به گزارش پارس، «فاتح محمد جاموس»، از رهبران «جبهه تغییر و آزادی» و جریان «راه مسالمت‌آمیز تغییر» در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اختلافات عمیق و اساسی بین طیف‌های معارضان سوریه گفت:طرف‌های معارض که در قاهره گرد هم آمده‌اند و بخصوص ائتلاف مخالفان و هیئت هماهنگی می‌دانند که وحدت بخشی به مواضع مخالفان خارجی اگر نخواهیم بگوییم محال است اما بسیار دشوار است که بر عمق بحران سوریه و ماهیت و تحولات آن تاثیرگذار است.

وی افزود:مساله هماهنگی بین مخالفان تاکنون تابع مسائل اخلاقی نبوده است و بلکه تحت نفوذ بازی منفعت طلبی های مشترک بین هیئت هماهنگی و ائتلاف مخالفان است چرا که منافع مد نظر این دو تشکیلات از هر گونه روند سیاسی حل بحران سوریه نسبت به بقیه طیف‌های معارض به یکدیگر نزدیک‌تر است.

جاموس همچنین گفت: هیئت هماهنگی به ندرت با مخالفان داخل گفت‌وگو می‌کند و به رغم اینکه در رسانه ها ادعا می‌کند که بر راه حل گفت‌وگو تاکید می‌کند اما گفت‌وگو با دولت سوریه را نیز رد می‌کند.

رهبر جبهه تغییر و آزادسازی سوریه تاکید کرد:مقصود ائتلاف مخالفان از حاضر نشدن در نشست مقدماتی مسکو ایجاد نوعی فشار بر جریان‌های تغییر مسالمت آمیز در داخل سوریه است کما اینکه ائتلاف درصدد منزوی کردن نیروهای معارض در داخل سوریه به اتهام وفاداری آنها به نظام سوریه است در حالی که عدم وجود هیچ مداخله خارجی انگیزه خوبی برای رفتن به مسکو می‌تواند باشد.

جاموس با اشاره به وجود شکاف آشکار بین مخالفان گفت: مسائل مربوط به آتش بس و توقف درگیری‌ها از سوی برخی نیروهای معارض شفاف نیست و حتی هنوز قضیه حضور آنها در نشست مسکو هم کاملا مشخص نیست به گونه‌ای که مخالفان خارج هنوز بر سر نام نشست مسکو که ملاقاتی به منظور «رایزنی» یا «مذاکره» باشد اختلاف نظر دارند.

رهبر جبهه تغییر و آزادسازی سوریه با تاکید بر اینکه نشست مسکو پیشرفته‌تر از روندهای سیاسی سابق و از جمله کنفرانس ژنو خواهد بود گفت:در نشست مسکو سطح نمایندگی طیف‌های مخالفان بالاتر است و از سوی دیگر نشست مسکو بیش تر بعد رایزنی دارد در حالی که کنفرانس‌های اول و دوم ژنو جنبه دستوری داشت.

جاموس در پایان گفت‌وگوی خود درباره اخبار حاکی از غیبت «استفان دی مستورا»، فرستاده ویژه سازمان ملل از نشست مسکو گفت: غیبت دی مستورا موید ادامه رویکرد آمریکا در قبال بحران سوریه و تسلیم بودن وی در برابر دیدگاه آمریکاست که راه توقف روند سیاسی حل بحران سوریه را در پیش گرفته است.