پايگاه خبري تحليلي «پارس»- حسين رويوران گفت: ايران و روسيه از دو ماه پيش تلاش‌هاي گسترده اي انجام داده‌اند تا به راه‌حلي براي گفت‌وگو با مخالفان دولت سوريه و جذب آنها در ساختار رسمي و افزايش اجماع ملي در سوريه براي عبور از مرحله درگيري با نيروهاي تكفيري دست يابند.

حسين رويوران صاحبنظر مسايل منطقه در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: هرگونه ناامني در سوريه و عراق امنيت ملي ايران را نيز تهديد مي‌كند و به همين دليل، ايران نمي‌تواند تحت هيچ شرايطي نسبت به حوادث عراق و سوريه بي‌تفاوت باشد. 

وي با اشاره به اينكه ايران بحث حفظ بشار اسد را دنبال نمي‌كند گفت: حفظ اسد از آنجا ضرورت دارد كه وي بعد از اصلاح‌ قانون اساسي و برگزاري انتخابات، برنده انتخابات شد. 

رويوران افزود: از سوي ديگر، بدون بشار اسد احتمال اينكه سوريه درگير جنگ داخلي شده و تقسيم شود، وجود دارد بنابراين حضور بشار اسد نمادي از حفظ وحدت اين كشور است.

اين تحليل گر مسايل منطقه اي درمورد وضعيت تروريست ها در عراق و سوريه گفت: در حال حاضر دولت عراق تقريبا در آستانه يكسره‌سازي جنگ عليه تروريست‌هاست. بالطبع سوريه در شرايط بهتري براي پايان دادن به تروريست‌ها قرار خواهد گرفت و به همين دليل، ايجاد زمينه‌هاي سياسي لازم براي مرحله پس از پايان شكست داعش و ديگر گروه‌هاي تكفيري ضروري است و عمده گفت‌وگوهايي كه امروز صورت مي‌گيرد، عطف به آينده است. 

رويوران افزود: شرايط در سوريه از مرحله سرنگوني نظام كاملا عبور كرده و شكست نيروهاي تفكيري به عنوان يك گزينه ممكن درآمده است و به اين دليل، همه در حال گفت‌وگو براي مرحله پس از شكست تروريست‌ها هستند.

اين صاحبنظر مسايل منطقه در مورد وضعيت جبهه مقامت در مقابل تروريست ها گفت: توطئه عليه سوريه و بعد عراق براي ضربه زدن به جبهه مقاومت است و موفقيت دولت‌ عراق در بسياري از مناطق و همچنين موفقيت دولت سوريه براي عبور از مرحله سرنگوني نظام امكان پيروزي جديد براي جبهه مقاومت را متحمل مي‌سازد. 

رويوران خاطرنشان ساخت: يكي از دلايل اينكه عربستان وارد جنگ قيمت نفت شده است، به اين پيروزي‌هاي قابل تحقق و مشاهده در عراق و سوريه برمي‌گردد و مي‌تواند جايگاه مقاومت را افزايش دهد و بنابراين با جنگ قيمت نفت مي‌كوشد ايران را وارد يك بحران اقتصادي كند تا اين پيروزي تبعات زيادي براي عربستان نداشته باشد.