به گزارش پارس به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در گزارشی به حادثه انفجار آمیا اشاره کرد و مدعی شد که تماس‌های تلفنی رهگیری شده بین نمایندگان دولت‌های ایران و آرژانتین به یک الگوی طولانی مدت از مذاکرات محرمانه دو کشور برای رسیدن به یک توافق ختم می‌شود.


نیویورک تایمز در ادعایی مضحک افزود که مقامات ایران و آرژانتین برای مدتها تماس‌های تلفنی محرمانه‌ای با یکدیگر داشته‌اند تا به توافق برسند که آرژانتین در قبال دریافت نفت، مقامات ایرانی را در مقابل اتهامات در پرونده بمب‌گذاری در یک مرکز یهودی در سال 1994 محافظت کند.

بر اساس این گزارش، «آلبرتو نیسمن» دادستان ویژه پرونده آمیا در شکایتی 300 صفحه‌ای به قوه قضاییه آرژانتین که چهارشنبه هفته گذشته انجام شد، «کریستینا فرناندز» رئیس‌جمهور آرژانتین، «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه و شماری از مقامات عالی رتبه این کشور  را به سرپوش گذاشتن بر اتهامات شهروندان ایرانی در پرونده انفجار آمیا متهم کرده بود.

اتهامات «آلبرتو نیسمن» دادستان ویژه پرونده آمیا به «کریستینا فرناندز» رئیس جمهور آرژانتین در زمانی عنوان شده که در اکتبر 2015 انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار می‌شود و مخالفان فرناندز در پی تخریب چهره وی در طول سال جاری می‌باشند تا بتوانند با چنین اتهاماتی حزب فرناندز را در انتخابات 2015 از صحنه خارج سازند.

نیویورک‌تایمز مدعی شده است که این موضوع در شکایت‌نامه 300 صفحه‌ای نیسمن آورده شده است و تلاش برای پاداش دهی به آرژانتین به دلیل ارسال غذا به ایران و همچنین تلاش برای منحرف کردن تحقیقات درباره حادثه آمیا در «بوینس آیرس» پایتخت آرژانتین است که به کشته شدن 85 نفر منتهی شد را توضیح می‌دهد.

این روزنامه آمریکایی مدعی شده است که هیچ توافقی در این زمینه به صورت مکتوب آورده نشده است و بخشی از آن به این دلیل است که آرژانتین موفق نشده است که پلیس بین الملل موسوم به اینترپل را متقاعد کند که دستور حکم بازداشت برخی مقامات ایرانی در رابطه با حمله آمیا را لغو کند.

این ادعاها و گزارشات اخیر در حالی منتشر شده است که ایران و کشورهای آمریکای لاتین در تلاش هستند، تعاملات خود را گسترش دهند و این ادعا می‌تواند زمینه‌‌چینی برای جلوگیری از بهبود روابط بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین تلقی شود.

این در حالی است که «کریستینا فرناندز» رئیس جمهور آرژانتین پس از اعلام خبر مرگ «آلبرتو نیسمن» دادستان ویژه پرونده آمیا، با انتشار نامه‌ای از طریق صفحه شخصی خود در فیس‌بوک و همچنین در وب سایت رسمی‌اش خطاب به مردم آرژانتین اعلام کرد که بدون شک احیای مجدد پرونده آمیا خطرات و مضراتی را به همراه دارد که مرگ «نیسمن» نمونه‌ای از آن به شمار می‌رود.

«فرناندز» در ادامه ضمن اشاره به فرافکنی و دروغ‌پردازی‌های اخیر در رابطه با سرپوش نهادن دولت آرژانتین بر اتهام شهروندان ایرانی در انفجار مرکز یهودیان(آمیا) در سال 1994 تأکید کرد که این دروغ‌ها  و تلاش برای احیای این پرونده قطعا خطراتی را برای ما به همراه دارد.