به گزارش پارس به نقل از تسنیم، خبرگزاری رویانووستی روز سه‌شنبه خبر داد که روسیه ممکن است به تعهدات خود مبنی بر تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 که به دلیل فشارهای غرب تحویل آن مدت‌ها با تاخیر مواجه شده، عمل کند.


این موضوع پس از دیدار اخیر میان وزیران دفاع روسیه و ایران در تهران مطرح شده است.

ریانووستی به نقل از "لئونید ایواشوف" از مقامات نظامی روسیه اعلام کرد: این گام در راستای همکاری اقتصادی و فناوری تسلیحاتی اتخاذ شده و دست کم سامانه‌های دفاعی نظیر اس-300 و اس-400 احتمالا به آنها تحویل داده شود.

روسیه پیشتر پیشنهاد کرده است تا به‌جای تحویل سیستم دفاع موشکی اس-300 سیستم دفاع هوایی موسوم به "تور" را در اختیار ایران قرار دهد اما سیستم دفاع موشکی "تور" یک سیستم دفاعی برای انواع آب و هواها، برد کوتاه، زمین به هوا است و می‌تواند هواپیماها، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک را هدف قرار دهد.

وزارت دفاع و سازمان صنایع هوافضای ایران در آوریل 2011 میلادی شکایتی را بر ضد شرکت صادرات اسلحه روسیه در دادگاه بین المللی ژنو مطرح کرده‌اند.

بر اساس اعلام مقام‌های رسمی ایران، تهران تنها در صورتی از شکایت خود بر ضد روسیه منصرف خواهد شد که مسکو به کلیه تعهدات اولیه خود عمل کند.

قرارداد 800 میلیون دلاری عرضه سیستم دفاع موشکی اس-300 روسیه به ایران در پایان سال 2007 میلادی بین دو کشور به امضا رسیده است.