معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در اولین نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه که یکشنبه 28 مهرماه 92 برگزار شد، از درج برنامه روزانه کاری خود در پورتال اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد.

بر همین اساس قرار شد تا اهم برنامه کاری روزانه «ابتکار» هر روز روی خروجی پورتال این سازمان قرار گیرد.

ابتکار در این باره گفته که به منظور ارتقای شفاف سازی، اطلاع رسانی و آگاهی همه کاربران اهم برنامه‌های کاری روزانه خود در سایت این سازمان قرار میدهیم و همچنین اهم برنامه‌های سفرهای استانی،‌ دیدارها در سایت درج و به طور منظم به روز می‌شود.

این مسئله آنچنان برای سکان‌دار محیط زیست اهمیت داشت که در اولویت سخنان وی در اولین نشست مطبوعاتی جای گرفت و تاکید فراوانی بر تحقق آن داشت.

اما چند وقتی است و به عبارتی از  14 دی ماه امسال درست در زمان تداوم روزهای آلوده در پایتخت و همچنین در هنگامی که نیازمند پیش‌بینی برنامه‌های موثر برای رفع این معضل نفس‌گیر تهران بودیم، برنامه‌های کاری روزانه ابتکار به دلیل نامعلومی روی خروجی پورتال سازمان محیط زیست قرار نگرفت.

حدود یک ماه است و در زمان اوج گرفتن روزهای آلوده تهران و همچنین قرار گرفتن در روز ملی هوای پاک، اهم برنامه‌های سکان‌دار محیط زیست روی خروجی پورتال این سازمان قرار نمی‌گیرد. با چنین تفاسیری گویی رئیس سازمان محیط زیست کار مهمی ندارد ، یا بررسی وضعیت آلودگی هوا و نجات جان عده کثیری از مردم کار مهمی تلقی نمی‌شود و البته این سوال نیز پیش می‌آید که آیا خانم ابتکار در این روزها بیکار شده است؟!

بررسی وضعیت آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرهای کشور و ارائه راهکار به منظور جلوگیری از شدت گرفتن آلودگی هوا و به دنبال آن تبعات سوء این امر برای سلامت شهروندان در اهم برنامه‌های رئیس سازمان محیط زیست از 14 دی ماه تا کنون به چشم نمی‌خورد. موضوعی که می‌تواند حائز اهمیت باشد.

البته اهم برنامه های ابتکار از 16 آذر ماه نیز تا چند روز گذشته به روز نشده بود و تمام برنامه‌های رئیس سازمان محیط زیست از 16 آذر تا 14 دی در یک روز روی خروجی پورتال سازمان محیط زیست قرار گرفت.

سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به داده‌های ثبت شده در ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران پیش از این گفته که از ابتدای سال جاری تا کنون شهروندان تهرانی 86 روز ناسالم را در پایتخت تجربه کرده‌ا‌ند.

باید توجه داشت عدم قرار گرفتن برنامه‌های روزانه ابتکار روی خروجی سایت سازمان محیط زیست درست در روزهایی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر ضرورت توجه محیط زیست به بحث آلودگی هوا به صدا درآمده‌اند و انتقادهایی را به عملکرد این سازمان وارد کرده‌اند.

همچنین این امر هم زمان شده است با قرار گرفتن در روز ملی هوای پاک (19 دی‌‌ماه) که البته معصومه ابتکار در همایشی که در آستانه این روز برگزار شد اذعان داشت: معضل آلودگی هوای تهران ناشی از آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون همچنان باقی است.

این در حالی است که نمایندگان خانه ملت در مقابل سکوت محیط زیست به صدا درآمدند و از تداوم شرایط آلودگی هوای تهران و سیاسی‌بازی‌های سازمان محیط زیست انتقاد کردند.

سلامت مردم در بحث آلودگی هوا تحت‌الشعاع تسویه‌حساب‌های سیاسی قرار گرفته است

فاطمه آلیا عضو مجمع نمایندگان تهران گفت: سلامتی مردم در بحث آلودگی هوا تحت‌الشعاع تسویه‌حساب‌های سیاسی قرار گرفته و ما شاهد پاسکاری این موضوع از سوی رئیس سازمان محیط زیست هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه اخیر کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا در مورد آلودگی هوای تهران گفت: دلیل عمده آلودگی هوای تهران بنزین‌های آلوده است و ما شاهد هستیم که سلامت مردم تحت‌الشعاع تسویه‌حساب‌های سیاسی برخی از مسئولین قرار می‌گیرد.

وی افزود: موضوع توزیع بنزین‌های آلوده یکی از نکات مهم در بحث آلودگی هواست و ما شاهد پاسکاری موضوع آلودگی هوا از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هستیم که موضوع را به گونه دیگری مطرح می‌کند.

عضو مجمع نمایندگان تهران اظهار داشت: رسیدگی به وضعیت آلودگی هوای تهران یکی از مطالبات اولویت‌دار مردم از مسئولان است، روزانه مرگ‌های خاموش بر اثر آلودگی هوا و بیماری‌های قلبی ناشی از آن هزینه‌های زیادی را به دستگاه‌ها تحمیل می‌کند.

در چنین شرایطی و در حالی که شاهد افزایش مراجعات شهروندان پایتخت‌نشین به خصوص کودکان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی، تنفسی و همچنین سالمندان به مراکز درمانی هستیم سوال اینجاست که چرا باید مسئولان محیط زیست اینگونه در لاک خود فرو بروند و در برنامه‌های خود جایی را برای رفع این معضل نفس‌گیر پایتخت‌نشینان درنظر نگیرند؟