به گزارش پارس به نقل از عیارآنلاین، در این شماره از بسته خبری پایش و رصد سیاست‌های آموزشی (پــُرسـا) به بررسی برخی پیشنهادها پیرامون افزایش اعتبارات وزارت آموزش و پرورش، نظرات درمورد تبلیغات در مدارس، واگذاری مدارس دولتی در قانون بودجه ۹۴ و اظهارات مختلف راجع به زمان اجرای سند تحول بنیادین پرداخته می‌شود.

آموزش و پرورش در جستجوی منابع درآمد پایدار

۱-یکی از معضلات اصلی وزارت آموزش و پرورش عدم کفاف بودجه مصوب برای مخارج این وزارتخانه است. در این باره دکتر فانی هشدار داده که در صورت عدم تغییر اعتبارات فعلی آموزش و پرورش، این وزارتخانه در سال آینده حتماً با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

بنا به اخبار منتشره، وزیر آموزش و پرورش در حال یافتن منابع جدیدی برای کمک به بودجه وزارتخانه است. اما این منابع جدید چه میتواند باشد؟ یکی از پیشنهادهای مطرح شده اختصاص برخی از درآمدهای مالیاتی دولت و همچنین عوارض عمرانی به وزارت آموزش و پرورش است که می‌تواند درآمدهای پایداری برای آموزش و پرورش محسوب شوند. در همین راستا، علیرضا سلیمی و ابوالقاسم خسروی دو تن از اعضای کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس، پیشنهادهایی از قبیل «اختصاص بخشی از مالیات‌های دریافتی بابت واردات کالاهای لوکس و غیرضروری و…» را از سوی کمیسیون آموزش مطرح کرده‌اند.

امـــــا! علیرضا سلیمی در ادامه گفت و گوی خود سرانجام تلخ این پیشنهاد مذکور را اینگونه توصیف نمود: «این موضوعات در حد پیشنهاد بوده و می‌توان برای بودجه سال‌های آینده مدنظر قرار گیرد!!». این در حالی است که طبق گفته سلیمی، وزارت بهداشت توانسته است از بخش ارزش افزوده، مبلغ قابل توجهی را برای افزایش بودجه خود اختصاص دهد و بدین ترتیب سهم بودجه وزارت بهداشت در بودجه کل کشور به ۱۴ درصد افزایش یافته است. قابل توجه اینکه وزارت بهداشت خواستار افزايش ماليات بر خرده‌فروشي سيگار شده است؛‌ مالياتي كه بنا به گفته وزیر بهداشت مي‌تواند ظرف مدت ۵ سال، رقمی معادل ۱۱ هزار ميليارد تومان (یعنی رقمی درحدود نصف بودجه فعلی آموزش و پرورش!) را عايد اين وزارتخانه كند.

حذف مالیات های مستقیم

با این تفاسیر علیرغم وقوف نمایندگان مجلس بر ضرورت و فایده اختصاص بخشی از مالیات ها به نهاد تعلیم و تربیت و نقش پیشگیرانه این نهاد در سلامت جسمی و روحی افراد جامعه، گویا در تخصیص اعتبارات، قاعده «پیشگیری بهتر از درمان» رعایت نمی‌شود!

تبلیغات در انتظار در و دیوار مدارس

۲-تبلیغات بر در و دیوار مدارس! خبری که اخیراً از سوی وزیر آموزش و پرورش مطرح گردید: «در حال مطالعه هستیم تا از امکانات مدارس و فضاهایی که داریم در زمینه تبلیغات متناسب با فرهنگ حاکم بر مدرسه استفاده کنیم».

برخی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برابر این طرح موضع منفی خود را ابراز نموده‌اند. اسفندیار اختیاری با تاکید بر اینکه مدارس باید محیطی سراسر آموزشی برای دانش‌آموزان باشد، افزود: انجام هر نوع تبلیغی در مدارس نه تنها منافع اقتصادی در بر ندارد، بلکه موجبات وارد آمدن صدماتی به رسالت محیط‌های آموزشی نیز می‌شود. سلیمی دیگر نماینده مجلس نیز، انجام این کار را موجب رشد مصرف گرایی در مدارس و افزایش فاصله میان فقیر و غنی دانست.

البته مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش درباره جزئیات این طرح اشاره نموده که قرار نیست در انتهای کتب درسی به تبلیغ اجناس یا مؤسسه و شرکت خاصی اقدام کنیم. بلکه از موضوعاتی نظیر آموزش رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برای تبلیغات استفاده خواهد شد.

شاید بتوان گفت «تبلیغات در مدارس» از جمله ایده‌هایی است که وزارت آموزش و پرورش برای جبران هزینه‌های بالای خود آن را مطرح نموده است. در این صورت، بهتر نبود که مسئولین دغدغه‌مند به ویژه نمایندگان مجلس، برای جبران هزینه‌های آموزش و پرورش، منابع مناسب را مورد توجه قرار دهند تا آموزش و پرورش سراغ طرح‌های این چنینی نرود؟!

بسته ی پرماجرای حمایتی از مؤسسان مدارس غیردولتی

۳-داستان بلند بالای واگذاری مدارس دولتی به مؤسسان مدارس غیردولتی به فصل بودجه ۹۴ رسید. در حالی که وزیر آموزش و پرورش از توسعه احتمالی مدارس تحت پوشش بسته حمایتی از مدارس غیرانتفاعی سخن می‌گوید، برخی از نمایندگان مجلس پیشنهادی را مطرح کرده‌اند که بنا به آن، برای بسته شدن دست آموزش و پرورش در واگذاری مدارس فعال در لایحه بودجه ۹۴ یک بند قانونی گنجانده شود. بر این اساس، آموزش‌وپرورش صرفاً می‌تواند در مناطقی که پوشش تحصیلی کامل ندارد، از مدارس غیردولتی خرید خدمات آموزشی داشته باشد و همچنین به هیچ وجه اجازه نخواهد داشت مدارسی را به بخش خصوصی واگذار کند که فعالیت آموزشی در آنها جریان دارد. طبق گفته مهرداد بذرپاش، به عنوان یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس، این موضوع در کمیسیون آموزش به تصویب رسیده و هم اکنون در انتظار تصویب در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس است.

آخرین خبرها حاکی از آن است که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تشکیل کمیته‌ای قصد بررسی دقیق موضوع واگذاری مدارس را دارد تا گزارشی کارشناسی برای تصمیم گیری و اظهارنظر دراختیار نمایندگان قرار دهد.

دکتر فانی نیز در تبیین طرح بسته حمایتی از مؤسسان مدارس غیردولتی اظهار نموده که بر اساس این بسته، در صورت وجود مدرسه‌ای ساختمان با تجهیزات، دانش‌آموز و مدیر، تأمین کادر به مؤسس مدارس غیر دولتی سپرده خواهد شد. در این شرایط نه مدرسه را واگذار کرده‌ایم و نه تهاتری انجام گرفته است.

تدوین زیرنظام های سند تحول تا پایان سال

۴-اجرای سند تحول بنیادین و همزمان با آن، تدوین زیرنظام‌های آموزش و پرورش یکی از آرزوهای اصحاب آموزش و پرورش است که بنا به وعده مسئولین، به زودی محقق خواهد شد. در همین راستا دکتر فانی درگردهمایی مدیران و رؤسای آموزش و پرورش استان بوشهر مژده داد که زیرنظام برنامه درسی آماده شده و سه زیرنظام دیگر نیز تا پایان سال جاری آماده خواهد شد. بنا به گفته وی، به زودی نقشه راه سند تحول که راهنمای عمل آن خواهد بود، به شورای انقلاب فرهنگی ارایه می‌شود.

لازم به ذکر اینکه تدوین نقشه راه سند تحول در گرو آماده‌سازی زیرنظام‌های آموزش و پرورش است و بنا به گفته معاون دبیر شوای عالی آموزش و پرورش تا زمانی که تدوین برنامه زیرنظام‌ها اتفاق نیفتد، لایه برنامه‌ایِ نقشه راه کامل و جامع نخواهد بود. لذا هر چند که تدوین و تصویب نقشه راه سند تحول یکی از اولویت‌های اساسی دستگاه تعلیم و تربیت است، اما باید توجه داشت که شتابزدگی بیش از حد در انجام چنین امر مهمی، احتمال بروز خطا و اشتباه را به همراه دارد.