به گزارش پارس به نقل از فارس: مستند یاد شده که Citizenfour نام دارد توسط لورا پیتروس مستندساز زن آمریکایی ساخته شده که سالهاست به علت فشارها و آزارهای دولت آمریکا در کشور آلمان زندگی می کند. وی چند سال بعد از حمله آمریکا به عراق نیز یک مستند افشاگرانه ای در این زمینه تولید کرد.

Citizenfour در کنار چند فیلم مستند دیگر نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم مستند در مراسم اسکار سال 2015 شده است که اواسط اسفند ماه سال جاری برگزار می شود.

دیگر فیلم های مستند نامزد دریافت جایزه اسکار عبارتند از Last Days in Vietnam، The Salt of the Earth، Finding Vivian Maier  و Virunga. موضوع مستند Citizenfour بیان روایت افشای اسناد جاسوسی های غیرقانونی آژانس امنیت ملی آمریکا از کاربران اینترنت در امریکا و خارج از این کشور است.

اسنودن پس از خروج از آمریکا و سفر به هنگ کنگ اسناد یاد شده را در زوئن سال 2013 افشا نمود.

وی پس از آن به روسیه گریخت و نزدیک به یک سال و نیم است که در این کشور به عنوان پناهنده سیاسی زندگی می کند. اسنودن می تواند تا اگوست سال 2017 به عنوان پناهنده سیاسی در روسیه زندگی کند.

بر اساس افشاگری های ادوارد اسنودن دولت آمریکا و نهادهای جاسوسی این کشور سوابق تماس های تلفنی و ارتباطات اینترنتی میلیاردها نفر در سراسر جهان را جمع آوری کرده و از جاسوسی از سران سیاسی کشورهای جهان نیز ابایی ندارند.