به گزارش پارس به نقل از فارس، یک روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره نشست اخیر رئیس‌جمهور این کشور با سناتورها، از تبادل الفاظ تند بین «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و یک سناتور حامی تحریم‌های بیشتر ایران خبر داد.


در گزارش نیویورک تایمز با اشاره به دیدار پنجشنبه رئیس‌جمهور آمریکا با «رابرت منندز» سناتور دموکرات حامی تحریم‌های بیشتر ضد ایران آمده است: «در جریان بحث درباره تحریم‌های تازه علیه ایران که گفتگویی پرتنش اما به طور کلی محترمانه توصیف شده، اوباما تاکید کرد که طرح ارائه شده توسط سناتور رابرت منندز و مارک کرک درباره اعمال تحریمهای جدید را وتو می‌کند».

در ادامه این گزارش آمده است: «مواجهه آنها پشت درهای بسته طی نشست دو روزه کنفرانس مسائل سنای دموکرات در شهر هیلتون ایالت بالتیمور رخ داد که در آن اوباما تقریبا دو ساعت برای سناتورها صحبت کرد».

در ادامه گزارش تصریح می‌شود: «تبادل لفظی اوباما با منندز در پایان جلسه پرسش و پاسخ صورت گرفت وقتی یک سناتور آنگوس کینگ از رئیس‌جمهور خواست تا سناتورها را در جریان مذاکرات با ایران قرار دهد».

به گفته یک سناتور حاضر در این نشست و یک شاهد دیگر، رئیس‌جمهور آمریکا از قانونگذاران خواست «از پیگیری موضوع تحریم‌ها دست بردارند و او این اقدام (تحریمها) را اقدامی خواند که سبب تضعیف قدرت و اختیار او شده و می‌تواند مذاکرات را از مسیرش خارج کند».

در گزارش نیویورک تایمز تصریح می‌شود: «اوباما تاکید کرد که چنین اقدامی (اعمال تحریمها) اقدامی تحریک آمیز است که می‌تواند ناظران بین المللی را به این نتیجه برساند که آمریکا و نه ایرانی‌ها در صورت شکست مذاکرات تا 30 ژوئن(زمان ضرب‌الاجل)  مقصر هستند».

در گزارش آمده اوباما از سناتورها خواست به خاطر اقدام سیاسی که سبب نفع سیاسی کوتاه مدت برای آنها می‌شود،‌ به منافع بلندمدت بیاندیشند که به دنبال این اظهارات،‌سناتور منندز تاکید کرد که این اظهارات را یک حمله شخصی علیه خود می‌داند.

منندز گفت که او «برای 20 سال طرح‌های و تلاشهایی برای برچیدن برنامه هسته‌ای ایران داشته و اقداماتش همیشه با اهداف بلندمدت صورت گرفته است. این سناتور به اوباما هشدار داد که تحریمها در صورت شکست مذاکرات کنگره نمی‌تواند به سرعت تحریم‌ها را بر ایران اعمال کند».

«باراک اوباما»  که روز سه‌شنبه (23/10) میزبان سران کنگره جدید این کشور بود، بار دیگر تصریح کرده بود که تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران، نه تنها مذاکرات هسته‌ای با این کشور را به شکست می‌کشاند، بلکه موجب می‌شود تا آمریکا منزوی شود.

«سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل هم روز دوشنبه (22/10) با بیان اظهاراتی مشابه، گفته بود تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، به جای تهران، واشنگتن را در جامعه بین‌المللی منزوی می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم روز سه شنبه با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا هرگونه تحریم مرتبط با مسئله هسته‌ای جدید علیه ایران را وتو می‌کند، گفت: «حتی اگر (برای اجرایی شدن مصوبه) شرط تعریف شده باشد و این مصوبه امضا شده و به صورت قانون درآید، جزو قوانین ایالات متحده به شمار می‌آید که این از نظر ما نقض برنامه اقدام مشترک به حساب می‌آید. این امر، همانطور که پیشتر هم گفته‌ایم، ایران را به نقض توافق، تشویق می‌کند.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 در حالی روز شنبه رسما در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود که طرفین سوم آذر امسال، که به عنوان ضرب‌الاجل توافق موقت هسته‌ای تعیین شده بود، به راهکار جامع دست یابند. با تمدید مذاکرات، طرفین تا روز 10 اسفند برای رسیدن به چارچوب توافق و 9 تیر 1394 برای رسیدن به راهکار جامع زمان پیدا کرده‌اند.