به گزارش پارس به نقل از العالم: "بشار اسد" به روزنامه "لیتیرارنی نوینی" چاپ جمهور چک اظهار داشت: ما به عنوان مسلمانان میانه رو، وهابیت افراطی را اسلام نمی دانیم.


وی افزود: در هیچ دینی چه در اسلام و یا مسیحیت و یا یهودیت، افراطی گری وجود ندارد. همه ادیان میانه رو هستند و هنگامی که افراطی گری وجود داشته باشد به دلیل انحراف از دین است.
بشار اسد تأکید کرد که افراطی‌گری از حدود 4 دهه قبل با اموال سعودی و انتشار تفسیر وهابیت از اسلام در اذهان ملتهای منطقه کاشته شد.

بشار اسد ادامه داد: وهابیت، تفسیری بسیار افراطی و بسیار منحرف از اسلام واقعی است و اساس تروریسم در منطقه به شمار می‌آید.

بشار اسد اظهار داشت: هنگامی که حمایت مالی به همین صورت و با اهداف قبلی از طریق مدارس دینی و شبکه‌های تلویزیونی دینی ادامه یابد، این تفکر بیشتر گسترش خواهد یافت؛ و گسترش این تفکر فقط شامل منطقه ما نخواهد بود و اروپا را نیز در بر خواهد گرفت و حادثه اخیر فرانسه نشانه‌ای قوی دراینباره است.

رئیس جمهور سوریه تأکید کرد: منظور من این است که حادثه تروریستی اخیر در پاریس، بدون دلیل نبود. و این مسأله فقط به این دلیل نبود که چند نفر خواستند به خاطر انتشار کاریکاتورهایی علیه پیامبر اسلام (ص) انتقام بگیرند.

وی ادامه داد: حادثه فرانسه، نتیجه طبیعی تفکر افراطی و بسته‌ای است که منشأ اصلی آن عربستان است.
* موفقیت تلاشها برای آشتی ملی

بشاراسد با اشاره به موفقیت تلاشها برای آشتی ملی در بیشتر مناطق سوریه اظهار داشت: دلیل این موفقیت این است که کسانیکه در این تلاشها برای آشتی ملی شرکت کردند متوجه شدند که در مسیر اشتباهی حرکت می کردند.

وی افزود: آنان فهمیدند، با پولهایی که از قطر و عربستان برای خدمت به تفکرات اخوانی و بسته اردوغان در ترکیه سرازیر می‌شد، از آنان به عنوان ابزار استفاده می کردند.

بشار اسد خاطرنشان کرد: آنان فهمیدند که به کشورشان ضرر و زیان رساندند؛ به همین دلیل به راه درست گرایش پیدا کردند.

بشار اسد تأکید کرد: بنابراین به نظر من فرایند آشتی ملی پیروز شد، و اکنون هم درها بیش از هر زمان دیگری برای آشتی بیشتر باز است و با مرور زمان شمار بیشتری از سوری ها به آشتی ملی روی خواهند آورد.
* تعریف درست از معارضان

بشار اسد همچنین گفت: معارضه و یا مخالفان به معنای سیاسی حزب یا گروهی است که در دولتهای محلی و یا پارلمان نماینده داشته باشند و می توانند بر مردم سرزمین خود تأثیرگذار باشند، و یا برای کشورشان کاری انجام دهند و برای خدمت به طرفهای بیگانه کاری انجام نمی دهند.
وی افزود: فکر می کنم که این یک مفهوم جهانی است.

بشار اسد خاطرنشان کرد: ما اکنون از شخصیتهای متفاوتی صحبت می کنیم، که برخی از آنان ملی گرا هستند و بعضی از آنان هم هیچ نفوذی ندارند و بخش مهمی از جامعه نیستند، و بعضی از آنان هم عروسکی در دست عربستان، قطر، فرانسه و یا آمریکا هستند و درنتیجه به نفع کشورشان کاری نمی کنند. برخی شخصیتها نیز نماینده افکار افراطی هستند.

بشار اسد گفت: بر همین اساس، زود است که درباره امکان موفقیت مذاکرات روسیه و یا شکست آن تصمیم گرفت. با این حال ما از ابتکار روسیه استقبال می کنیم و معتقدیم که به عنوان دولت سوریه باید در این گفتگوها شرکت کنیم و به سخنان آنان گوش دهیم. اگر مواضع آنان به نفع ملت سوریه و کشور بود به سوی آن گام بر می داریم و اگر غیر از آن بود، با جدیت با آنان تعامل نخواهیم کرد.

* عربستان، ترکیه و قطر بازیجه دست آمریکا هستند

بشار اسد گفت: راه حل باید پیش از هر چیز از داخل سوریه باشد.
بشار اسد خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از روابط بین الملل و آثار آن سخن بگوییم، باید بگوییم که این امر نیازمند جدیت است؛ هنگامیکه از زمینه مشترک سخن می گوییم، باید ببینیم که ماهیت این زمینه مشترک چیست و آمریکا چقدر در مبارزه با داعش جدیت دارد؟

* آمریکا در جنگ با تروریسم جدی نیست

بشار اسد تأکید کرد: آمریکا تا کنون هرکاری که انجام داده درحد بهبود چهره خود بوده درحالیکه روسها در مبارزه با تروریسم جدی هستند.

رئیس جمهور سوریه اظهار داشت: همچنین باید ببینیم که آمریکا تا چه حدی در مسأله تأثیرگذاری بر ترکیه، قطر و عربستان سعودی جدیت دارد، این کشورها هم پیمان آمریکا نیستند بلکه آنها عروسکهایی در دست واشنگتن هستند.

بشار اسد گفت: باید ببینیم که آمریکا تا چه حدی از نفوذ خود برای توقف ارسال پول و سلاح به دست تروریستها در سوریه استفاده می کند. تا زمانیکه به این سؤالها پاسخی داده نشود، نمی توان به زمینه مشترک رسید.

وی ادامه داد: آمریکا تا این لحظه در حال بازی و انتظار است؛ آمریکا در نهایت می خواهد از روسیه ضد سوریه استفاده کند و از طریق این کشور، سوریه را تحت فشار قرار دهد. بنابراین آمریکاییها به دنبال این نوع از زمینه مشترک هستند و نه زمینه مشترک برای جنگ با تروریسم و اجازه به مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود و احترام به حاکمیت کشورها و از جمله آنها سوریه.

بشار اسد خاطرنشان کرد: روسیه همه تلاش خود را برای ایجاد این زمینه مشترک به کار می گیرد، ولی فکر نمی کنم که آمریکایی ها به این تلاشها به صورت مثبت پاسخ دهند.