به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش سراسری اصلاح طلبان که عصر امروز در سالن کانون توحید تهران برگزار شد با بیان اینکه ما بیش از هر زمان دیگری به این گونه نشست ها برای وحدت و همگرایی بیشتر نیاز داریم، گفت: امیدواریم این نشست مقدمه ای باشد برای تحقق بهتر اهداف روشن.

وی افزود: ما دوست داشتیم از رهنمودها و حضور رهبری اصلاحات در این همایش استفاده کنیم و ایشان را در جمع خود ببینیم و امیدواریم در آینده شرایطی فراهم شود که از ایشان به صورت حضوری استفاده کنیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه امروز با یک پروژه مهم روبرو هستیم، گفت: فاز اول این پروژه در سال گذشته با توکل بر خدا و رهنمودهای رهبری با پیروزی پشت سر گذاشته شد و رعایت اخلاق، عقلانیت، همدلی و وحدت ما را به پیروزی رساند و امروز نیز ما با دولتی برآمده از حماسه ۲۴ خرداد روبرو هستیم.

عارف تاکید کرد: چه بخواهیم و چه نخواهند ما در روی کار آمدن دولت سهم داریم و باید تلاش خود را در کمک به دولت به کار ببندیم.

وی خاطرنشان کرد: ما روند دولت را مثبت می دانیم و البته انتظار مردم از دولت این است که امور را با شتاب بیشتری حل و فصل کند و ما نیز امیدواریم دولت با شتاب بیشتری امور اساسی کشور را حل و فصل کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از نهادهای حکومتی همچون مجلس شورای اسلامی می خواهیم که با درک شرایطی که دولت روی کار آمد به دولت کمک کند، گفت: از مجلس انتظار داریم با توجه به شرایط امروز کشور و همچنین با نگاه به تحولات منطقه رفاقت و برادری خود را به اثبات برساند.

وی افزود: شرایط منطقه ایجاب می کند که ما در داخل کشور وحدت داشته باشیم و باید با تدبیر مسائلی که می تواند به ایجاد همنوایی و انسجام ملی نظیر مسئله حبس به ما کمک کند را با تدبیر و درایت و همچنین از طریق مراجع ذی ربط و قانونی حل و فصل کنیم.

عارف با بیان اینکه ما امروز به همبستگی ملی نیاز داریم و امیدواریم همه نیروهای سیاسی با درک شرایط منافع ملی را به منافع حزبی و باندی ترجیح دهند، گفت: ما به عنوان اصلی ترین جبهه های سیاسی کشور انحصار طلبی نمی کنیم البته این را هم متذکر می شویم که اصلاحات در پیروزی انقلاب و بعد از آن نیز سهم به سزایی دارند. این جبهه دغدغه اش حاکمیت ارزش هاست و مهمترین مسئله ما انتخابات سال آینده و تکمیل پروژه سال ۹۲ است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد: هدف ما داشتن مجلسی توانا، مقتدر است که در عین اینکه از حقوق قانونی خود دفاع می کند از دولت نیز پشتیبانی کند.

وی گفت: ترکیبی مانند مجلس فعلی نمی تواند پشتیبان دولت باشد بلکه ما نیاز به مجلسی کارشناسی داریم که توانایی تحقق اسناد بالادستی نظام را داشته باشد، سعه صدر از خود به خرج دهد، مطالبات مردم را بدون هیچ مانعی به عرض مردم برسانند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: ما مجلسی که برای خواسته های فردی نمایندگان از ابزارهای نظارتی استفاده کند نمی خواهیم بلکه ابزارهای نظارتی باید در چارچوب قانونی خود اعمال شود.

عارف عملکرد اصلاحات در سال ۹۲ را نویدبخش پیروزی اصلاح طلبان در سال آینده دانست و افزود: ما باید با راهبردهای مدنظر خود در انتخابات آینده شرکت کنیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به راهبردهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده مجلس تاکید کرد: افزایش مشارکت مردم در انتخابات باید اولویت اصلی جریان اصلاحات باشد حفظ و افزایش سرمایه اجتماعی و مشارکت بالای ۷۳ درصدی و نگاه به هدف مشارکت ۷۵ درصدی امکان‌پذیر است و اگر ما مشارکتی بالای ۵۰ درصد داشته باشیم بیشتر این رای در سبد اصلاح‌طلبان واریز می‌شود.

وی بر ضرورت حضور موثر زنان و جوانان در ترکیب مجلس آینده تاکید کرد و گفت: داشتن مجلسی که عدد زنانش یک رقمی باشد در شأن نظام نیست. جوانان در سال ۹۲ و پیروزی دولت آقای روحانی سهمی بی‌بدیل داشتند و باید این جوانان در مجلس حضور داشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اجماع کامل در جبهه اصلاحات را ضروری دانست و افزود: ما هیچ راه دیگری جز اجماع حداکثری نداریم و باید اجماع کامل را دنبال کنیم و در عین حال به تحقق گفتمان اصلاحات بیندیشیم.

عارف با طرح پیشنهاد ائتلاف نسبی گفت: ما پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف نسبی حتی با رقبای خود را می‌دهیم و امیدواریم در این راه موفق باشیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان همچنین تاکید کرد: یکی از راهبردهای ما باید تشویق احزاب، فعالیت‌های حداکثری برای انتخابات سال آینده باشد. همه گروه‌ها باید تلاش خود را برای پیروزی اصلاحات در سال آینده انجام دهند چراکه ما هیچ راهی جز پیروزی نداریم و پیروزی در انتخابات آینده نسبت به همه انتخابات‌های دوره‌های گذشته برای اصلاح‌طلبان مهمتر است و تلاش ما نیز باید در جهت وحدت باشد.

عارف با بیان اینکه ما نمی‌توانیم الان سازوکارهای اصلاح‌طلبان را برای انتخابات آینده مطرح کنیم گفت: ما می‌خواهیم راست بگوییم اما نیاز نیست همه راهبردهای خود را مطرح کنیم اما باید با سازوکارهای دموکراتیک و استراتژی خود برای انتخابات سال آینده را مشخص کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که نمی‌توانیم همدیگر را بپذیریم تاکید کرد: یکی از مشکلات اصلی ما عدم توانایی در صحبت کردن در فضای مجازی است و من از همه استدعا می‌کنم رودررو با بزرگان و یکدیگر صحبت کنند و از ظرفیت‌های فضای مجازی باید حداکثر استفاده را بکنیم ولی در عین حال فضای مجازی می‌تواند به وحدت ما آسیب بزند ما نباید گول بخوریم و نباید یک خبری که در یک سایت مجهول‌الهویه منتشر می‌شود در همه فضای مجازی آن را مطرح کنیم.

عارف مسئولیت همه گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات سال آینده را مسئولیت حداکثری و توقع حداقلی دانست و افزود: ما باید با این نگاه به میدان بیاییم و سهم‌خواهی‌ها را کنار بگذاریم و بیشتر بر کسانی که رای‌آوری بالا داشته باشد و تفکر اصلاحات را نیز مدنظر دارد اجماع کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه ما نگرانی از نهادهای نظارتی نظام نداریم گفت: همه نهادهای مسئول در امر انتخابات باید در جهت افزایش مشارکت مردم و همچنین توجه به این سخن رهبری که رای حق‌الناس است توجه کنند.

وی افزود: ما به اندازه کافی نیرو داریم و با کمک راهکارهایی که وجود دارد باید چگونگی ضوابط خود را مشخص کنیم و اجماع را در هر حوزه‌ای تحقق ببخشیم.

عارف با بیان اینکه تکلیف شرعی همه ما این است که تا آخر در صحنه بمانیم اظهار داشت: ما باید قبول کنیم با یک سازوکار در کل کشور به یک لیست واحد برسیم و خوشبختانه ما امروز روی این محور در حال کار کردن هستیم و البته روی مصادیق تاکنون بحثی نداشته ایم و همواره گفته‌ایم که سال ۹۳ سال بحث بر روی راهبردها است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ضروری دانستن حفظ انسجام و پرهیز از دودستگی گفت: هر حرکتی از هر جبهه‌ای که باعث تضعیف ما شود مضر است و انتظارمان از همه این است که همه به یکدیگر کمک کنند من خوشبین هستم به اینکه اکثریت مجلس آینده را کسب خواهیم کرد اما برخی امروز تحلیل می‌کنند که ما در مجلس آینده اقلیت خواهیم بود. من خواهش می‌کنم که دست از این تحلیل‌ها بردارید چراکه اگر امروز بر روی اقلیت سرمایه‌گذاری کنیم معلوم نیست که در آینده به کجا می‌رسیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد: ما از بند بند قانون اساسی به عنوان یک میثاق ملی باید استفاده کنیم و باور ما نیز تحقق چنین امری است.

عارف عدم احترام به تصمیمات جمعی را یکی از مشکلات در جریان اصلاحات دانست و افزود: برخی شعار خرد جمعی را می‌دهند اما تا زمانی که نظر آنها انجام شود به آن تمکین می‌کنند ما باید به نظر یک داور تمکین کنیم و ضرورت وجود یک داور را در میان خود حس می‌کنیم.