پايگاه خبري تحليلي «پارس»- دکتر عليرضا رضاخواه- شامگاه دوشنبه کاخ سفيد اردوغان در ترکيه شاهد مراسمي بود که تلاش هاي قذافي در ليبي و محمد رضا پهلوي در ايران براي هويت بخشي به ديکتاتوري هايشان را يادآوري مي کرد. در اين مراسم که براي استقبال از محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان تدارک ديده شده بود، شانزده سرباز در هيبت سپاهيان شانزده دولتي که به باور برنامه ريزان تشريفات کاخ، شانزده دولت ترک تاريخ را نمايندگي مي کردند، در مسير حرکت اردوغان قرار داشتند. 

ardoghanestikbal1

وقتي رجب طيب اردوغان به پيشواز او از پله هاي کاخ پايين مي آمد، گويي وارث تاج و تخت شانزده امپراتوري بود که بر پله هاي تاريخي با بيش از دوهزار و دويست سال قدمت گام برمي داشت. منابع رسمي در ترکيه گفته اند که اين شانزده سرباز نمادي از شانزده حکومت مهم در تاريخ ترک تباران هستند که از امپراتوري هون ها در سده دوم قبل از ميلاد تا حکومت هاي سلجوقيان و گورکانيان و در نهايت امپراتوري عثماني را شامل مي شوند.

مانند بسياري از ديکتاتوري هاي خاورميانه اردوغان هم علاقه زيادي به تاريخ دارد. او که ديگر توانايي تداوم حيات سياسي در زمان حال را ندارد بار ديگر به گذشته بازگشته است. ظاهرا رجب طيب اردوغان، روياي احياي امپراتوري عثماني را جدي گرفته است. اين در حالي است که ماجراجويي ترک ها به دنبال تحولات عربي به ويژه درگيري هاي سوريه باعث سرخوردگي آنکارا شده است.

ardoghanestikbal2

اين روزها حزب عدالت و توسعه نه در داخل اين کشور اعتباري دارد و نه در خارج از اين کشور. فساد در تمام سطوح اين حزب ريشه دوانده و باعث شده که ميان اردوغان و فتح ا... گولن هم پيمان سابقش جدايي بيفتد. تکروي هاي اين حزب همچنين دو قطبي سکولار- اسلام گرا را در اين کشور بيشتر ساخته است، علاوه بر همه اينها به نتيجه نرسيدن مذاکرات صلح با کردها، اين زخم کهنه را همچنان باز نگاه داشته است.

در آن سوي مرزها هم آنکارا نه در به صفر رساندن دشمنانش موفق بوده و نه در پيوستن به اروپا. محور اخواني هم که اردوغان براي آينده خاورميانه ترسيم کرده بود شکست خورده است. حتي دوحه هم ديگر حاضر نيست با آنکارا هم داستان شود.

 بسياري معتقدند افول ستاره اقبال اردوغان و حزبش هنگامي آغاز شد، که وي در محاسباتش در سوريه دچار اشتباه شد و فکر کرد مي تواند ظرف مدت چند ماه بشار اسد را سرنگون کند. اردوغان با توجه به علاقه اش به تاريخ اما نتوانسته از آن خوب درس بگيرد. 

ardoghanestikbal3

سليمان شاه، نياي خاندان عثماني که رجب طيب اردوغان آرزوي احياي امپراتوري شان را دارد در رود فرات غرق و در سوريه دفن شد. منتقدان اردوغان هم به او هشدار داده بودند که وارد «باتلاق» سوريه نشود و حال اگر فرصتي تازه پيش روي او باز نشود، شايد همين سوريه مدفن روياي او نيز بشود.