به گزارش پارس به نقل از ایسنا ؛  میخائیل گورباچف، رهبر پیشین شوروی در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل در این باره اظهار کرد: در صورتی که هر یک از دو طرف صبر و تحمل خود را در مورد مواضع کنونی خود از دست دهند این امر به بروز یک جنگ هسته‌ای منجر خواهد شد. وی افزود: صلح کنونی جهان ظرف چند سال آینده از بین خواهد رفت.

رهبر پیشین شوروی همچنین گفت: در واقع من هم‌اکنون همه نشانه‌هایی را که برای بروز یک جنگ هسته‌ای لازم است را می‌بینم و در صورتیکه اقدامی در این زمینه صورت نگیرد هر لحظه ممکن است این اتفاق رخ دهد. وی ادامه داد: در حال حاضر مسکو و غرب هیچگونه اعتمادی به یکدیگر ندارند که این مساله می‌تواند باعث بروز یک فاجعه شود. رهبر پیشین شوروی همچنین در پاسخ به این سوال مجله اشپیگل مبنی بر اینکه آیا شرایط کنونی به بروز یک جنگ هسته‌ای منجر خواهد شد، اظهار کرد: بدون شک بروز هرگونه جنگ به یک جنگ تمام عیار هسته‌ای میان دو طرف ختم خواهد شد.

گورباچف گفت: اما مساله‌ای که بیشتر مرا می‌ترساند مواضع و جملاتی است که دو طرف علیه یکدیگر به کار می برند. در این شرایط هر یک از دو طرف صبر و تحمل خود را از دست دهد جهان ظرف چند سال آینده با یک فاجعه روبرو خواهد بود. نکته‌ قابل توجه این است که چنین هشداری از سوی رهبر پیشین شوروی در مورد بروز جنگ هسته‌ای نگرانی‌ها در این باره را به شدت افزایش می‌دهد.

رهبر پیشین شوروی اظهار کرد: من مردی با آگاهی کافی هستم و سعی می‌کنم هیچگاه بی‌دلیل چنین صحبتی نکنم اما در شرایط کنونی به شدت احساس نگرانی می‌کنم. وی که ۸۳ ساله است، پیشتر نیز در مورد بروز تنش در روابط مسکو و غرب هشدار داده بود.

او در بیست و پنجمین سالگرد تخریب دیوار برلین، در این شهر اعلام کرد: جهان در حال حرکت به سوی یک جنگ سرد دیگر است.