به گزارش پارس به نقل از مهر، طرح رتبه‌بندی روزنامه‌های کشور که پس از مباحث اولیه در کارگروه «توسعه مطبوعات» به صورت پیش‌نویس منتشر شده بود پس از جمع آوری نظرات کارشناسی، نهایی و اکنون به منظور اجرا منتشر می شود.

بر این مبنا مدیران مسوول روزنامه‌های کشور بایستی اطلاعات و مستندات لازم را مطابق جدول رتبه‌بندی تهیه و به اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی ارسال کنند.

این طرح برای تعیین رتبه‌های روزنامه‌ها در ۶ ماهه اول سال ۹۳ انجام می‌گیرد و حضور در فرآیند رتبه‌بندی، داوطلبانه است. همچنین این جداول براساس خوداظهاری مدیران مسئول تکمیل و سپس در کارگروه ذی‌ربط، بررسی می‌شود. نتایج این رتبه‌بندی جایگزین ضریب کیفی روزنامه‌ها (در دستورالعمل‌های یارانه مطبوعات و آگهی‌های دولتی) خواهد شد. ضمن اینکه اعلام عمومی امتیازات نهایی منوط به تمایل اکثریت مدیران مسئول خواهد بود.

بنابراین گزارش، شاخص‌های این طرح، عمدتاً بر اساس اصول و قالب‌های روزنامه‌نگاری و مدیریتی تدوین شده و برخی مؤلفه‌های هنجاری (نظیر اخلاق حرفه‌ای، رسالت مطبوعاتی و مسؤولیت حرفه ای) جداگانه بررسی می‌شود. همچنین برای تکمیل ردیف‌های ۱ تا ۹، شش روز به‌صورت مساوی برای همه روزنامه‌ها ملاک بررسی است که تاریخ آنها به شرح زیر است: شنبه ۲۳ فروردین، یکشنبه ۱۴اردیبهشت، دوشنبه ۱۹خرداد، سه‌شنبه ۲۴ تیر، چهارشنبه ۲۹ مرداد، پنج شنبه ۶ شهریور.

اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی از مدیران مسوول روزنامه‌های کشور خواسته جداول مربوط به رتبه‌بندی روزنامه‌ها را تکمیل و همراه با مستندات لازم تا دهم بهمن ماه جاری به این اداره کل ارسال کنند.