به گزارش پارس به نقل از العالم ، روزنامه سعودی الحیاة با اعلام خبر تصمیم سران داعش برای فرار از موصل، نوشت: پیشمرگه دیروز شنبه حملات داعش به مناطق کویر و مخمور استان صلاح نینوا را دفع کرد و همچنین مسیر موصل - سوریه را به کنترل خود درآورد که در پی آن داعش مجبور شد برای تأمین نیازهای تسلیحاتی خود ناچار به استفاده از مسیر القیاره - الانبار شود.

سعد البدران یکی از بزرگان عشایر نینوا در گفتگو با این روزنامه سعودی اعلام کرد: مواضع داعش در شمال و غرب شهر موصل در دو روز گذشته به شدت بمباران شده است و به همین دلیل اعضای این گروهک مواضع خود را تخلیه کرده اند و از خانه های متروکه و مساجد به عنوان مواضع جدید خود استفاده می کنند.

البدران افزود: داعش خبری مبنی بر آمادگی ارتش عراق برای اجرای عملیات آزادسازی موصل دریافت کرده و این در حالی است که گروه های مسلح در شهر موصل به نیروهای داعش حمله می کنند و این حملات در شرق و جنوب موصل مشهودتر است.

خالد العبیدی وزیر دفاع عراق نیز در دیدار با اسامه النجیفی معاون رئیس جمهوری عراق اخیراً در کنفرانسی خبری گفته بود که ارتش و پیشمرگه اتاق عملیات مشترکی را برای مبادله اطلاعات و مبارزه هماهنگ با داعش تشکیل داده اند.

العبیدی افزود: وزارت دفاع عراق مصمم به مسلح کردن پیشمرگه است و مقدمات لازم برای آزادسازی موصل به زودی کامل می شود.

العبیدی گفت: نیروهای پیشمرگه در نزدیکی استان نینوا مستقر شده اند و ما هیچ شرط و شروطی از فرماندهی پیشمرگه برای مشارکت در عملیات آزادسازی موصل نشنیده ایم.