به گزارش پارس، بیژن نامدار زنگنه در خصوص برنامه‌های وزارت نفت برای صادرات گاز، اظهار داشت: فعلا برنامه جدیدی نداریم و جدیدترین برنامه ما، صادرات گاز به عراق است، که قرار داد آن امضا شده و در حال ساخت خط لوله انتقال آن هستیم. وی با بیان اینکه گاز را به مرز برسانیم و به عراق تحویل دهیم، دو برنامه داریم، گفت: یک برنامه صادرات زود هنگام داریم، که ابتدا مقدار کمتری گاز به عراق صادر می‌کنیم و برنامه دوم بلند مدت است که روزی ۲۵ الی ۳۰میلیون مترمکعب گاز از طریق منطقه نفت شهر به عراق گاز تحویل می‌دهیم و از جنوب بصره نیز همین حدود یعنی ۲۵ میلیون مترمکعب به این کشور صادر می‌کنیم.

مشکل صادرات گاز به پاکستان

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما ، در مورد آخرین وضعیت صادرات گاز ایران به پاکستان، با بیان اینکه مشکلی برای صادرات گاز نداریم، گفت: از جانب ما هیچ مشکلی نیست و اکنون گاز را به ایرانشهر رساندیم، و خط لوله انتقال گاز و قرارداد آن در حال نهایی شدن است که گاز را تا منطقه چابهار و کنارک ببریم و هر وقت طرف پاکستانی ما بخواهد، گاز را صادر می‌کنیم، ولی آنها آمادگی ندارند وگرنه ما در مدت کمتر از ۹ الی ۱۰ ماه می‌توانیم گاز به مرز برسانیم. زنگنه در خصوص بخشیده شدن و یا دریافت غرامت از پاکستان در صورت عدم اجرای قرارداد، بیان داشت: غرامت سرجایش است و اکنون در حال مذاکره هستیم. همه چیز سرجایش است تا به نتیجه برسیم و در این زمینه قرارداد معتبر داریم.

به گزارش تجارت پاکستان که در طول یک دهه گذشته مذاکرات متعددی با ایران انجام داده بود، در نهایت خرداد ماه سال ۱۳۸۸ اولین قرارداد گازی با ایران به منظور واردات روزانه ۲۱.۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی را در تهران امضا کرد که براساس آن باید تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی گاز ایران به پاکستان ارسال شود. با پایان سال ۲۰۱۴ میلادی مهلت قانونی قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان به پایان رسید و پاکستان باید روزانه ۳ میلیون دلار جریمه به ایران پرداخت کند. البته پاکستانی‌ها خبر از تعویق یک ساله تا دوسال این قرارداد دادند، که وزارت نفت کشورمان دیروز توافقهای تازه، ایران و پاکستان را تکذیب کرد و هنوز سرنوشت تکمیل این خط لوله هنوز روشن نشده است.

اراده‌های سیاسی به دنبال کاهش قیمت نفت

وزیر نفت پاسخ به این سوال کا با کاهش قیمت نفت چه اقدامی انجام داده‌اید و برنامه دیپلماسی نفتی کشور چیست؟ گفت: مسئله قیمت جهانی نفت مسلئه‌ای به این سادگی نیست. ما و خیلی از اعضای اوپک دنبال آن هستند.زنگنه با بیان اینکه این مسئله پیچده‌تر از این‌هاست، گفت: کاهش قیمت نفت یک بُعد اقتصادی دارد که بُعد پایه آن است، ولی اراده‌های سیاسی هم دنبال این قضیه هستند. وی در خصوص برنامه وزارت نفت برای جلوگیری از خام فروشی، گفت: برنامه دارید و امروز همه حرف‌ها روی این موضوع است. اهتمام وزارت نفت نیز هم همین است.

حرف اول در منطقه را خواهیم زد

وی در خصوص استفاده از ظرفیت داخلی در ساخت تجهیزات صنعت نفت، بیان کرد: اکنون کمتر از نیاز کشور سرمایه گذاری می‌کنیم چون منابع کمتری داریم، ولی بخش مهمتری که در حال انجام است، همان ۱۰قلم کالایی است که به شدت دنبال می‌شود.زنگنه با اشاره به ساخت این ده کالا ادامه داد: این اقدام یک توسعه فناوری برای کشور است و این نیست که ساخت یک سری تجهیزات ساخته شود و انشا ا... این کار که انجام شود، قطعاَ ما حرف اول را در منطقه در بخش تجهیزات صنعت نفت خواهیم زد. وزیر نفت گفت: اکنون در بخش خدمات و اجرای پرژوها وضع خیلی خوبی داریم و باید بهتر شود ولی خیلی به این ده قلم کالا امید بسته‌ام که کار اجرا و جلو برده شود که امیدوارم در بهمن ماه امسال مناقصه این کالاها اعلام شود.

حمایت از بومی سازی دکل

زنگنه در باره ساخت دکل حفاری در کشور گفت: نگفتیم جهاد دانشگاهی دکل تولید کند، ما گفته بودیم از ساخت دکل حمایت می‌کنیم؛ بلکه اعلام کردیم که از کار جهاد دانشگاهی حمایت می کنیم تا جهاد دانشگاهی ساخت دکل در داخل کشور بومی سازی کند. از شرکت‎‌ها حمایت می‌کنیم که در این زمینه با جهاد دانشگاهی همکاری کنند، مثلاً با پیش پرداخت به شرکت‌ها برای خریدشان از این دکل‌ها استفاده کند و ما نیز از این پروژه حمایت خواهیم کرد، تا از این جهاد دانشگاهی دکل بخرند. وی با بیان اینکه بومی سازی و ساخت دکل در ایران جز سیاستهای ماست، بیان کرد: شرکتهای شکل گرفته در این عرصه را حمایت و به شرکتهای زیر مجموعه نفت که به دکل نیاز دارند.

عربستان خود را به خواب زده است

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر نفت همچنین روز پنجشنبه در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون انرژی مجلس از پارس جنوبی، با بیان اینکه کشورهایی حساب شده می خواهند قیمت نفت پایین باشد گفت: یک موقع یک نفر خواب است با تکان بیدار می شود اما موقعی یک نفر خود را به خواب زده و هر چه تکانش دهی بیدار نمی شود، عربستان کشوری نیست که نداند چه کار می کند، تصمیم گرفته این کار را بکند.وی با بیان اینکه عربستان و چند کشور دیگر می خواهند قیمت نفت پایین باشد و نمی گذارند بالا رود، افزود: نفت مساله پیچیده‌ای است و بحث سیاسی آن قوی است.زنگنه ضمن رد فروش غیرقانونی نفت گفت: فروش نفت به طور قانونی انجام می شود و هر کاری که انجام می دهیم طبق قانون است.بیژن زنگنه ‏ با اشاره به تحقق وعده افزایش ١٠٠ میلیون مترمکعبی گاز در سال ٩٣ اظهارداشت: بخش قابل توجهی از رقم وعده داده شده تاکنون محقق شده است و باقیمانده نیز تا پایان امسال محقق می شود.وزیر نفت با اشاره به برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای افزایش ظرفیت تولید گاز در سال ٩٤ تصریح کرد: برنامه ریزی شده است تا اواسط سال آینده به ظرفیت ١٨٠-١٩٠ میلیون مترمکعبی تولید گاز برسیم‎ البته در صورت تامین منابع ٥٠ میلیون مترمکعب گاز دیگر هم وارد مدار می شود.