به گزارش پارس به نقل از مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم اختتامیه نخستین همایش معاونان و مدیران فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد سراسر کشور در پژوهشکده امام خمینی (ره) واقع در مرقد مطهر حضرت امام (ره) برگزار شد.

این مراسم با حضور حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، حجت الاسلام یونسی مشاور رئیس جمهور، طه هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام مرتضی اشراقی نوه امام (ره) و جمعی از مدیران ستادی حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور برگزار شد.

همچنبن در ابن مراسم معاونان و مدیران فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کردند.

* طه هاشمی: گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها را احیا می‌کنیم

طه هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد با انتقاد از متوقف‌شدن برخی گفتمان‌ها در جامعه از جمله موضوع گفتگوی ادیان و مذاهب و گفتگوی تمدن‌ها، اظهار داشت: در نظر داریم این گفتمان‌ها را در دانشگاه آزاد اسلامی بررسی و احیا کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق(ع)، گفت: بسیار خرسندیم که حجت الاسلام سید حسن خمینی در اختتامیه این همایش حضور یافتند.

وی با بیان این که دانشگاه آزاد اسلامی با تایید و حمایت رهبر کبیر انقلاب و پیشنهاد آیت الله هاشمی رفسنجانی تاسیس شد، خاطر‌نشان کرد: زمانی که آیت‌الله هاشمی پیشنهاد تاسیس این دانشگاه را به امام خمینی (ره) دادند، ایشان از این موضوع استقبال کرده و مبلغ یک میلیون تومان را به عنوان سرمایه اولیه این دانشگاه اهدا کردند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این یک میلیون تومان توانست دامنه دانشگاه آزاد اسلامی را در سراسر کشور و حتی خارج از کشور بگستراند که در آن می توان تلالو اراده امام(ره) را مشاهده کرد.

هاشمی با بیان این که یکی از نعمت‌های دانشگاه آزاد اسلامی این است که در راس آن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قرار دارد، اظهار‌ داشت: افتخار ما این است که حجت‌الاسلام سید حسن خمینی به عنوان نایب رئیس هیات موسس و میرزاده نیز به عنوان عضو هیئت امنا و رئیس در دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند.

* دانشگاه آزاد اسلامی مهم‌ترین نماد وحدت حوزه و دانشگاه است

وی دانشگاه آزاد اسلامی را مهمترین نماد وحدت حوزه و دانشگاه دانست و افزود: به دلیل این که در هیات امنای دانشگاه آزاد، چهره‌های برجسته حوزوی و دانشگاهی حضور دارند، می‌توان این دانشگاه را مهم‌ترین نماد این وحدت نامید.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به هفته وحدت یادآور شد: فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه وحدت مذاهب اسلامی بیش از سایر نهادهای علمی و آموزشی است که بر اساس رهنمودهای امام راحل، مقام معظم رهبری و آرمان‌های انقلاب حرکت می‌کند.

طه هاشمی با بیان این که اهم برنامه‌های معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس برنامه‌ها و مساعدت‌های رئیس هیات موسس و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پیش رفته است، گفت: با این حال از ابتدای شروع کار در معاونت فرهنگی، با مشکلاتی در این حوزه مواجه بودیم که وضعیت استخدامی یکی از این مشکلات است.

وی افزود: ۱۰ هزار مربی و عضو هیات علمی در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی استخدام شده‌اند و توقع ما در حوزه معاونت فرهنگی نیز این است افرادی که سالها در این حوزه فعالیت داشته‌اند، مشکلات و دغدغه شخصی نداشته باشند و اگر کسانی توانستند مراحل دانشگاهی را طی کنند، بتوانیم در هیات علمی از آنها استفاده کنیم.

طه هاشمی در ادامه خطاب به حجت الاسلام سید حسن خمینی از وی خواست از توانمندی خود در این‌باره استفاده کند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با بیان این که در مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی حوزه اجتماعی نیز به این معاونت اضافه شد، ادامه داد: این اقدام ارزنده‌ای بود زیرا حوزه فرهنگی بدون در نظر گرفتن مسائل اجتماعی نمی‌تواند موفق باشد.

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: براساس مطالعات انجام شده در معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد، نیازمند تحولات فرهنگی و انقلاب اخلاقی در جامعه هستیم. همچنین موضوع سبک زندگی و معرفی و بزرگداشت مفاخر ملی در سراسر کشور، در دستور کار معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد قرار دارد.

* انتقاد معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی از صدا و سیما

وی با انتقاد از عملکرد صداوسیما در پخش برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی در هفته وحدت اقدام به برگزاری همایشی با حضور معاونان و مدیران فرهنگی خود کرد که در این همایش سخنان مهمی از سوی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درباره موضوع وحدت و مسائل فرهنگی جامعه عنوان شد، اما متاسفانه رسانه ملی حتی یک کلمه از آنچه در این همایش گفته شد را، پخش نکرد و کاملا این گردهمایی بزرگ فرهنگی را مورد بی‌توجهی قرار داد.

هاشمی همچنین در بخشی دیگر از سخنانش خاطرنشان کرد: هفته وحدت، فرصتی برای نزدیک‌تر کردن مذاهب اسلامی است چرا که وحدت اقدامی لازم و ضروری برای کشورهای اسلامی است اما لازم است پیش از آن که به وحدت مذاهب اسلامی بپردازیم، توجه جدی‌ به تقویت وحدت در بین خودمان داشته و برای تحقق این امر اهتمام جدی داشته باشیم.

وی در زمینه مشکلاتی که معاونت فرهنگی‌اجتماعی با آن مواجه است، ادامه داد: اگر حمایت‌های آیت الله هاشمی رفسنجانی و دکتر میرزاده نبود، کارمان بسیار سخت بود. زیرا با وجود سنگ اندازی‌هایی که به خاطر حب و بغض علیه دانشگاه آزاد اسلامی صورت‌ می‌گیرد، فعالیت در این دانشگاه با دشواری‌هایی مواجه بود.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با انتقاد از متوقف شدن برخی گفتمان‌ها از جمله موضوع گفتگوی ادیان و مذاهب و گفتگوی تمدن‌ها اظهار داشت: در نظر داریم این گفتمان‌ها را در دانشگاه آزاد اسلامی بررسی و احیا کنیم زیرا امر مهمی برای حیات بشریت جهان امروز است.

شایان ذکر است، اولین گردهمایی معاونین فرهنگی‌اجتماعی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از سه‌شنبه گذشته در تهران آغاز به کار کرد و امروز با حضور در حرم بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، مراسم اختتامیه‌ برگزار شد.