به گزارش پارس به نقل از رویترز، اتحادیه اروپا اعلام کرد که ایران و گروه ۱+۵ روز ۱۸ ژانویه در ژنو مذاکرات خود را از سر می‌گیرند.
 
پیش از این عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس گفته بود که دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ که در سطح معاونان خواهد بود، قرار است 18 ژانویه(28 دیماه) در ژنو برگزار و قبل از آن رایزنی‌های دو جانبه با آمریکا و روسیه نیز انجام خواهد شد.
 
وی در خصوص زمان رایزنی‌های دو جانبه با آمریکا و روسیه عنوان کرد که زمان این رایزنی‌ها در حال تنظیم است.
 
پس از آنکه ایران و شش کشور در سوم آذر ماه سال جاری و بعد از برگزاری ده دور گفت‌وگو به دلیل اختلافات موجود نتوانستند به توافق جامع هسته‌ای دست پیدا کنند، توافقنامه ژنو برای هفت ماه دیگر تمدید و طرفین بر انجام مذاکرات تا حصول توافق تا چهار ماه آینده تاکید کردند و مقرر شد که رایزنی‌ها از سر گرفته شود که بر همین اساس اولین دور رایزنی‌های ایران و شش کشور ٢٦ آذر ماه در شهر ژنو برگزار و دو روز قبل از آن (٢٤ آذر) هیات‌های ایران و آمریکا به مدت دو روز در سطح معاونان گفت‌وگو کردند. البته هیأت مذاکره کننده ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی با هیأت‌های فرانسه، روسیه و چین نیز به طور دوجانبه گفت‌وگو کردند.
 
پس از برگزاری نشست عمومی ایران و شش کشور نیز هیأت مذاکره کننده ایرانی با سه کشور اروپایی به صورت چهارجانبه گفت‌وگو کرد.
 
عراقچی پس از پایان سه روز رایزنی فشرده در شهر ژنو این گفت‌وگوها را مفید و سازنده خواند و مقرر شد دور بعدی مذاکرات در اواسط ژانویه و در سطح معاونان و بدون حضور ظریف و موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شود.
 
ایران و ١+٥ پیش از این 10 دور در شهرهای وین، مسقط و نیویورک برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای به گفتگو نشستند که به دلیل اختلافات بر سر اندازه و میزان غنی سازی، نحوه لغو تحریم‌ها و راکتور اراک و بازه زمانی اجرای توافقنامه جامع به نتیجه‌ای دست نیافتند.
 
سوم آذر ماه سال گذشته (1392) بود که وزرای خارجه ایران و شش کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آلمان) به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از برگزاری سه دور نشست در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان (برنامه اقدام مشترک) Joint Plan of Action دست یافتند.
 
در مقدمه توافقنامه ژنو (برنامه اقدام مشترک) آمده است: هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح آمیز باقی خواهد ماند. ایران اعلام می‌کند تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌ای نیست. راه حل جامع مذکور مبتنی بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد. این راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره گیری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. این راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای می‌باشد. این راه حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود. این راه‌حل جامع شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم می‌باشد و به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد.
 
در این توافقنامه اعلام شد که گام اول دارای دوره زمانی شش ماهه خواهد بود و با توافق متقابل قابل تمدید می‌باشد. در این دوره همه اعضاء، با حسن نیت، در جهت حفظ فضای سازنده در مذاکرات فعالیت خواهند کرد.
 
پس از آنکه برنامه اقدام مشترک در تاریخ 30 دی ماه 1392 (20 ژانویه) وارد مرحله اجرا شد و توافق شد که مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع از سر گرفته شود، اولین دور این مذاکرات 29 بهمن ماه سال گذشته (18 فوریه) به مدت سه روز در شهر وین برگزار شد و وین جمعا هشت دور میزبان این گفت‌وگوها بود و یک دور از این گفت‌وگوها (هفتمین دور) در نیویورک و در حاشیه شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و یک دور نیز (دور نهم) در مسقط پایتخت عمان برگزار شد.