به گزارش پارس، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در همایش «بررسی فتنه 88» که شب گذشته (سه‌شنبه) به همت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد اظهار داشت: بعضی‌ها می‌گویند با پاسداشت حماسه حضور مردم در 9 دی دفتر خاطرات تلخ فتنه دوباره گشوده می‌شود پس راجع به 9 دی صحبت نکنید. چرا که مستلزم بازخوانی پرونده‌های آن زمان و دامن زدن به کهنه‌زخم‌ها است.
 
وی افزود: اگر ماجرای فتنه یک اتفاق بود و تکرار آن برای بار دیگر متصور نیست یک موضوع است اما اینکه اسباب اتفاقات گذشته هنوز فراهم باشد و هر آن امکان تکرار آن ماجرا وجود داشته باشد موضوع دیگری است.
 
صفارهرندی با بیان اینکه فتنه 88 دفعتا پیش نیامده بلکه سابقه‌ای داشته است گفت: نه تنها فتنه 88 بلکه برای فتنه 78 هم می‌گویند کسانی بعد از پایان جنگ قول و قرارهایی با بیرون گذاشته بودند. اینکه بعد از فوت امام (ره) ادامه کار به سبک امام (ره) میسر نیست.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین رابطه گفت: سال 78 نیز بحث بعضی‌ها این بود که باید خیابان‌ها را شلوغ کرد و روی زمینی مانور داد که پشت آن یک چانه‌زنی در کانون قدرت باشد که همان تئوری فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا بود که اگر این خط سیر را دنبال کنید از ابتدای پس از رحلت امام با تشکیک جایگاه ولایت شروع می‌شود و به نقطه‌ای می‌رسد که با گذراندن لایحه قانونی به دنبال کم‌کردن اختیارات حاکم بودند.
 
وی تصریح کرد: این خط سیر در سال 78 به یک شکل جلوه کرد و در فتنه 88 به گونه‌ای دیگر و این گونه نبوده است که فتنه 88 غلیان احساسات افرادی بوده است که به صورت ناخواسته به این بازی کشانده شده بودند.
 
صفار هرندی با بیان اینکه بخشی از فتنه داخلی با جریان بیرونی ارتباط برقرار می‌کند گفت: بدین معنی که جریان دشمن در قواره کشورهای سلطه و جریان ضدانقلاب که انگیزه به زیر کشیدن حکومت را داشتند، با داخل همراه شدند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون چرایی دعوای ما با نظام سلطه گفت: کسانی ساده‌لوحانه این موضوع را این گونه تفسیر می‌کنند که چون ما سفارت آمریکا را اشغال کردیم این دعوا شروع شد و سابقه‌ای برای این دعوا متصور نیستند.
 
وی افزود: عده‌ای دیگر می‌گویند ایران جزیره ثبات آمریکا بود و انقلاب اسلامی آن را برهم زد. به همین خاطر آمریکا نیز بی‌واکنش نماند یعنی اقدامات آمریکا  علیه جمهوری اسلامی اقداماتی تلافی‌جویانه بوده است.
 
صفارهرندی تاکید کرد: وقتی صحبت‌های خود آمریکایی‌ها علیه ایران را می‌شنویم معلوم می‌شود که این اختلافات سابقه و تاریخی دارند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رابطه نو کوبا و ‌آمریکا پس از 50 سال مقابله گفت: کوبا و آمریکا پس از 50 سال مقابله با یکدیگر امروز می‌گویند به نقطه‌ای رسیده‌اند که مدعی‌اند می‌توانند بر گذشته قلم بکشند با این نگاه که این کوبا دیگر کوبای سابق نیست که به قطب مزاحم برای آمریکا تبدیل شده باشد.
 
وی ادامه داد: اگر کوبا هنوز محور تحرکات آمریکایی بود و با همان نشاط گذشته بلکه بیشتر پنجه در پنجه آمریکا می‌انداخت آیا باز هم چنین اتفاقی رخ می‌داد؟
 
صفار هرندی پیرامون رابطه ایران و آمریکا نیز گفت: امروز بین ما و آمریکا آنچه می‌گذرد فراتر از مسائل مربوط به منافع آمریکا در ایران و خلیج‌فارس است. قصه ما و آمریکا به نقطه‌ای رسیده که به قول آن وبلاگ‌نویس آنچه در سال 88 در خیابان تهران می‌گذشت جدال دو جریان بر سر مدیریت آینده جهان بود. مگر می‌شود این ماجرا به آسانی حل شود.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: مناطقی که حوزه اقتدار آمریکا برای تأدیب ایران بود امروز تبدیل به نقطه نفوذ ایران برای تأدیب ایران شده است. حال مگر قابل تصور است این اختلافات تمامی پیدا کند؟ و اگر این اختلافات باقی است پس متصور است که فتنه‌ هم ادامه داشته باشد.
 
وی تاکید کرد: باید به کسانی که می‌گویند چرا ما داستان فتنه را اینقدر ادامه می‌دهیم بگوییم مگر آن وضعیتی که باعث شد آمریکا پایش به فتنه گشوده شود تغییری کرده است. آمریکا می‌گوید حتی اگر موضوع هسته‌ای ایران حل شود بهانه‌های دیگری برای چالش با ایران دارد.
 
صفارهرندی گفت: این شوخی است که آمریکا نگران این است که ما بمب اتم بسازیم. دعوای ایران و آمریکا برسر حوزه‌های نفوذ است. آمریکایی‌ها براین باورند کابوسی که سال‌ها نگران آن بودند امروز تحقق پیدا کرده است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آمریکایی‌ها براین اعتقاد هستند وقتی یمن حوزه نفوذ پیام انقلاب اسلامی می‌شود پس خطر را باید جدی گرفت. زمانی برای گریز از بسته شدن تنگه هرمز، بخش زیادی از لوله‌های نفت به دریای سرخ منتقل شد و امروز با تحولات یمن دریای سرخ نیز برای آنان امن نیست.
 
وی تاکید کرد: امروز حوزه نفوذ جمهوری اسلامی فراتر از خلیج‌فارس است و به تنگه باب‌المندب رسیده است.
 
صفارهرندی با بیان اینکه گروه‌های مختلفی اسباب فتنه 88 شدند گفت: از جمله آنان تجدیدنظرطلبان هستند که به دنبال حکومت دین‌داران به جای حکومت دینی هستند. خوب‌های این جریان کسانی هستند که می‌گویند رهبر کنونی نظام آخرین فردی که با چارچوب کنونی کار را جلو می‌برد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اینان معتقدند بعد از رهبر کنونی باید درباره شئون ولی فقیه تجدیدنظر شود و به قول آن آقازاده تا سطح مقامات تشریفاتی مانند ملکه انگلیس مقام ولی فقیه را تنزل داد.
 
وی در همین رابطه گفت: گروهی دیگر رسما کوتاه آمدن دین در برابر سایر موضوعات از جمله آزادی و حقوق بشر را اعلام می‌کند در حقیقت می‌خواهند اسباب یک فتنه‌ای که ناظر بر این مطالب است را فراهم کنند.
 
صفار هرندی ادامه داد: در سطح دیگر کسانی هستند که در پی تحقق مجدد حاکمیت دوگانه‌اند که بخش‌های نظام را با عنوان بخش‌های انتصابی و انتخابی رو در روی هم قرار دهند و پنجه به چهره گروه‌هایی از جمله سپاه و ارتش و نیروی انتظامی که مدافع کشور هستند، بکشند. این موارد همه اسباب فتنه را فراهم می‌کنند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام آیا کسانی که خادم و خائن را کنار هم می‌نشانند محیط را غبارآلود نمی کنند تا فتنه جدیدی را به راه بیندازند؟ خاستگاه فتنه دل‌های بیمار و مریض است. وقتی ویروس فتنه در محیط پراکنده می‌شود مگر می‌شود توقع داشت مردم دچار آن بیماری نشود.
 
وی با بیان اینکه وقتی عنصر بیگانه کنار عنصر داخل نظام بنشیند فتنه به وجود می‌آید گفت: آیا کسانی وجود ندارند که حضور اجنبی در کشور را تئوری‌پردازی می‌کنند؟ موثرترین چیزی که سبب شد دوره فتنه 88 طولانی شود، مجاورت جریان بیرونی و درونی بود.
 
صفارهرندی ادامه داد: اگر ماجرا فقط مربوط به ضد انقلاب و افراد بیرونی می‌شد جمع کردن موضوع بسیار آسان‌تر بود اما وقتی جریان درون به ضد انقلاب پناه می‌دهد سرکوب جریان فتنه سخت‌تر و طولانی‌تر می‌شود.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر شما صرفا با یک جریان معارض داخل روبرو بودید، رسیدن به صلح آسان‌تر بود اما وقتی سرنخ این جریان در بیرون است کار سخت می‌شود.
 
وی با تاکید براین موضوع که مقدماتی که فراهم‌کننده فتنه می‌شود همچنان وجود دارد گفت: البته ملت در 9 دی نشان دادند دلبستگی‌شان به حفظ نظام، موجودیت انقلاب و گوش دادن به هدایت‌های مقام معظم رهبری کاهش پیدا نکرده است.
 
صفارهرندی گفت: اگر کسانی که دچار توهم شدند که الان وقت زورآزمایی دیگری است و می‌خواهند با سبک دیگری وارد شوند، پس هنوز فتنه در ذهن و دل عده‌ای در حال شعله‌ور شدن است و ممکن است شبیه فتنه 88 نباشد اما باطن موضوع همان است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که چقدر مواضع احمدی‌نژاد در فتنه 88 باعث شعله‌ور تر شدن آن شد گفت: نقش‌آفرینی تیم احمدی‌نژاد که من اصرار دارم بگویم که نمی‌شود آن را دولت گفت، موثر بوده است. وی تیم شخصی‌ای داشت که برایش پخت‌ و پزهایی می‌کرد که مشکلات بعدی احمدی‌نژاد نیز برهمین اساس بوده است.
 
وی ادامه داد: شاید به صحنه نیاوردن ظرفیت دولت در طول 8 ماه نیز موثر بوده باشد. شما از احمدی‌نژاد و اطرافیان ایشان موضعی درباره فتنه نمی‌شنوید البته عکس آن وجود داشت که نشریه‌ای را منتشر کردند که خود آن محرکی برای جریان فتنه بود و نه در همراهی با جریانی که می‌خواست آتش فتنه را خاموش کند.
 
صفارهرندی پیرامون محاکمه سران فتنه گفت: آقای اژه‌ای اعلام کردند وقتی شرایط برای محاکمه فراهم شود قطعا سران فتنه محاکمه می‌شوند و این پاسخی برای کسانی است که فکر می‌کنند با دمیدن رفع حصر سران فتنه آزاد می‌شوند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مواجه نظام با سران فتنه خردمندانه بوده است گفت: حصر یا هر اقدام دیگری که جنبه تأمینی دارد جزو اختیارات حکومت است و برای نظام ما نیز برای این وضعیت شورای عالی امنیت ملی پیش‌بینی شده است که تصمیمات او شامل چنین اقداماتی می‌شود.
 
وی پیرامون نقش مهدی هاشمی در فتنه 88 گفت: ما شاهدیم که قوه قضاییه به وضعیت وی رسیدگی می‌کند البته شایعه‌ای در خصوص تبرئه وی منتشر شد که محل نگرانی دوستان عدالت‌خواه می‌شود البته عیبی هم ندارد که ما این نگرانی‌ها را ابراز کنیم.
 
صفارهرندی ادامه داد: عده‌ای در این خصوص به دستگاه قضایی فشار می‌آورند که البته تا به امروز دستگاه قضایی به این فشارها تمکین نکرده است و اگر یاری نیروهای مردمی هم باشد قوت قلبی برای دستگاه قضایی خواهد بود.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون انتخابات 92 گفت: ظرفیت بزرگ نیروهای تحت لوای اصولگرا که باید یک جبهه به هم پیوسته را تشکیل می‌دادند، امکانپذیر نشد و به طور طبیعی فرصت رسیدن به کرسی صدارت را از دست دادند.
 
وی در پایان با اشاره به امکانپذیر بودن وقوع فتنه‌های دیگر گفت: فتنه محصول دل‌های بیمار است که در جستجوی اصلی‌ترین عناصر قدرت در نظام هستند. علائم فتنه را می‌شود این گونه فهمید از اینکه کسانی حاشیه‌روی در کنار دین کنند و متعرض به ساحت دین شوند و همچنین کسانی که به جایگاه ولی فقیه تعرض کنند و به دنبال تضعیف این جایگاه باشند.