به گزارش «فردا» تحریم‌های جدید در حالی اعمال می‌شود که تنها چند روز از اظهار نظر مثبت اوباما درباره تلاش برای بهبود تعامل با ایران می‌گذشت، اظهار نظری که حتی در داخل ایران واکنش وزارت خارجه را در پی داشت که اعلام کرد «مذاکرات هسته‌ای ربطی به برقراری ارتباط دیپلماتیک با آمریکا ندارد.»
گرچه در واشنگتن هم سخنگوی کاخ سفید در تصحیح اظهارات اوباما در خصوص بازگشایی سفارت آمریکا در تهران گفته بود آقای رئیس‌جمهور گفته‌اند «من هرگز نمی‌گویم هرگز» اما با این حال آمریکایی‌ها در عمل نشان دادند که حتی در کلام و اعلام مواضع هم حسن نیت ندارند و خیلی زود حرف خود را پس می‌گیرند.
بر طبق مفاد توافقنامه ژنو که میان ایران و 5+1 منعقد شده آمریکا و اتحادیه اروپا مجاز به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نیستند اما از زمان انعقاد موافقت‌نامه ژنو تا به امروز چندین نوبت تحریم از سوی آمریکا بر افراد و موسسات ایرانی یا غیرایرانی مرتبط با ایران اعمال شده است که مغایر با روح موافقت‌نامه ژنو بوده و ایران بارها این نکته را به طرف آمریکایی گفته است.
بعد از توافق ژنو چه تحریم‌هایی اعمال شد؟ وبسایت در پاسخ این سوال می‌نویسد: آذرماه 92 و هنگامی که تیم هسته‌ای ایران در وین مشغول مذاکرات فشرده بود ناگهان اعلام شد که آمریکا افراد و موسسات ایرانی را مورد تحریم قرار داده است. اعمال تحریم‌های جدید در آن زمان در حالی صورت گرفت که تیم کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در وین به سر می‌برد.
این بازی آمریکایی‌ها بعدها نیز ادامه پیدا کرد به طوری که در 4 و 17 بهمن همان سال نیز چند موسسه و فرد ایرانی و غیرایرانی مرتبط با ایران مورد تحریم قرار گرفتند. در سال 93 نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران پرکار و فعال بود؛ در 9 اردیبهشت 93، 10 شرکت مرتبط با ایران و یک بانک آلمانی به خاطر ارتباط با ایران تحریم شدند. 19 تیر 93 یک بانک آلمانی و 2 روز بعد هم بانک فرانسوی به خاطر نقض تحریم‌های ایران جریمه شدند. در 7 شهریور 93 تعداد 25 فرد و شرکت ایرانی و غیرایرانی مرتبط با جمهوری اسلامی تحریم شدند و بالاخره در 10 دی‌ماه 93، 9 شخص و نهاد ایرانی مورد تحریم ایالات متحده قرار گرفتند.
این تحریم‌ها که در طول یک سال اخیر بالغ بر 100 مورد را شامل می‌شود، نشان می‌دهد بیانات چند سال پیش رهبر معظم انقلاب درباره ادعای آشتی‌طلبی اوباما مبنی بر اینکه او دستکش مخملی را روی دست چدنی کشیده چقدر دقیق و حکیمانه بوده است.