به گزارش پارس به نقل از فارس، «خاویر سولانا» از مقامات بلندپایه اسبق اتحادیه اروپا در یادداشتی در پایگاه خبری «پراجکت سندیکت» با اشاره به ناکامی‌های اروپا در حل بحران سوریه تصریح کرده اروپا دیگر محوری نیست که کشورهای همسایه گرد آن جمع شوند.

این سیاستمدار اسپانیایی که سمت‌های مختلفی از جمله دبیر کل ناتو و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشته بحران سوریه را واقعه‌ای دانسته که باید اروپا را بیدار کند.

آقای سولانا در بخشی از این یادداشت می‌نویسد: «مشکلاتی که در آنجا (سوریه) وجود دارند محدود به خاورمیانه‌ای که برای مدت طولانی درگیر بی‌ثباتی بوده نیست و اروپا باید به سرعت با این وضعیت مقابله کند.»

سولانا می‌افزاید: «اما قدرت قطب اروپا رو به اضمحلال است. اتحادیه اروپا در همان حال که دارد با ضعف اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند با بحران‌هایی که در اوکراین، روسیه، آفریقای شمالی و خاورمیانه وجود دارد در ورطه بحرانی ژئوپولتیک هم گرفتار آمده است.»

مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه تصریح می‌کند: «اتحادیه اروپا باید اعتراف کند که دیگر محوری که کشورهای همسایه گرد آن جمع شوند، نیست. چنانکه "استفان لن" پژوهشگر میهمان اندیشکده کارنگی اخیراً گفت اروپا در حال تجربه یک انقلاب کوپرنیکی است.»

وی می‌افزاید: «واقعیت جهان چند قطبی این است که بازیگران دیگر می‌توانند جذب کنند و اثرگذار باشد. به عنوان مثال، چین در تلاش است برای رسیدن به سواحل دریای مدیترانه تا آخرین بخش‌های جاده قدیمی ابریشم را احیا کند.»

آقای سولانا در بخش دیگری از این یادداشت با بیان اینکه نمی‌توان آتش‌بس در استان حلب سوریه را بیش از این به تعویق انداخت بر حمایت ایران و روسیه از چنین آتش‌بسی تأکید کرده است.