به گزارش پارس به نقل از مهر، "میهات بالکان" در مصاحبه با روزنامه حریت با بیان این مطلب در ادامه گفت: طرح روسیه برای فروش گاز به اروپا از طریق ترکیه که به "ترکیش استریم"معروف بوده و قرار است جایگزین خط لوله"سات استریم" شود به زیان منافع ترکیه است. ترکیه این فرصت را دارد که به عنوان جایگزینی برای انتقال گاز به اروپا مطرح شود اما طرح ترکیش استریم این فرصت را از بین می برد.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه، در سفر اخیر خود به آنکارا از تصمیم مسکو برای تبدیل ترکیه به یک "هاب انرژی" خبر داده بود امری که برخی کارشناسان با آن مخالف هستند.

بالکان معتقد است که این طرح وابستگی ترکیه به روسیه را افزایش داده و مزیت چندانی برای آنکارا نخواهد داشت.

در ماه گذشته مدیر شرگت گازپروم روسیه در اظهاراتی پروژه جایگزین "ساوت استریم" را معرفی و از صادرات سالانه ۱۴ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه خبر داده بود. "الکسی میلر" با اعلام این مطلب گفته بود که خط لوله ای احداث می شود که از زیر دریای سیاه به ترکیه وصل شده و تا مرز با یونان ادامه خواهد داشت. این خط لوله گاز روسیه را به جنوب اروپا منتقل می کند.

این خط لوله می تواند سالانه ۶۳ میلیارد متر مکعب گاز را جابجا کند. ساخت این خط لوله به دلیل منصرف شدن روسیه از ساخت خط لوله ساوت استریم مطرح شده است.

خط لوله سات استریم قرار بود در زیر آب های دریای سیاه احداث شده و ابتدا گاز روسیه را به بلغارستان و سپس به کشورهای جنوبی اروپا برساند.