به گزارش پارس، تسنیم به نقل از پایگاه شبکه خبری "دویچه وله" آلمان در آستانه پایان عملیات نظامی ایساف در افغانستان در مطلبی نوشت:

بعد از حدود سیزده سال با تغییر سال میلادی عملیات گروه بین المللی حفاظت از امنیت افغانستان موسوم به ایساف خاتمه پیدا می کند. چندین ماه است که نیروهای نظامی بین المللی اردوگاه های خود را در سراسر این کشور تخلیه می کنند. بخش اعظمی از نیروها و تجهیزات نظامی بین المللی به کشورهای مربوطه بازگردانده شده است.

 
همه چیز با عملیات تروریستی 11 سپتامبر 2001 در برج های دوقلوی آمریکا شروع شد. چند هفته بعد از این حمله تروریستی دولت آمریکا گروه هایی را به افغانستان اعزام کرد. بعد از سقوط رژیم طالبان در دسامبر 2001 عملیات ایساف در کابل شروع شد. بعدها منطقه عملیاتی به رهبری ناتو به تمام افغانستان گسترش پیدا کرد.

 
در نقطه اوج این عملیات بیش از 130 هزار نیرو از حدود 50 کشور دنیا در این کشور مستقر بودند. در پایان طولانی ترین و همزمان زیان بارترین عملیات تاریخچه ناتو حالا سوال هایی درباره موفقیت یا شکست این عملیات نظامی مطرح است.

 
عملیات افغانستان تحت یک مصوبه سازمان ملل متحد و با اهداف جاه طلبانه از جمله تامین پایداری، حمایت از بازسازی افغانستان و پیشبرد مرحله به مرحله این کشور به سوی دموکراسی انجام گرفت. نیروهای بین المللی بخصوص باید از این مسئله جلوگیری می کردند که این کشور به منطقه بازگشت دوباره ای برای تروریست های بین المللی تبدیل شود.

 
"ینز استولنبرگ" دبیر کل ناتو در آستانه بازگشت نیروهای این ائتلاف نظامی از افغانستان اظهار داشته است که ما به آنچه که می خواستیم دست پیدا کرده ایم. البته همچنان چالش هایی وجود دارد اما کشورهای ما امن تر و افغانستان قدرتمند تر شده است.

 
 اخیرا در طرف این ائتلاف نظامی هیچ کس از یک پیروزی در جنگ افغانستان سخن نمی گوید. البته دلایلی برای برخی خوش بینی های محتاطانه وجود دارد.

 
نویسنده در ادامه با اشاره به برخی دستاوردهایی که عملیات نظامی ناتو در افغانستان داشته است در عین حال نوشت:  رئیس جمهوری وقت افغانستان در اکتبر 2013 اعلام کرد که افغانستان امن نیست. همچنین در آستانه عقب نشینی نیروهای بین المللی از این کشور خبرهای روزانه ای درباره حملات تروریستی روی پلیس و سربازان منتشر می شود.

 
"توماس روتیگ" کارشناس آلمانی مسائل افغانستان ومعاون رئیس شبکه تحلیلگران افغانستان(( AAN نتیجه گیری تیره و تاری را درباره عملیات نظامی ناتو در افغانستان داشته و اظهار داشته است که عملیات ایساف مسئله اصلی در افغانستان را حل نکرده است. جنگ هنوز خاتمه نیافته است. طرح نابودی طالبان شکست خورده است و شورش ها به سراسر این کشور گسترش پیدا کرده و سطح خشونت در این کشور از سال 2010 به اندازه ای رسیده است که بالاتر از همه سال های گذشته بوده است.

 
بیش از 3400 سربازائتلاف بین المللی ایساف در دوران این عملیات جان خود را از دست دادند که در بین آن ها 55 آلمانی وجود دارد. شمار نیروهای امنیتی افغانی کشته شده نیز از زمانی که عهده دار امنیت مناطق مختلف در این کشور شده اند به شدت افزایش پیدا کرده است. تنها در سال جاری و تا اواسط نوامبر حدود 6 هزار پلیس  نیروی افغانی کشته شدند.

 
در این میان آمارقربانیان غیر نظامی در جنگ افغانستان نیز بالا بوده است. ده ها هزار مرد، زن و کودک در سال های گذشته در درگیری های بین سربازان و شورشیان و در حملات تروریستی کشته  یا مجروح شدند. بر اساس گزارش های سازمان ملل تنها در سال 2014 بیش از ده هزار قربانی غیر نظامی در افغانستان وجود داشته است. تا سی نوامبر 3188 غیر نظامی کشته و 6429 نفر مجروح شدند. برای سه چهارم این قربانیان طالبان و دیگر گروه های شورشی مسئول بوده اند.

 
روتیگ همچنین استراتژی غرب در تیم های بازسازی منطقه ای را در به بار آمدن قربانیان غیر نظامی بیشتر درافغانستان مسئول ارزیابی کرد.

 
دویچه وله در ادامه این پرسش را مطرح می کند که بعد از اینکه اکثریت نیروهای بین المللی افغانستان را ترک کنند چه باقی می ماند؟

 
بر اساس گزارش سازمان شفافیت بین المللی، افغانستان ازفاسدترین کشورهای دنیا محسوب می شود. افغانستان بزرگترین تولید کننده تریاک دنیا است.

 
سازمان اطلاعات امنیت آلمان  ((BND اخیرا درباره عواقب فاجعه بار تولید مواد مخدر برای امنیت و اقتصاد افغانستان هشدار داده است. این مسئله که آیا طالبان بعد از پایان عملیات ایساف در افغانستان دوباره تمام این منطقه را تحت کنترل خود درخواهد آورد مسئله ای است که باید منتظر بمانیم تا مشخص شود. با توجه به شرایط امنیت متزلزل و فساد بالا نگرانی هایی درباره ثبات این کشور به وجود می آید. همچنین برخی نظامیان و سیاستمداران نگران این مسئله هستند که بعد از بازگشت ناتو از این کشور شرایطی مشابه عراق برای افغانستان اتفاق بیافتد.