به گزارش پارس به نقل از فارس: «استفان دی مستورا» فرستاده سازمان ملل در امور سوریه 8 آبان از پیشنهاد طرحی به نام «تشکیل جزایر بدون درگیری در خاک سوریه» یا «مناطق تعلیق درگیری» خبر داد. طرح سازمان ملل در حالی مطرح ‌شد که شهر حلب در آستانه بازپس‌گیری کامل توسط ارتش سوریه قرار دارد و نیروهای گروه‌ مسلح موسوم به «ارتش آزاد» که تحت حمایت علنی غرب قرار دارد، اعلام کردند، در صورتی که آمریکا مواضع ارتش سوریه را هدف قرار ندهد، شهر به طور کامل سقوط می‌کند.


دولت سوریه نیز با وجود اینکه اعلام کرد این اقدام دی مستورا، انحراف وی از مأموریتش و دنباله‌روی از طرح های غربی و عربی برای تقسیم این کشور است، موافقت خود را با بررسی این طرح ابراز کرد. از سوی دیگر، تروریست‌های مخالف دولت سوریه، این طرح را به سود این کشور دانستند و اعلام کردند که هرگز این طرح را نخواهند پذیرفت.

نخست وزیر خودخوانده مخالفان: طرح دی میستورا، جایگرین طرح منطقه حائل ترکیه نباشد

در همین راستا، در حالی که «هادی بحره» رئیس گروه موسوم به ائتلاف مخالفان دولت سوریه طرح دی میستورا را فقط «شفاهی» بیان کرد، «احمد طعمه» نخست وزیر خودخوانده موقت این  ائتلاف ابراز نگرانی کرد که مبادا این طرح جایگزین طرح منطقه امنی باشد که ترکیه آن را مطرح کرد.

روزنامه «الوطن» سوریه گزارش داد، بحره دوشنبه شب، با شماری از وزرای خارجه و سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل این طرح را بررسی کردند.

تسلیم نسخه کتبی طرح «تعلیق درگیری» به سران سوریه

از سوی دیگر، «رمزی رمزی» معاون دی میستورا که در دمشق حضور دارد، سه روز پیش یک نسخه کتبی از طرح حلب را به «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه تسلیم و طرف سوری نیز برای بررسی این طرح، درخواست وقت کرد.

اتحادیه اروپا: شرط موفقیت طرح دی میستورا؛ حضور ناظران بین الملل

وزرای خارجه اتحادیه راوپا نیز از طرح دی میستورا حمایت کردند ولی مدعی شدند که شرط موفقیت این طرح در حلب، حضور ناظران بین‌المللی است که «ترجیحا باید وابسته به سازمان ملل و در ضمن وظایف شورای امنیت باشد».

در همین راستا، نخست وزیر ائتلاف مخالفان با این ادعا که طرح دی میستورا، همچنان فقط یک ایده است و به طرح تبدیل نشده است، به نقل از دی میستورا تأکید کرد که جزئیات این طرح تا سه هفته آینده به «سازمان ملل و شورای امنیت تسلیم خواهد شد، ولی اکنون قصد ندارد پیش از کامل شدن رایزنی‌ها، جزئیات این طرح را مطرح کند».

ترس مخالفان از اجرای طرح تعلیق درگیری

طعمه همچنین اذعان کرد، این طرح که همزمان با طرح آنکارا برای ایجاد منطقه حائل در داخل خاک سوریه مطرح شده است، «نگرانی واقعی» را در میان مخالفان ایجاد کرده است.

وی در ادامه اذعان کرد: «می‌ترسیم که این طرح جزئی جایگزین طرح منطقه امن [حائل] شود و می‌کوشیم راهکارهایی را برای این نگرانی‌ها بیابیم. ما خواستار پاسخ روشن هستیم تا از رهگذر آن بتوانیم به این طرح بگویم آری یا خیر».

نخست وزیر خودخوانده مخالفان با بیان اینکه این ائتلاف تا سه هفته دیگر منتظر جزئیات طرح دی میستورا خواهد بود، مدعی شد: ما نمی‌خواهیم دید منفی [نسبت به این طرح] داشته باشیم و پس از رایزنی با سران ائتلاف تصمیم خواهیم گرفت».

توافق ترکیه و تروریست‌های مخالف برای ایجاد منطقه حائل 40 کیلومتری در خاک سوریه

وی درباره توافق مخالفان با دولت ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در اراضی سوریه، گفت: ما و ترک‌ها توافق کامل داریم که منطقه امن [حائل] به عرض 40 کیلومتر در طول مرزها ایجاد شود، ولی مشکل این است که دوستان ملت سوریه و در رأس آنها آمریکایی ها اجرای این طرح را آغاز کنند».

طعمه همچنین مدعی شد که این منطقه حائل به دولت موقت این امکان را می‌دهد تا فعالیت های خود را در داخل انجام دهد و با گروه‌ها و رسته‌ها [تروریستی] در داخل ارتباط بیشتری داشته باشد.

هدف تروریست‌های مخالف دولت سوریه از اجرای چنین طرحی، تقسیم خاک این کشور است.
برچسب ها: توافق ، تروریست‌ها ، ترکیه ، منطقه حائل ، سوریه ، دی میستورا
ایمیل مستقیم: info@fardanews.com
شماره پیامک: ۳۰۰۰۷۰۸۷
[Bookmark and Share]
نظر شما


نام:
ایمیل:
* نظر: