پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سعید ساسانیان- رصد، اگر تا چند سال قبل، ایران بنا به دلایلی نسبت به ادعاها و اتهامات غربی‌ها پیرامون «سپاه قدس» تا حدی سکوت می‌کرد، فرمانده این شاخه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شخصیتی با تصاویر محدود در رسانه‌ها بود و اساسا داده‌های زیادی در فضای مجازی در خصوص این سپاه وجود نداشت، حالا نام این سپاه و فرمانده آن بیشتر از هر زمان دیگری در رسانه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی تکرار می‌شود.

«عکس‌های یادگاری» سردار سلیمانی با فرماندهان و مجاهدان عراقی، در هفته‌های اخیر احتمالا در میان پرتکرارترین تصاویر سیاسی امنیتی رسانه‌های جهان قرار داشته است. این تصاویر البته برای ایران، حکم یک دیپلماسی را دارد تا بتواند ادعاهای خود در مبارزه با تروریسم را با مستقیم‌ترین شیوه ممکن یعنی تصاویر میدانی، به اثبات رساند. در حالی که یک ائتلاف پرهیاهو به رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش شکل گرفت و دستاوردهای میدانی مهمی نداشت، حضور سردار سلیمانی در نقاط مختلف عراق و نقش مستشاری فرماندهان ایرانی در این کشور، عملا باعث شد تا ناکامی‌های ائتلاف بیشتر به چشم آید.

 به نظر می‌رسد غرب، پیام دیپلماسی تصویری ایران از طریق انتشار عکس‌های سردار سلیمانی را به خوبی درک کرده و حالا به مصاف این پیام برخواسته؛ هم از طریق سازمان ملل و هم با مقابله رسانه‌ای.

diplomacysoleymani (3)

ایران‌ هراسی با تصاویر سردار
چندی پیش، مجله نیوزویک طرح جلد خود را به تصویری از سردار سلیمانی اختصاص داد و تیتر زد «الهه انتقام» و نوشت که او پس از شکست آمریکا حالا در حال له کردن داعش است. این‌که طی هفته‌های گذشته برخی رسانه‌های غربی در حال بیان ویژگی‌های شخصیتی و نظامی سردار سلیمانی‌اند، قطعا با هداف اعتراف به قدرت ایران مطرح نمی‌شود، اگرچه ظاهر ماجرا این باشد. هدف اصلی این گزارش‌های هدفمند، ایجاد حس منفی در مخاطب و به نوعی دامن زدن به ایران هراسی است. آیا جریان اصلی رسانه‌ای در جهان که با هزار ترفند، در نهایت در خدمت منافع آمریکا و تمدن غرب قرار می‌گیرد، تصاویر سردار سلیمانی در عراق را به طور ویژه و مکرر منتشر می‌کند تا صرفا بگوید که ایران در عراق نقش مهمی در مبارزه با تروریسم دارد و ائتلاف بین‌المللی علیه داعش ناکام بوده؟! بسیار بعید است.

تحریم سال ۲۰۰۷ دوباره برجسته شد
اما حالا و پس از مانور رسانه‌ای بر روی تصاویر فرمانده سپاه قدس، سازمان ملل وارد عمل شده است. این سازمان با انتشار گزارشی مدعی شده که حضور سردار سلیمانی در عراق ناقض قوانین این سازمان بوده و می‌تواند موجب اعمال تحریم‌های جدیدی علیه وی شود. آن‌گونه که رویترز گزارش داده، ناظران سازمان ملل انتشار عکس‌های سردار در عراق را سندی بر حضور فرمانده نیروی قدس در این کشور می‌دانند که در این صورت ناقض تحریم‌های بین‌المللی است چرا که سردار سلیمانی از سال ۲۰۰۷ در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته که علاوه بر انسداد دارایی، منع سفر بین‌المللی را نیز شامل می‌شود. اگرچه تحریم‌های صورت گرفته برای یکی از عالی‌رتبه‌ترین مقامات امنیتی و نظامی ایران، محدودیتی برای وی ایجاد نمی‌کند، اما به نظر می‌رسد این گزارش سازمان ملل، می‌تواند مبنایی برای اعمال فشارهای سیاسی به ایران در دو پرونده سوریه و عراق باشد. تحریم شخصیتی که نماد دستاوردهای عینی و میدانی ایران در مبارزه با داعش در عراق است، در پی زیر سوال بردن این دستاوردها است.

diplomacysoleymani (2)

دیپلماسی تصویری نتیجه داد
این اقدامات واکنشی غرب به حضور سردار سلیمانی در عراق، بیش از هر چیز دیگری، زیرکانه بودن دیپلماسی تصویری ایران در مبارزه با تروریسم را نشان می‌دهد. تا پیش از شکل‌گیری ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، این ملاحظه وجود داشت که برجسته‌سازی همکاری‌های امنیتی ایران با عراق، می‌تواند مورد سوء‌استفاده دشمن قرار گیرد؛ این‌که ایران در عراق امور را در دست دارد و مواردی این چنینی، بارها مورد بهره‌برداری رسانه‌ای و تبلیغی مخالفان قرار گرفته بود. اما وقتی آمریکا با برجسته‌سازی داعش، ائتلافی بین‌المللی علیه آن ایجاد کرد، ایران با فهم نمایشی بودن این مبارزه، جلوه‌هایی از همکاری امنیتی خود با ارتش و نیروهای مردمی عراق در مبارزه با داعش را رسانه‌ای کرد تا جایی که مقامات وزارت خارجه و سپاه چندین بار اعلام کردند که فرماندهان ایران در عراق حضور داشته و نقش مشورتی ایفا می‌کنند.

diplomacysoleymani (1)

این روند البته حالا جدی‌تر شده تا جایی که وزیر خارجه عراق خبر حمله جنگنده‌های ایرانی به مواضع داعش را نیز تائید کرده است. یکی از مهم‌ترین مواردی که در این میان رسانه‌ای شد، تصاویر سردار سلیمانی با مجاهدان عراق بود که بیش از هر چیز دیگری، حضور موثر ایران در مبارزه با داعش را به رخ ائتلاف کشید. حالا آن‌چه غرب انجام می‌دهد اعم از ایران‌هراسی و گزارش سازمان ملل که در فوق آمد، در واکنش به این دیپلماسی تصویری ایران است که واقعیت را با شفاف‌ترین شیوه، بیان کرد.