پايگاه خبري تحليلي «پارس»- علي نژاد- مناظره« محمدسعيداحديان» مدير مسئول روزنامه خراسان و اميراقتناعي عضوسابق دفتر تحکيم وحدت درباره بايد و نبايد هاي جنبش دانشجويي برگزارشد. اين مناظره که به گفته دانشجويان پس از 5 سال در اين دانشگاه برگزار مي شد، هواي سرد و پاييزي دانشگاه پيام نور مشهد را گرم کرد. بررسي علت سرخوردگي و رکود فعاليت هاي دانشجويي مهم ترين بحث اين مناظره بود.

monazermashad (2)

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، اين مناظره که با سوالات شفاهي دانشجويان همراه شد، بيش از ۳ساعت طول کشيد که گزارش بخشي از آن در پي مي آيد.

احديان با اشاره به 2 ويژگي آرمان خواهي و جواني دانشجويان در کنار ديگر دلايل ريشه اصلي سکون ،رکود و سرخوردگي جريان هاي دانشجويي را سوء استفاده هاي ابزاري از آن ها در دوره هاي قبل تر عنوان کرد و امير اقتناعي عنوان کرد که در طول سال هاي اخير در دانشگاه جرياني با کمترين ميزان آگاهي سعي داشته است حوزه فرهنگي و اجتماعي و سياسي و حتي اعتقادي را دستخوش تغيير کند.

در اين مناظره که شنبه اين هفته در دانشگاه پيام نور مشهد با موضوع "بررسي جنبش هاي دانشجويي پس از انقلاب، بايد ها و نبايد هاي جنبش دانشجويي" با مجوز مسئول نهاد نمايندگي ولي فقيه دردانشگاه پيام نور برگزار شد، "امير اقتناعي" عضو سابق دفتر تحکيم وحدت در اين مناظره گفت: در طول سال هاي اخير در دانشگاه جرياني با کمترين ميزان آگاهي سعي داشته حوزه فرهنگي و اجتماعي و سياسي و حتي اعتقادي را دستخوش تغيير کند و افرادي که خود را ذي حق مي دانستند در حوزه هاي سينما، ورزش، نشر و ديگر حوزه هاي اثرگذار ورود پيدا کردند و حتي سنگر علم و دانش هم مصون نماند و اين عرصه را ابتدا تخريب و سپس تهي از محتوا کرده اند.وي افزود: آن هايي که حفظ منافع خودشان را در باقي ماندن فضاي موجود تلقي کرده اند در برابر پويايي دانشگاه مقاومت وسعي کرده اند دانشگاه را از درون استحاله کنندوبا تشکل هاي مصنوعي و کذايي سعي کرده اند دانشگاه را به هواداران مطيع و بله قربان گو تبديل کنند و دانشجويان را منزوي و بي تفاوت نسبت به جامعه نشان دهند.اقتناعي با بيان اين که قائل به وجود جنبش دانشجويي در ايران نيستم،به دسته بندي جنبش هاي دانشجويي "استفان واگو" اشاره کرد و گفت: دفتر تحکيم وحدت يکي از جدي ترين جريان هاي نقش آفرين در رياست جمهوري سيدمحمدخاتمي بودکه وقتي ديد فضا تغيير کرد با دولت اصلاحات اختلاف نظر پيدا کرد و وارد فاز جديدي شد.اقتناعي بر ضرورت داشتن تريبون توسط حزب ها تاکيد کرد و گفت: افتخارم اين است که زماني جزو دفتر تحکيم وحدت بوده ام ، اگر چه فضايي پر اضطراب و پر استرس برايم بود و با اين که در دوره خاتمي بوده دچار تعليق در فعاليت  دانشجويي شده ام اما آن زمان معتقد بودند دانشگاه محل تمرين سياست است.

وي همچنين دين باوري، عدالت خواهي و دموکراسي خواهي را ويژگي هاي سه گانه مد نظر انجمن هاي اسلامي عنوان کرد و گفت: جنبش هاي دانشجويي در راستاي نفي استکبار و استبداد گام برداشته اند.اقتناعي دربخش ديگري از صحبت هايش درباره استفاده از جريان هاي دانشجويي گفت: براساس مرام نامه فردي که عضو يک حزب مي شود بايد از تشکل دانشجويي اخراج شود، هميشه اعضاي حزب مشارکت مي خواستند در ترکيب انجمن هاي دانشجويي دخالت کنند که دعواهاي آن ها در سال 84 به اوج رسيد.

monazermashad (3)

مسئول شعبه خراسان ادوار تحکيم وحدت بر ضرورت تحمل نظرات متفاوت تشکل ها تاکيد کرد و افزود: جريان هاي دانشجويي بايد 3 ويژگي داشته باشند، براحساسات غلبه کنند، کنش ها بر مبناي عقلانيت باشد و از رفتارهاي راديکالي بپرهيزند و درون زا باشند.

همچنين محمد سعيد احديان در پاسخ به سوال مجري درباره مهم ترين اهداف، فعاليت و ميزان موفقيت جريان هاي دانشجويي گفت: مرورتاريخ فعاليت هاي دانشجويي اهميت دارد و بايد از آن درس گرفت؛ البته در حال حاضر جنبش دانشجويي به معناي واقعي وجود ندارد و احياي آن بايد به گونه اي باشد که جرياني مداوم داشته باشد تا دچارآفت نشود. وي برضرورت پيوند آرمان خواهي و جواني به عنوان 2 ويژگي دانشجويان تاکيد کرد و گفت: جوانان آرمان خواه هستند و آرمان ها براي آن ها در اولويت است ، در ديگر کشورهاي دنيا نيزجنبش هاي دانشجويي مبتني بر آرمان خواهي شکل گرفته ، رشد کرده و اثرگذاري جهاني داشته اند.وي شکل گيري آرمان هاي دانشجويان را متاثر از نظام ارزشي هر جامعه اي دانست و افزود: قله هاي نظام ارزشي ما مبتني بر فرهنگ ايراني اسلامي است، البته متناسب با زمان مي تواند تغيير کند.

مدير مسئول روزنامه خراسان هم چنين درباره اين ادعا که ديگران باعث اين رکود و رخوت دانشجويي شده اند، گفت: آيا از بيرون دانشگاه مي توانند دانشجو را مضمحل کنند؟ اگر دانشجو رويکرد آرمان خواهي را حفظ کند از بيرون دانشگاه نمي توانند برجريان دانشجويي به گونه اي اثرگذار باشند که اين رکود «فراگير» و «طولاني مدت» ايجاد شود.

monazermashad (1)

قطعا سياست هاي بسته ۸سال گذشته مخصوصا اتفاقات سال ۸۸ تأثير بر اين فضا گذاشته است اما اين ريشه سکون و رکود و سرخوردگي فراگير و طولاني مدت همه اش به اين اقدامات و سخت گيري ها بر نمي گردد، بلکه «ريشه اصلي» آن اتفاقات و سوء استفاده ابزاري از جنبش هاي دانشجويي است که باعث شد در همان دولت آقاي خاتمي روند نزولي فعاليت هاي دانشجويي به حد بالاي خود برسد؛ اين جنبش ها با آرمان هايي آمده بودند و در ادامه کنار گذاشته شدند.

احديان افزود: جريان دانشجويي حول انجمن هاي اسلامي با محوريت مجمع روحانيون مبارز و جريان خط امام در سال 76 شکل گرفت و يکي از عوامل رئيس جمهور شدن آقاي خاتمي بود که در ادامه برخي از افراد اين جريان جزو همراهان استکبار جهاني شدند در حالي که جنبش دانشجويي براي آزادي خواهي و نه قدرت طلبي به رئيس جمهورشدن آقاي خاتمي کمک کرد.وي با اشاره به آخرين سخنراني سيد محمد خاتمي در دوران رياست جمهوري در دانشگاه تهران که در نماهنگي در اين مراسم نيز پخش شد،اظهار کرد: همان طور که آقاي خاتمي گفت ما معتقديم بايد از درون نظام به دنبال آزادي باشيم و براساس روش تحليل گفتمان به اين نتيجه مي رسيم که نگاه به درون نظام بود اما يک جريان تلاش مي کرد از جنبش دانشجويي سوء استفاده کند و آن را به سمتي ديگر ببرد و همين فضا به همراه انگيزه هاي قدرت طلبي رهبران قديمي جريان دانشجويي باعث شد دانشجويان سرخورده شوند به گونه اي که حرکت هاي دانشجويي در سال هاي آخردولت آقاي خاتمي به شدت کاهش پيدا کرد.

وي درپاسخ به سوالي گفت: جامعه و مسئولان نبايد از بازگشت شور و اشتياق به دانشگاه بترسند، دولت بايد اجازه دهد فعاليت هاي دانشجويي آغاز و فضا باز شود و کرسي هاي آزاد انديشي در اشکال مختلف برگزار شودو فضاي تضارب آرا به وجود آيد.

در حاشيه:

* به گفته دانشجويان اين مناظره پس از 5 سال در دانشگاه پيام نور برگزار شد که مورد استقبال دانشجويان قرار گرفت و با وجود به پايان رسيدن وقت هنوز دانشجويان سوالاتي داشتند.

* در پايان مناظره دانشجويان از مناظره کنندگان سوالاتي کردند که تضارب آرا به خوبي مشهود بود.

* براي دقايقي از اين مناظره بحث يکي از تشکل هاي دانشجويي و انتخابات بالا گرفت به گونه اي که مسئول برگزاري انتخابات پشت تريبون رفت و توضيحاتي درباره دلايل رد صلاحيت کانديداهاي آن تشکل ارائه کرد.

* در طول صحبت ها، اقتناعي و احديان در نقد سخنان يکديگر مباحثي مطرح کردند که با تشويق هايي براي طرفين همراه بود.