به گزارش پارس به نقل از فارس، به نوشته فارین پالیسی، انتشار این گزارش به تنش جاری بین دستگاه اجرایی آمریکا و کنگره این کشور بر سر ادامه گفت‌وگوها با ایران دامن خواهد زد. برخی نمایندگان کنگره آمریکا از تحریم‌های بیشتر بر ضد ایران سخن می‌گویند و همچنین کنگره جدید کار خود را از اواسط دی‌ماه آغاز می‌کند. جزئیات این ادعای آمریکایی‌ها در تاریخ ۷ نوامبر (۱۶ آبان) گذشته به پنل مزبور که شامل هشت کارشناس است، ارائه شده است. گزارش مزبور محرمانه بوده اما فارین پالیسی به بخش‌هایی از آن دست یافته است.

آمریکایی‌ها در گزارش خود به پنل شورای امنیت مدعی شده‌اند که ایران در خرید تجهیزات کاهشی ایجاد نکرده اما در خرید تجیزات مربوط به سانتریفیوژها نسبتا کاهش ایجاد شده است. در خصوص آب سنگین اراک نیز، این گزارش تاکید دارد که ایران به تلاش برای خرید تجهیزات افزوده است. ایالات متحده تصریح دارد که تجار و دلالانی که تمایل به معامله با ایران دارند، از فضای دیپلماتیک جدید برای معامله‌های تازه با ایران استفاده می‌کنند. در همین حال، تهران در این گزارش متهم شده است که همچنان به رساندن تسلیحات به متحدان خود در عراق و سوریه ادامه می‌دهد.

نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل متحد از ارائه نظر در خصوص این گزارش خودداری کرده و همچنین نمایندگان ایران نیز در سازمان ملل به سوالات مطرح شده در این خصوص پاسخ نداده‌اند.

فارین پالیسی تصریح می‌کند که گزارش‌های این‌چنینی با دیده تردید نگریسته می‌شوند چرا که تشخیص نادرست اطلاعاتی آمریکا بود که منجر به رخداد جنگ با عراق شد.