به گزارش پارس به نقل از تسنیم، آمریکا و ناتو در یک مراسم رسمی مأموریت نظامی خود در افغانستان را در روز دوشنبه، ۱۳ سال پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر که جرقه هجوم آن‌ها به این کشور را زد تا حکومت طالبان را سرنگون کنند، پایان دادند.

فرماندهی مشترک نیروهای بین المللی کمک به امنیت (ایساف) ناتو، که مسئول عملیات‌های جنگی بود، پرچم خود را پائین آورد و به صورت رسمی به لشکرکشی در افغانستان پایان داد.

ژنرال آمریکایی اف. کمپبل، فرمانده نیروهای ناتو و آمریکا در این مراسم گفت: این مأموریت اکنون به نقش آموزشی و حمایتی برای نیروهای امنیتی خود افغانستان انتقال می‌یابد که این نیروها از اواسط سال ۲۰۱۳ نبرد علیه شورشیان طالبان را خود پیش برده‌اند.

نیروهای ائتلاف از ۱ ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۳۰۰۰ نیرو را در افغانستان نگه خواهد داشت که از نقطه اوج ۱۴۰ هزار نفر در سال ۲۰۰۱ به این رقم کاهش یافته است. در حال حاضر ۱۵۰۰۰ نیرو در این کشور حضور دارند.

این مأموریت در حالی پایان می‌یابد که طالبان حملاتش را افزایش می‌دهد. رئیس‌جمهور آمریکا باراک اوباما اخیرا اجازه داد تا نیروهای آمریکایی علیه طالبان و القاعده عملیات کنند و مأموریت نیروهای آمریکایی که در این کشور پس از پایان سال جاری باقی می‌مانند را گسترده‌تر کرد.

کمپل در ادامه گفت: نیروهای امنیتی افغانستان از جمله ارتش، پلیس و شبه‌نظامیان محلی قادر بودند که امنیت کشور را علی رغم ارقام بالای تلفات ثبت شده، تأمین کنند. این ارقام یعنی ۴۶۳۴ کشته در سال جاری نسبت به ۴۳۵۰ کشته در سال ۲۰۱۳، ۶.۵ درصد رشد داشته است. در مقایسه، تقریبا ۳۵۰۰ نیروی خارجی شامل حداقل ۲۲۱۰ سرباز آمریکایی، از سال ۲۰۰۱ که جنگ آغاز شد، تا کنون کشته شده‌اند.

حدود ۱۰۸۰۰ نیروی آمریکایی در افغانستان برای سه ماهه اول سال بعد، باقی خواهند ماند که این رقم ۱۰۰۰ نفر بیشتر از برنامه‌ریزی قبلی است و حمایت قاطع نامیده می‌شود.

با پایان سال ۲۰۱۵، مجموع نیروهای آمریکایی به ۵۵۰۰ نفر کاهش خواهد یافت و تا پایان سال ۲۰۱۶ به صفر نزدیک خواهد شد.

قرار است دومین مراسم خداحافظی نیروهای ناتو از افغانستان در تاریخ ۲۸ دسامبر برگزار شود.