به گزارش پارس به نقل از فارس، تعدادی از تکاوران تیپ ۶۵ نوهد (نیروهای ویژه هوابُرد) قرار است برای حضور در ماموریت‌های حفاظت از کشتی‌های تجاری ایران به آبهای آزاد و خلیج عدن اعزام شوند.

تیپ ۶۵ نوهد (کلاه‌سبز‌ها) معروف‌ترین یگان تکاوری نیروی زمینی ارتش است که در هرگونه شرایط محیطی، تاکتیکی و جنگی، توانایی انجام هر مأموریتی به صورت نبرد تن به تن، چریکی، پارتیزانی، انجام پرش، چتربازی و سقوط آزاد در زمین، هوا و آب و مناطق کویری و کوهستانی، غواصی، رهایی گروگان، عملیات روانی، حفاظت از شخصیتها را دارد.

پرسنل این یگان با بهره‌گیری از جدیدترین علوم نوین نظامی، مهارت‌های ویژه و تخصصی را در طول خدمت در دورههای مختلف آموزش می‌بینند که از جمله این اقدامات می‌توان به انجام تست‌های متعدد ورزشی برای مشخص شدن آمادگی جسمی نیروهای داوطلب ورود، دوره آموزشی چتربازی اتوماتیک، زندگی در کویر، جنگل و کوهستان اشاره کرد.

یک کلاه سبز باید بتواند در همه مناطق جغرافیایی مأموریتش را به خوبی اجرا کند و تنها نیروهایی که با موفقیت این آموزش‌ها را پشت سر بگذارند، می‌توانند در دوره‌های هوابردی شرکت کنند.

تخریب، اطلاعات و عملیات، بهداری، مخابرات و سلاحهای انفرادی و جمعی ۵ مهارتی هستند که در دورههای هوابردی به نیروها آموزش داده می‌شود.

با توجه به این آموزشها، کلاه سبزها توانایی انجام هر نوع مأموریت در داخل و خارج از مرزهای کشور را دارند.

کارکنان آموزش دیده این یگان قادرند انواع عملیات‌های آزادسازی اسرا و گروگان‌ها از دست دشمن را در تمام شرایط محیطی و آب و هوایی به اجرا بگذارند.

امیر کیومرث حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با تایید این خبر گفت: بنابر تدبیر سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش، در حال برنامه‌ریزی برای حضور کماندوهای تیپ ۶۵ نوهد در برخی عملیات‌های نیروی دریایی هستیم.

وی افزود: به دنبال این هستیم تا کماندوهای تیپ ۶۵ نوهد نزاجا با ناوگروه‌های نیروی دریایی اعزام شوند و در مقابله با دزدان دریایی شرکت داشته باشند.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: حضور این کماندوها قرار است بنا به تدبیر فرمانده نزاجا در چند مأموریت گزینشی صورت بگیرد.

به گزارش فارس، بیش از ۵ سال است که ناوگروه‌های دریایی ارتش در راستای حراست از منافع جمهوری اسلامی در آبهای دوردست، به این مناطق خصوصا دریای سرخ و خلیج عدن اعزام می‌شوند.

تاکنون ۳۲ ناوگروه به این ماموریت‌ها اعزام شده و توانسته‌اند در ۱۶۰ درگیری با دزدان دریایی، کشتی‌های ایرانی و خارجی را از چنگ آنها نجات دهند.

غالب این درگیری‌ها توسط تفنگداران دریایی ارتش انجام شده است.

ناوگروههای ۳۲گانه ارتش تاکنون بیش از ۲هزار کشتی تجاری و نفتکش ایرانی و خارجی را در آبهای بین‌المللی اسکورت کرده‌اند.