به گزارش پارس به نقل از فارس، «باب کورکر» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا که احتمالاً با تشکیل کنگره جدید آمریکا، ریاست روابط خارجی سنا را برعهده می‌گیرد، روز چهارشنبه (دیروز) در مصاحبه با شبکه «صدای آمریکا» تصریح کرد که سنا در سال آینده میلادی، زمانی که کنترل آن به دست جمهوری‌خواهان بیافتد، به طور حتم نقش موثرتری در سیاست خارجی آمریکا از جمله مسئله ایران ایفا می‌کند.

سناتور کورکر همچنین گفت: «کنگره برای کمک در مذاکرات (هسته‌ای ایران) نقش و مسوولیتی دارد که باید انجام دهد. ما برای درک و تشخیص نقش مناسب کنگره، برای آن که به تقویت موضعمان در مذاکرات بیانجامد، با دولت و دیگران در تماس و گفتگوی مستمر هستیم». این سناتور جمهوریخواه در ادامه افزود: «هرچند که دولت مایل نیست کنگره نقشی در این مورد داشته باشد ولی مواردی وجود دارد که من معتقدم می‌توانیم برای تقویت موضعمان انجام دهیم و بطور حتم ما این کار را در کنگره انجام خواهیم داد.»

اظهارات این سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در حالی مطرح شده است که چند ماه پیش گزارشاتی منتشر شد مبنی بر آنکه دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است تا نقش کنگره در مذاکرات هسته‌ای ایران کاهش دهد. مهلت مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در ۲۴ نوامبر (۳ آذرماه) به پایان رسید و طرفین مذاکره به توافق رسیدند تا مذاکرات را تا پایان ژوئن ۲۰۱۵ تمدید کنند.

طبق این گزارش،‌در پی پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میاندوره‌ای اواسط آبان ماه و به دست گرفتن کنترل سنا و با توجه به آن که نمایندگان جمهوری‌خواه پیش از آن در مجلس نمایندگان نیز اکثریت کرسی‌ها را در اختیار خود داشتند، برخی بر این باور هستند که ممکن است سیاست خارجی آمریکا، به ویژه در قبال پرونده هسته‌ای ایران، دستخوش تغییراتی شود.

با این حال «باراک اوباما» درباره تأثیر نتایج این انتخابات بر گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران گفت: «هنوز روشن نیست آیا غرب خواهد توانست توافق اتمی با ایران را به نتیجه برساند یا نه. اگر بتوانیم به توافق خوبی دست یابیم، کنگره را نیز متقاعد خواهیم کرد.»