به گزارش پارس به نقل از مهر، داریوش قنبری فعال اصلاح طلب در ابتدای برنامه متن حاشيه در تبیین ریشه و اساس شکل گیری جنبش دانشجویی گفت: یکی از عوامل، فضای بسته سیاسی موجود در کشور ماست که همزمان وجه تفاوت جنبش دانشجویی در ایران در مقایسه با جهان است. انسداد کانال‌های مشارکت سیاسی و عدم حضور عناصر آگاه در این عرصه دانشجویان را وادار به ورود در این میدان کرده است.
 
وی با برشمردن دو ویژگی جنبش آزادی‌خواهی و بیگانه‌ستیزی به عنوان مهم‌ترین شاخصه‌های این جنبش، افزود: تولد این جنبش با مبارزه با امپریالیزم اتفاق افتاد که دو مقطع ایجاد دارالفنون در آستانه انقلاب مشروطیت و حوادث بعد از کوتادی سال 32 که این حرکت بیش از سایر اقدامات دانشجویی به آن پرداخته شده است.
 
الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با برشمردن واکنش آزادانه و جدی و پر شور دانشجویان در مواجه با وقایع اجتماعی به عنوان ویژگی خاص دانشجویان گفت: سن و موقعیت علمی و اجتماعی دانشجو اقتضا می کند تا حساسیت به اتفاقات اجتماعی در این قشر بیشتر باشد.
 
وي افزود: از آنجا که اساس نمی توان استبداد داخلی و وابستگی ها را از استعمار جدا کرد در دوران پهلوی، دانشجویان به عنوان مبارزین با استبداد و استعمار در این عرصه حضور جدی داشتند؛ اما بعد از انقلاب مردم توانستند همراه دانشجویان به درک بالایی برسند و جنبش دانشجویی همپای حوزه‌ها در مبارزه با رژیم ستم‌شاهی نقش ایفا کرد و به همین دلیل هم بود که بعد از انقلاب تلاش شد بین حوزه و دانشگاه تفرقه ایجاد شود.
 
در ادامه داریوش قنبری در تبیین کیفیت پایبندی جنبش دانشجویی به آرمان های اولیه تشکیل‌ خود گفت: این جنبش نوسانات زیادی در حرکت خود داشته و یک ویژگی عام را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت، چرا که در مقاطع مختلف اهداف متفاوتی داشته است.
 
اين نماينده سابق مجلس خاطر نشان کرد: این جنبش به جز استکبارستیزی ویژگی‌های ديگري از جمله احساسی بودن داشته که به دلیل سن خاص دانشجویی اغلب سعی شده تا از این احساسات استفاده بشود. ویژگی بعدی کارکرد حزبی است که دانشگاه به عنوان یک کانون جنبش خیز در کنار مساجد، کارکرد حزبی پیدا کرده است. به برای نمونه از 16 آذر 32 تا انقلاب دانشگاه تهران کارکردی حزبی دارد. اما بعد از انقلاب دانشگاه‌ها به یکی از اماکن عمده انقلابی تبدیل می‌شوند. حتی تشکل‌هایی که وابستگی‌های خاص جناحی داشتند در دانشگاه حاضر بودند و دو جناح سعی کرده‌اند از ظرفیت بدنه دانشجویی استفاده کنند.
 
این فعال اصلاح‌طلب، با بیان رخوت و رونق کم جنبش‌‌های دانشجویی بواسطه‌ انقلاب فرهنگی و جنگ تحمیلی، شروع فعالیت دوباره جنبش‌ها را دوران سازندگی دانست و افزود: توجه جناح‌های سیاسی در این دوره بیشتر معطوف به ظرفیت دانشگاه ها شد. تا اینکه در دولت نهم به این سو فضایی مونولوگ بر دانشگاه حاکم شده و عرصه به دست اصولگرایان افتاد.
 
وي با طرح اين ادعا كه میل بدنه دانشجویی به سمت دیدگاه‌های اصلاح‌طلبی است، عنوان داشت: اصلاح طلبان در دانشگاه به صورت تشکیلاتی فعالیت ندارند و عمده تشکل‌ها اصولگرا هستند که با وجود حمایت های سیاسی خاص و تشکل های منسجم نتوانسته اند در بدنه دانشجویی نفوذ کنند لذا جنبش دانشجویی همچنان یک جنبش اصلاح طلب باقی مانده است.
 
الیاس نادران در پاسخ به قنبری با تاکید بر ویژگی های جنبش دانشجویی از قبیل آزادی خواهی، مبارزه با فساد و عدم تعلق خاطر به مادیات گفت: توجه گروه‌های سیاسی به این جنبش تعلق به امروز دیروز ندارد و همیشه بوده و طبیعتا گروه های سیاسی در پی یارگیری از بین دانشجویان بوده اند.
 
عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي افزود: اینکه جنبش های دانشجویی در مقطعی جلودار بودند به دلیل ضعف احزاب سیاسی بود لذا بنده با این دیدگاه که دانشجو باید در دوره تحصیل انقلابی و پس از آن عاقل باشد موافق نیستم و آن را مناسب شان دانشجویان و مدیران نمی دانم.
 
وي در ادامه تاكيد كرد: دانشجویان برخلاف ادعای آقای قنبری مانند سایر گروه‌ها و مردم در پی تحقق آرمان‌های انقلاب هستند  و اصلاح‌طلب و اصولگرا بین آن ها جایی ندارد. اما عده‌ای محدود دانشگاه را به ستاد جنگ تبدیل کردند و با ایجاد انحراف در بدنه و مسیر جنبش دانشجویی، موجبات انقلاب فرهنگی را برای زدودن انحرافات جنبش دانشجویی فراهم کردند.
 
الياس نادران ادامه داد: در کنار آن حرکت انقلابی دانشجویان خط امام هم در راستای اهداف انقلاب منجر به تسخیر لانه جاسوسی شد و اسناد وابستگی جنبش‌های چپ به ظاهر انقلابی در این واقعه کشف شد.
 
وي افزود: بعد از جنگ نیز به فراخور موقعیت جامعه روحیه نقد و انتقاد در دانشگاه شکل گرفت ولی متاسفانه مسئولین اجرایی وقت با بستن محیط باعث انسداد فضای سیاسی دانشگاه شدند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سخنرانی رهبر انقلاب در سال 72 در مذمت دستهای پنهانی که قصد زدودن سیاست از دانشگاه را داشتند گفت: کدام دستها می خواستند دانشجویان ما را غیرسیاسی کنند؟ همان هایی که آن روز انسداد سیاسی درست کردند امروز آزادی خواه شدند! و وقایع 18 تیر 78 را رقم زدند. لذا دانشگاه نباید عقبه سیاسی یک جریان بشود تا در مقابل نظام قرار بگیرد همانطور که در فتنه 88 هم از این صف بندی ها استفاده کردند.
 
نادران با رد ادعای قنبری مبنی بر اصلاح طلب بودن جنبش دانشجویی گفت: جنبش دانشجویی با دفاع از انقلاب و نظام و بروز رفتارهای اصولگرایانه گواهی بر غیراصلاح‌طلب بودن این جنبش است. بنابراین آقای قنبری بر چه مبنایی این ادعا را مطرح می‌کنند؟ آیا نظرسنجی کرد‌ه‌اند؟
 
وی با رد اطلاق تعبیر اصلاح طلب و اصولگرا به معنای انتساب جنبش دانشجویی به احزاب گفت: محیط های دانشگاهی مدافع اصول انقلاب بوده اند. دانشجویان به دلیل قدرت تحلیل مدافع انقلاب بوده اند، همچنین بخاطر عدم وابستگی مالی به کسی یا جایی نقاد بوده اند و حرفشان را زده اند
 
عضو هيات علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران، تصريح كرد: بحث تفکیک جنبش‌ها به اصلاح‌طلب و اصو‌ل‌گرا را بايد با تفکیک دانشجویان به اصلاح‌طلب و اصول‌گرا از هم تمیز داد. اما در همه این سال‌ها همه سلیقه‌ها در جنبش دانشجویی فعال هستند حتی امروز ممكن است مارکسیست‌ها هم در دانشگاه فعالیت کنند ولی کسی آنها را به عنوان جنبش دانشجویی در ایران نمی‌شناسد چرا که به زباله دان تاریخ پیوسته‌اند.
 
قنبری فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به نادران با تاکید بر ادعاهای قبلی خود گفت: جنبش های اصولگرایی توان جذب دانشجویان را نداشته اند. لذا چند تشکل اصولگرا در دانشگاه تشکیل داده‌اید و نتوانسته‌اید افراد بسیاری را جذب کنید. لذا در طول فعالیت‌تان با بالا بردن هزینه فعالیت اصلاح طلبان باعث ضعف این جنبش شدید.
 
وی در پاسخ به چرایی سوءاستفاده احزاب اصلاحطلب از جنبش دانشجويی توضیح داد: به دلیل عدم تعریف صحیح حزب در کشور، نتوانسته‌ایم کانونی برای تجمع همفکران سیاسی ایجاد کنیم و این باعث شده تا جریان‌ها هنوز در مسجد و دانشگاه تجمع کنند.
 
نادران در پاسخ به ادعاهای قنبری گفت: اگر دایره اصلاح‌طلب را چنان وسیع بگیریم که همه را شامل شود آن وقت اصولگرایان هم در کنار امثال سحرخیز و مهاجرانی که جزو اصلاح طلبان بوده‌اند قرار خواهیم گرفت!
 
وي افزود: باید مرزبندی‌ها مشخص شود و برانداز و اصلاح طلب از هم تفکیک شوند و اصلاح طلبان این مرزبندی ها را تعریف نکرده اند. اگر کسی قصد داشته باشد تا دانشگاه را به کانون تجمع حرکت های براندازانه تبدیل کند طبیعتا در هر حکومتی با آن برخورد خواهد شد اما در دانشگاه هم قبلا و هم امروز دانشجویان مدافع انقلاب بوده‌اند.
 
نماينده مردم تهران در ادامه با اشاره به انسداد سیاسی دوران هاشمی خاطر نشان کرد: انسداد سیاسی زمان آقای هاشمی باعث شد تا در دوران آقای خاتمی اتفاقات دیگری رقم بخورد.
 
قنبری در میانه صحبت نادران گفت: احمدی نژاد نیز مانند دوران هاشمی انسداد سیاسی را بر دانشگاه حاکم کرد و در دوره وی انجمن اسلامی تعطیل شد.
 
البته وي در ادامه در برابر سوال نادران مبنی بر توضیح اینکه چه کسی مانع فعالیت انجمن اسلامی و تعطیلی آن شد طفره رفت.
 
نماینده مردم تهران، در پايان در پاسخ به انتقاد قنبری گفت: وقتی دانشجویان شما در 16 آذر با توهین به اصول انقلاب و پاره کردن عکس امام (ره) مراسم را منحرف کردند جلوی این رفتار از سوي شما و دوستانتان گرفته نشد؛ چرا که جنبش اصلاح طلبی مرزبندی خود را با کسانی که پشت ایشان سنگر گرفته بودند، مشخص نکرد.
 
نشريه حاشيه آفرين براي آموزش و پرورش نيست!
 
اما بخش دوم برنامه متن و حاشیه به موضوع الصاق یک ضمیمه با جهت گیری خاص سیاسی به مجله تربیت، منتشره در وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافت، که حمیدرضاکفاش معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در این بخش مهمان برنامه بود.
 
کفاش در بیان ضرورت چاپ این ضمیمه گفـت: این مجله ارگان پرورشی این وزارت از اول انقلاب است و از بیست سال پیش نیز ضمیمه سیاسی داشته است.
 
وی با رد جناحی بودن این مجله گفت: این ضمیمه جناحی نیست و به انقلاب و تبیین اهداف انقلاب اختصاص دارد.
 
معاون فرهنگی پرورشی وزارت آموزش و پرورش، در پاسخ به چرایی پرداختن مجله به شخصیت آقای دعاگو، گفت: ما زندگی ایشان و مواضعشان را در برابر دولت‌ها مختلف بیان کردیم و چون ایشان در دوره‌ای معاون وزارت آموزش و پرورش بودند یادي از ایشان شد.
 
کفاش در پاسخ به چرايي  تلاش این مجله برای تطهیر سران فتنه توضیح داد: ما نسبت به روسای جمهور پس از انقلاب نقد داریم و از ایشان اسم می‌بریم و نقاط قوت و ضعف ایشان را بیان می‌کنیم. لذا با نقد عملکرد دولت‌ها قصد تطهیر مطرح نیست.
 
وی در پایان، درباره نشریه نیم صفحه گفت: ما انتساب این مجله را به وزارت رد می‌‌کنیم به این دلیل که این نشریه وابسته به یک شرکت بوده و مسئولیت توزیع آن در مدارس کشور به عهده پست است.