به گزارش پارس به نقل از  تسنیم، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح موفق به ساخت يک سيستم موشک و سلاح ايراني براي نصب روي جنگنده‌هاي ميراژ نيروي هوايي ارتش شد. ميراژ، يک جنگنده تهاجمي و ساخت کشور فرانسه (شرکت داسو) است که قابليت فراواني در نبردهايي هوايي دارد. در حال حاضر، ۶ کشور از جمله فرانسه به‌ عنوان کشور سازنده و ايران و ۴ کشور ديگر، به‌کار گيرندگان اصلي اين جنگنده‌ها هستند.
 
اما در اين ميان، ايران به علت اينکه اين جنگنده از نوع موشک‌هاي اگزوست (Exocet) به عنوان اصلي‌ترين موشک‌هايشان و البته چند نوع موشک ديگر روسي استفاده مي‌کند و از طرفي، با توجه به تحريم تسليحاتي ايران و عدم دستيابي کشورمان به اين موشک‌ها، جنگنده‌هاي ميراژ ايراني تقريبا زمين‌گير بوده و قابليت اجراي ماموريت رزمي نداشتند.
 
يکي از مهمترين علت‌هايي که ميراژ فقط از موشک‌هاي خاصي بهره مي‌برد، رادارهاي خاصي است که اين جنگنده از آنها استفاده مي‌کند. ميراژها، همانند تامکت‌ها (F۱۴) از رادارهاي خاصي که اطلاعات زيادي از آنها منتشر نشده، استفاده مي‌کنند که بايد موشک‌هاي قابل شليک از روي جنگنده، حتما با اين رادارها تطابق داشته باشند.
 
توضيح::: جنگنده‌هاي اف ۱۴ از رادارهاي خاصي استفاده مي‌کنند که بايد حتما موشک‌هايي که قرار است از اين جنگنده شليک شوند، با رادارها تطابق داشته باشند، در غير اين صورت، امکان شليک آن موشک براي خلبان فراهم نخواهد شد. در اين زمينه مي‌توانيد گزارش تسنيم از تجهيز تامکت‌ها به موشک‌هاي ايراني را اينجا بخوانيد.
 
از اين رو، دستيابي به موشکي که قابل تطبيق به رادارهاي پيشرفته و حساس ميراژ باشد، اندکي سخت بوده و همين امر موجب شده بود که ميراژهاي ايراني با مشکل جدي مواجه شوند.
 
اما حالا با گذشت حدود ۲۵ سال از جنگ تحميلي و آخرين عمليات‌هاي ميراژهاي ايراني، وزارت دفاع با اتکا به توان داخلي توانسته است يک سيستم سلاح موشکي جديد و بومي براي نصب روي جنگنده‌هاي ميراژ بسازد و در کنار اين اقدام، سامانه‌هاي ديگر اين جنگنده را نيز به روز رساني کند و اين يعني "کارِ بزرگ".
 
در همين زمينه، محمد اسلامي محمد اسلامي معاون وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با تاييد اين خبر، گفت: ميراژها نوسازي شده‌اند و در مدار عمليات قرار دارند و به سيستم سلاح ايراني مجهز شده و آمادگي عمليات دارند.
 
وي در اين باره افزود: سلاح‌هايي که قابل نصب روي ميراژها هستند، بستگي به طرح ماموريتي که نهاجا براي آنها تعيين مي‌کند، دارد. انواع موشک‌هاي ما، مثلا کروزهايي که تا ۳۰۰ کيلومتر برد دارند روي اين هواپيماها نصب مي‌شوند.
 
معاون وزير دفاع همچنين گفت: در مجموع، بکارگيري موشک‌ها بستگي به اين دارد که چه بُعد مسافتي را قرار است جنگنده طي کرده و چه طرح عملياتي را قرار است جنگنده اجرا کند؛ اين برد و طرح عملياتي است که برد موشک‌هاي قابل نصب را تعيين مي‌کند.
 
سردار اسلامي ادامه داد: در حال حاضر سبد محصولي در اختيار داريم که نيروها مي‌توانند بنابر نياز، موشک‌ها را روي جنگنده نصب کرده و براي اجراي ماموريت اعزام شود.
 
وي در پايان تأکيد کرد: برنامه‌اي براي رونمايي نمونه به روز شده جنگنده ميراژ، نيست و اين کار، يک برنامه اجرايي است و به صورت روتين در حال انجام است.