به گزارش پارس به نقل از ایسنا، شبکه خبری راشاتودی نوشت: میخائیل گورباچف، آخرین رهبر جماهیر شوروی در مصاحبه‌ای با ایتارتاس گفت: ما باید به خط شروع از آنچه که ما آن را در اروپا و جای دیگر ایجاد کرده‌ایم، بازگردیم.
وی ادامه داد: نشانه‌هایی از وقوع یک جنگ سرد جدید دیده می‌شود چراکه روابط میان مسکو و واشنگتن بر سر الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و ناآرامی‌ها در اوکراین سرد شده است. ما می‌توانیم و باید از تمامی این روند جلوگیری کنیم همان‌طور که در دهه ۸۰ میلادی این کار را انجام دادیم. ما باید به کاهش تنش‌ها بپردازیم. همان‌طور که باعث اتحاد آلمان شرقی و غربی و فروپاشی دیوار برلین شدیم.
 
گورباچف ادامه داد: یک نظم جهانی جدید پس از جنگ سرد به قدرت‌های اصلی جهان اجازه داد تا هرچه سریع‌تر مشکلات و درگیری‌های میان خودشان و سراسر جهان را حل و فصل کنند.
 
وی گفت: من نمی‌خواهم در حال حاضر مقام‌های روسیه را بیش از پیش مورد ستایش قرار دهم چراکه آنها نیز به نوبه خود مشکلاتی را به وجود آورده و خطاهایی را مرتکب شدند اما امروزه خطر اصلی از جانب موضع آمریکا احساس می‌شود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم‌اکنون از عهده مسائل امنیتی به خوبی برآمده و کشور را بیش از گذشته به توانایی‌ها و قابلیت‌های دفاعی و تسلیحات جدید نظامی مجهز کرده و باعث مدرن شدن ارتش شده است. اما آنچه که در حال حاضر به وقوع می‌پیوندد غیر قابل قبول است چراکه ما نباید اجازه دهیم با توجه به رویکردها و رخدادهای اخیر جامعه بین‌المللی به سمت یک مسیر ضدروسی قدم بردارد. ما باید این درگیری لفظی و تنش میان شرق و غرب را از میان برداریم تا از وقوع جنگ سرد جدید جلوگیری کنیم و باز هم تاکید می‌کنم که این برعهده اروپاست.
 
آخرین رهبر شوروی سابق افزود: اروپا موضع بسیار موثری در اوضاع دارد و می‌تواند نیروی محرکه‌ای برای این مساله باشد. اما همان‌طور که می‌تواند از وقوع جنگ سرد جدید جلوگیری کند همان‌طور هم می‌تواند در موضع مخالف قرار گیرد.