پايگاه خبري تحليلي «پارس»- داعش پس از شستشوی مغزی كودكان، از آنان در زمینه های مختلفی به ویژه ارتکاب جنایات جنگی، حملات انتحاري، جاسوسي، نامه رساني و آشپزي استفاده مي كند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، روزنامه انگليسي ديلي استار با اشاره به گزارش هايي كه از ساكنان، فعالان، كارشناسان مستقل و گروه هاي حقوق بشر كسب كرده است، نوشت: داعش در تمام مناطق تحت تسلط خود از كودكان در جنگ استفاده مي كند.

به نوشته اين روزنامه، در شهر کرد نشین عين العرب در شمال سوريه، بسياري از فعالان اعلام كردند كودكان را ديده اند كه در كنار عناصر داعش در حال جنگ هستند.

"مصطفي بالي" يكي از فعالان حقوقي در اين خصوص اعلام كرد: جسد چهار نوجوان را كه دو تن از آنها كمتر از 14 سال سن داشتند، ديده است كه عمليات انتحاري انجام داده اند.

درباره شمار كودكاني كه داعش آنها را به كار گرفته است آمار دقيقي نيست، اما كميته اي از كارشناسان سازمان ملل متحد كه مسؤول تحقيق در خصوص جنايت هاي داعش بود اعلام كرد كه داعش به شيوه سازمان يافته و با استفاده ازكودكان در اقدامات جنگي مرتكب جنايت هاي گسترده اي مي شود.

بر اساس گزارش اين كميته، داعش به كودكان اولويت مي دهد زيرا آنها را درباره پايندي به افكار و ايده هاي داعش براي مدت طولاني وفادار تر و مطمئن مي داندكه به خشونت به عنوان ابزاري براي زندگي در آينده نگاه مي كنند.

"لورينت شابيوس" مشاور منطقه اي اداره حمايت از كودكان در خاورميانه و شمال آفريقا در سازمان "يونیسف" اعلام كرد: داعش كودكاني را در سن 10 تا 12 سال براي انجام ماموريت هاي مختلف مانند نامه رساني، جاسوسي، نگهباني، نگهبان در مناطق بازرسي، به كارگيري در آشپزخانه، نظافت و احيانا به عنوان پرستار مجروحان استفاده مي كند.

ليلي زروقي نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور كودكان و رويارويي مسلحانه نيز در گفت وگوي تلفني خاطرنشان کرد: استفاده از کودکان مسئله فرعي نيست بلكه بخشي از راهبرد اين گروه است.

داعش در مناطق تحت تسلط خود در سوريه و عراق پس از بستن مدارس و تغيير شيوه هاي تدريس، کودکان را بر اساس شيوه هاي خود شستشوی مغزی می کند.