به گزارش پارس به نقل از فارس، در ابتدای این مراسم فرهاد فخر‌الدینی در سخنانی گفت: دوستی‌ام با خورشید‌فر به زمان فعالیت در رادیو و ارکستر گل‌ها برمی‌گردد که او نوازنده کنترباس بود. تقریبا از ۳۵ سال پیش که ضبط سربداران را شروع کردم همکاری من با او آغاز شد.

وی افزود: او نوازنده متعهدی بود که هر وظیفه‌ای که بر عهده‌اش نهاده می‌شد به نحو احسن انجام می‌داد.

وی ضمن اشاره به خاطره‌ای از زنده‌یاد خورشید‌فر گفت: یادم می‌آید در زمان افتتاح ارکستر ملی تراکم کار بسیار زیاد بود و زمان کمی داشتیم برای پیاده کردن پارتیتور بر روی نت؛ او داوطلبانه حاضر شد که کل پارتیتور را نت‌نویسی کند بدون اینکه هیچ‌گونه چشم داشتی داشته باشد او این وظیفه را انجام داد و روز بعد به همراه خود آورد.

این ‌آهنگساز ادامه داد: در ارکستر مهرنوازان هم که تشکیل شد او نوازنده کنترباس بود. تا به حال در تمام کارهایی که با او انجام دادم به مشکلی برنخوردم.در پایان به خانواده و اهالی موسیقی و کسانی که یار خورشید فر بودند تسلیت می‌گویم.

پاییز سخت برای اهالی موسیقی

در ادامه این مراسم پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی نیز طی سخنانی گفت: حدود ۲۵ سال پیش اولین تجربه من با مرحوم خورشید‌فر آغاز شد و از همان زمان همواره در تمام کارهایم از فیض حضور او بهره‌مند بودم.

وی افزود: باید دید که چه چیز باعث ماندگار زنده‌یاد خورشیدفر شد. یکی از ویژگی‌های اصلی او این بود که به هیچ وجه حسود نبود و در عین حال کینه‌ورز هم نبود و همیشه وقتی در کاری حضور پیدا می‌کرد به تمام مجموعه انرژی می‌داد.

این آهنگساز افزود: فکر می‌کنم آنچه که باعث ماندگاری کسانی مثل خانواده کامکارها می‌شود به خاطر حسن خلق آنها باشد که این حسن خلق در علیرضا خورشید‌فر هم دیده می‌شد. امیدوارم جوان‌ها رفتار او را الگو قرار بدهند.

وی در پایان گفت: پاییز سختی برای اهالی موسیقی بود، متأسفانه بلافاصله بعد از اینکه مراسم یادمان گورگن موسسیان برگزار شد او را هم از دست دادیم. این ضایعه را به خانواده و اهالی موسیقی تسلیت می‌گویم و امیدوارم تمامی اهالی موسیقی سلامت باشند.

مرد در سایه

محمد سریر رئیس هیأت مدیره خانه موسیقی دیگر سخنران این مراسم بود. او نیز در سخنانی گفت: امروز چکیده تمام موسیقی گذشته و آینده ایران در اینجا جمع هستند. در حدود ۲۰ سال گذشته به خاطر ندارم که چنین جمعیتی با چنین کیفیتی حضور پیدا کرده باشند.

وی افزود: علیرضا خورشید‌فر طی آشنایی ۴۰ ساله که با او داشتم متوجه شدم او پدری برای همه ارکسترهایی که در آن فعالیت می‌کرد، بود اما او همیشه در سایه می‌ایستاد و در عین حال خورشید بود. خیلی از مردم او را نمی‌شناسند و نمی‌دانند که او در بیشتر آثار ارزشمند موسیقی در طول سالیان گذشته حضور داشته است.

گلایه‌های شهبازیان از رییس جمهور

فریدون شهبازیان نیز در این مراسم گفت: در ابتدا تسلیت می‌گویم به خانواده زنده‌یاد خورشید‌فر و به مردم صبور کشور. از محسنات خورشید‌فر در همه امور گفته شد، خلاقیت، موزیکالیته، تکنیک، وقت‌شناسی و هر چه که بگوییم آفتاب تابان است و نیاز به تکرار ندارد.

وی افزود: باید در این مراسم به نکته‌ای اشاره کنم و آن اینکه باید پرسید امروز جوانانی که در عرصه موسیقی تحصیل می‌کنند و سال‌ها با سازشان زندگی می‌کنند چه تکلیفی دارند. باید به این جوان‌ها فرصت داده شود. در خانه ساز زدن برای جوان‌ها کافی نیست.

شهبازیان با اشاره به وجود ارکستر در شهرهای کوچک اروپایی گفت: آیا شما مملکتی سراغ دارید که در دنیا ارکستر نداشته باشد حتی در شهرهای کوچک اروپایی نیز چندین و چند ارکستر وجود دارد. خود من به عنوان نوازنده کارم را در ارکسترهایی که فعال بودند شروع کردم. نباید اجازه بدهیم کسانی که در زمینه موسیقی فعالیت جدی می‌کنند خانه‌نشین شوند.

این آهنگساز ادامه داد: هر روز شاهدیم که بودجه‌‌های کلان برای بخش‌های مختلف کشور تخصیص می‌یابد اما موسیقی هیچ جایگاهی در این میان ندارد. آیا واقعا این امکان وجود ندارد که بتوانیم با چند میلیارد دوباره فعالیت ارکسترها را آغاز کنیم و جوان‌ها را دوباره به سر کارشان برگردانیم.

وی افزود: هم شخص رئیس‌جمهور و هم وزیر برای تشکیل مجدد ارکسترها قول داده‌اند اما این وعده‌ها عملی نشد.

نزدیک به چهار دهه فعالیت در هنرستان موسیقی

در پایان این مراسم امیرحسین خورشیدفر فرزند زنده‌یاد خورشیدفر نیز طی سخنانی کوتاه گفت: پدر من بیشتر به همین جایی که امروز در آن پیکرش تشییع می‌شود تعلق دارد؛ او نزدیک به ۴ دهه به هنرستان موسیقی می‌آمد و در ضمن آموزش مدام با گروه‌های دیگر فعالیت می‌کرد. او حتی وقتی در خانه هم بود فکر و ذهنش در تالار و ارکستر بود.

وی افزود: خیلی‌ها درباره روی گشاده او گفتند اما به اعتقاد من ویژگی مهم او صراحت ایشان بود. پدر من برای قطعاتی که با قلب نوشته شده بود نوازندگی نکرد و با هیچ سمفونی سفارشی همکاری نکرد و این موضوع را همواره با صراحت هم اعلام می‌کرد. من از همه کسانی که امروز برای این مراسم تشریف آورده‌اند سپاسگزاری می‌کنم.