پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- بر اساس یک گزارش، قطر به صورت مخفیانه و با کمک آمریکا در یک پایگاه نظامی به شبه‌نظامیان مخالف دولت بشار اسد آموزش نظامی می‌دهد. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه از این موضوع گزارش داد شبه‌نظامیان در اردوگاهی در جنوب دوحه و بین مرز عربستان و پایگاه هوایی العدید که بزرگ‌ترین پایگاه هوایی آمریکا در خاورمیانه است آموزش می‌بینند.    

همچنین، رویترز به نقل از منابع نزدیک به گروه‌های مخالف گزارش داد شبه‌نظامیانی که در این اردوگاه مخفی آموزش نظامی می‌بینند وابسته به گروه مخالف «ارتش آزاد سوریه» هستند که از شمال سوریه به قطر آورده می‌شوند.

به گفته این منابع، حدود یک سال است که قطر به شبه‌نظامیان در این اردوگاه که در منطقه‌ای صحرایی قرار دارد آموزش نظامی می‌دهد.

در این گزارش به نقل از این منابع آمده است سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گروه‌هایی ۱۲ تا ۲۰ نفره از شبه‌نظامیان را در سوریه شناسایی و سابقه آنان را بررسی می‌کند.

پس از آن که از روشن شد این شبه‌نظامیان ارتباطی با «گروه‌های تروریستی» ندارند، نخست به  ترکیه می‌روند و از آن‌جا از راه هوایی به دوحه می‌روند و سپس با خودرو به اردوگاه منتقل می‌شوند.

یک منبع نزدیک به دولت قطر که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود گفت به این شبه‌نظامیان «میانه‌رو» وابسته به ارتش آزاد سوریه و دیگر گروه‌های تروریستی روش‌های «شبیخون زدن» آموزش داده می‌شود.

یک منبع آگاه دیگر گفت مدت زمان این آموزش‌ها بین دو تا سه ماه خواهد بود و سپس گروه جدیدی به قطر منتقل می‌شوند.

تا به این لحظه سازمان سیا، وزارت خارجه قطر و گروه ارتش آزاد سوریه درباره این گزارش هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

همچنین، یک منبع غربی در دوحه به رویترز گفت: «آمریکا می‌خواست به شورشیان برای برکناری اسد کمک کند اما نمی‌خواست این حمایت آشکار باشد. بنا بر این، آموزش شورشیان در قطر طرح خوبی است.» وی افزود مشکل طرح این است که به تعداد کمی از شبه‌نظامیان آموزش داده می‌شود. 

سوریه از مارس ۲۰۱۱ درگیر بحران‌ها و جنگ‌های خونین داخلی است. بر اساس گزارش‌ها، قدرت‌های غربی و هم‌پيمانان منطقه‌اي آنان به ويژه قطر، عربستان سعودي و ترکيه از ستیزه‌جویان در سوريه حمايت مي‌کنند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود آمار قربانیان جنگ‌های سال‌های اخیر سوریه بیش از ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده است. 

همچنین، آمریکا و برخی هم‌پیمانان عرب این کشور از اواخر ماه سپتامبر بدون اجازه دولت دمشق یا مجوز سازمان ملل مواضع گروه تکفیری داعش در سوریه را بمباران می‌کنند.

با این وجود، بسیاری از کشورهایی که به ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا برای مقابله تا داعش پیوسته‌اند، همچون عربستان و قطر، از حامیان اصلی و سرسخت مبارزه و تلاش‌های این گروه تروریستی برای سرنگونی دولت بشار اسد بوده‌اند.