به گزارش پارس به نقل از فارس، با اتمام مهلت تعیین شده برای توافق در مذاکرات هسته‌ای و تمدید مذاکرات برای هفت ماه دیگر، بسیاری از رسانه‌های عربی، با توجه به درگیر بودن منطقه در گفت‌و‌گوهای بین ایران و گروه 1+5، به تحلیل این اتفاق و چرایی تمدید مذاکرات پرداختند.
 
روزنامه «الانوار» لبنان، طی مقاله‌ای نوشت: به جز تمدید مذاکرات راه دیگری نبود و طرفین گزینه دیگری نداشتند، نه رسیدن به توافق جامع ممکن بود نه روی‌گردانی از مذاکرات به صلاح همه طرف‌های درگیر در این موضوع بود؛ بر این اساس کشورهای مذاکره کننده، تمدید را تنها راهی دانستند که کمترین هزینه و بیشترین منفعت را با خود به همراه داشت.
 
مشکل اصلی چیست؟
 
اما مشکل مذاکرات، زمان نیست، موضوعی که از بیش از 10 سال پیش شروع شده و با فراز و نشیب‌های فراوان و درگیر بودن کشورهای منطقه به این نقطه رسیده است؛ مشکل سیاسی است. درگیری استراتژیک در منطقه ادامه دارد و همه کشورهای منطقه درگیر آن هستند. به همین دلیل است که «جان‌کری» (وزیر خارجه آمریکا) به هنگام نزدیک شدن به هر توافقی سریعا تمام کشورهای منطقه را در جریان مذاکرات قرار می‌دهد.
 
خطوط قرمز !
 
روزنامه «السفیر» لبنان با بیان این مطلب افزود که مشکل مذاکرات در این است که طرفین در حالیکه بر خطوط قرمز خود اصرار دارند، همزمان به مذاکره نیز می‌پردازند. باراک اوباما رفع همه تحریم‌ها را خط قرمز اعلام کرده و آن را محال دانسته است، چیزی که ایران می‌خواهد و خط قرمزی که رهبر انقلاب اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای ترسیم کرده، حفظ تمام تأسیسات هسته‌ای و روند غنی‌سازی است؛ بنابراین توافق در صورتی حاصل خواهد شد که یکی از طرفین از خط قرمز خود عبور کند.
 
بر اساس این گزارش، پس از توافق موقت سال گذشته، «محمد جواد ظریف» (وزیر خارجه ایران) اعلام کرد، ایران توانسته پروژه هسته‌ای خود را حفظ کند و همزمان در دیوار تحریم‌ها شکاف‌های اساسی ایجاد کند. از سوی دیگر نیز در واشنگتن بحث بر سر این بود که مقابل فعالیت هسته‌ای ایران گرفته شده است. هر دو از آرزوهای خود حرف می‌زنند.
 
راهکار فنی برای مشکلی سیاسی؟
 
 «کریم سجادپور» کارشناس بنیاد تحقیقاتی «کارنگی» در این مورد می‌گوید: من نمی‌دانم چگونه می‌شود در برابر مشکل سیاسی راه‌حلی فنی پیدا کرد.
 
روزنامه السفیر ادامه داد: روابط تهران و واشنگتن یک شبه به مرحله دوستی نخواهد رسید، هسته سیاست‌های منطقه‌ای ایران در تضاد با استراتژی آمریکاست و نظام ایران از مواضع خود در این موارد کوتاه نخواهد آمد.