به گزارش پارس به نقل از کیهان، محمد فرهادی پنجمین فردی است که برای وزارت علوم به مجلس معرفی می‌شود. نمایندگان مجلس پیش از این به میلی منفرد، نیلی احمد‌آبادی و دانش آشتیانی به خاطر همکاری با فتنه‌گران رای اعتماد ندادند. مجلس در عین حال به فرجی دانا با اخذ این تعهد که با جریان فتنه و گروهک‌های ساختارشکن مرزبندی داشته باشد رای اعتماد دادند اما وی که در برابر جریان مذکور عملا منفعل و فاقد اختیار بود، تبدیل به آلت دست افراطیون شد و گزینه‌های همین جریان را به عنوان معاون وزارت و روسای بیش از 30 دانشگاه منصوب کرد. همین نقض تعهد موجب شد نمایندگان مجلس پس از 9 ماه وی را استیضاح کرده و در حالی که 159 نفر به وی رای اعتماد داده بودند- تنها 70 نفر با وزارت وی مخالفت کرده بودند- تعداد مخالفان به 145 نماینده برسد و او از وزارت برکنار شود.

مرور جابه‌جایی آرای موافق فرجی دانا با آرای مخالف نامزدهای بعدی همسو با خط فتنه در مجلس نشان می‌دهد تعداد آرای مخالف از 70 رای سال گذشته مدام رو به افزایش گذاشته و درباره دانش آشتیانی به 171 نفر رسیده است در حالی که تعداد موافقان از 159 نفر به 70 نفر سقوط کرده است. معنای این جابه‌جایی از یک سو حاکی از حسن ظن و آسان‌گیری مجلس در سال گذشته و از سوی دیگر حساسیت غیر قابل اغماض نسبت به فتنه‌گرانی است که کشور را در کام بحران و براندازی پیش بردند. با این وصف گزینه پیشنهادی جدید هم در سوابق باید از این جانبداری مبرا باشد و هم تعهد بدهد که شرط تداوم وزارت وی، مرزبندی صریح با این جریان نفاق است.
دقیقا به دلیل همین رویکرد است که الیاس نادران نماینده مردم تهران و از استیضاح‌کنندگان فرجی دانا در جمع خبرنگاران تاکید کرد: فرهادی باید تکلیف خود را با اصلاح‌طلبان تندرو و حلقه‌های تندرو در وزارت علوم روشن کند.
عضو فراکسیون اصولگرایان اظهار داشت: ایشان در فتنه 88 نامه‌هایی را امضا کردند که باید در خصوص آن به نمایندگان توضیح دهند که در حال حاضر موضع‌شان نسبت به آن وقایع چیست.
نادران با تاکید بر اینکه مجلس نگران حلقه‌های پشت پرده‌ای است که وزارت علوم را مدیریت می‌کند گفت: این حلقه‌ها برای بقای خود حاضر شدند که فرجی دانا را فدا کنند. باید فرهادی تکلیف خود را با این حلقه‌ها روشن کند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که موضع فرهادی در مورد فتنه و اداره وزارت علوم با چارچوب‌های نظام به گونه‌ای هماهنگ باشد که بتواند وزارت علوم را اداره کرده و به سرنوشت فرجی دانا دچار نشود.
به گزارش شبکه خبر دانشجو، فرهادی در مرداد ماه 88 نامه‌ای را به همراه خاتمی، موسوی و افراطیون دیگری نظیر محسن آرمین، قربان بهزادیان‌نژاد، محمدعلی توفیقی، سعید سمنانیان، محمد سلامتی، عباس عبدی، ابوالفضل قدیانی، عبدالله ناصری، محمدعلی نجفی، هاشم هدایتی و... امضا کرده که ضمن آن بازداشت و بازجویی از آشوبگران و فتنه‌گران با دوران ستم‌شاهی مقایسه شده است! 
وب‌سایت اصلاح‌طلب امید درباره فرهادی نوشت: با سوابق همکاری فرهادی با دولت موسوی و دولت خاتمی باید خدا به خیر کند! چون عضو موسس حزب مشارکت بودن برای نمایندگان مجلس نوعی اتهام است که باعث رای عدم اعتماد به دانش آشتیانی شد.
در هر صورت و فارغ از سوابق فرهادی که از سوی نمایندگان مجلس بررسی می‌شود، اعلام برائت و مرزبندی‌ای است که نامزد جدید وزارت باید درباره فتنه‌گران تصریح کند و در عین حال متعهد به رعایت خط قرمز نظام درباره خیانت بزرگ فتنه 88 باشد.
عدم حساسیت کافی برخی دولتمردان در این زمینه سبب شد که تعداد آرای حامی دولت در مجلس مرتبا کاهش یابد و این سوال را ایجاد کند که کدام حلقه نفوذی اصرار دارد نسبت به دولت ایجاد بدگمانی کرده و موجب اختلال در روابط دو قوه شود؟!