به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر منوچهر منطقی در افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی ایران که با حضور دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در جزیره کیش برگزار شد، با بیان اینکه صنایع هوایی ایران در حین مظلومیت، توانمند است، اظهار کرد: برای متحول کردن اقتصاد کشور از طریق صنعت هوایی با سه وزارتخانه دفاع، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، باید دست در دست هم دهند و به این مقوله بپردازند.

وی افزود: در این دوره از برپایی نمایشگاه، به دنبال ایجاد تحولات در بخش صادرات و به دنبال ارائه دستاوردهای ایران در عرصه بین المللی هستیم.

منطقی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان هوایی و هوانوردی می توانند زیرساخت های اقتصادی کشور را محکم تر کنند و به آن رونق بخشند، ابراز کرد: این شرکت ها با ورود به این عرصه دانش و خلاقیت ها را تبدیل به محصول می کنند.

خودکفایی در ساخت پهپادها

وی به اهداف پیش بینی شده در سند جامع هوایی و هوانوردی اشاره کرد و افزود: هم اکنون کشور ما در زمینه تولید و ساخت پهپادها به خودکفایی رسیده است و اگر کشورهای دیگر نیازمند تولید و طراحی از پهپادها باشند متخصصان ایرانی می توانند ظرف مدت دو سال نیاز آنان را برآورده کنند.

به گفته رییس سازمان صنایع هوایی، در حال حاضر هوانوردی عمومی در کشور ما به عنوان یک صنعت بومی شناخته می شود و یک مزیت نسبی برای کشورمان محسوب می شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی به ساخت و طراحی بالگردهای ۲ تا ۶ نفره در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون به توانمندی ساخت این بالگردها دست یافته ایم و ساخت و طراحی بالگردهای ۸ نفره در دستور کار قرار دارد.

فعالیت ۵۳۰ شرکت در حوزه هوا

منطقی در ادامه عنوان کرد: ۵۳۰ شرکت فعال در حوزه هوایی و هوانوردی در حال فعالیت هستند که از این تعداد، ۲۷ شرکت موفق به دریافت مجوز دانش بنیان شده اند. بر همین اساس با همکاری های ایجاد شده میان دولت و بخش خصوصی، رقم صادرات کشور در این حوزه سالانه ۵۰ درصد افزایش می یابد.

ساخت توربین های ۱۰ تا ۱۵ مگاواتی

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی با اشاره طراحی و ساخت توربین های ۱۰ تا ۱۵ مگاواتی در داخل کشور افزود: آغاز این کار به صورت رسمی از دی ماه سال جاری صورت خواهد گرفت. همچنین ۷۵ شرکت در زمینه اویونیک فعال هستند که این امر موجب بی نیازی کشور از واردات بخشی از تجهیزات خاص این حوزه به داخل کشور می شود.

منطقی به چهار زیرساخت تعریف شده برای دستیابی به اهداف سند ملی جامع هوافضای کشور اشاره و ابراز کرد: به همین منظور شبکه خاص هوایی و هوانوردی در ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی، شکل می گیرد.

رییس سازمان صنایع هوایی همچنین گفت: شبکه ملی آزمایشگاهی هایپرمارکت، مگاپارک هوایی و شبکه اجتماعی علم، فناوری و نوآوری جامع هوایی از جمله این شبکه ها به شمار می رود.

وی فلسفه شکل گیری این شبکه ها را انجام آزمایش قطعات تولیدشده توسط شرکت های دانش بنیان، دسترسی راحت به قطعات مورد نیاز حوزه هوایی و به اشتراک گذاردن تجربیات در این زمینه عنوان کرد و ادامه داد: تسهیل فضای کسب و کار و فراهم کردن بستر لازم برای حضور حداکثری بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان از مهم ترین اهداف شکل گیری شبکه های یادشده است.

اورهال کردن ۱۵۰۰ بالگرد در داخل

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی همچنین از ۱۵۰۰ بالگرد اورهال (overhall) شده با انجام آزمایش پرواز ایمن در داخل کشور خبر داد.

منطقی در پایان به سیاست های تعریف شده در مرکز طرح های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: با اجرایی شدن این سیاست ها، چند محصول محوری در قالب پروژه کلان تولید و عرضه می شود بنابراین بیشترین تمرکز ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی، بر روی شرکت های دانش بنیان است.

براساس این گزارش هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران، صبح امروز با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رونمایی از چهار نوع بالگرد تجاری، محیط بانی، آموزشی و توریستی ساخت داخل کار خود را آغاز کرد.

رونمایی از پهپادهای تجاری، در سه کلاس وزنی کوچک، متوسط و بالگردی از جمله برنامه های ویژه دومین روز برپایی این نمایشگاه است. همچنین رونمایی از سیمولاتور تولید داخل در سومین روز از برگزاری این دوره از نمایشگاه انجام می‌شود.

هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری سازمان صنایع هوایی از ۲۷ تا ۳۰ آبان در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی جزیره کیش برگزار می شود.