به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، نتیجه این انتخابات از یک طرف بخت برخی از جمهوری‌خواهان امیدوار به تصاحب کاخ سفید مانند کریس کریستی را افزایش داد و از طرف دیگر ستاره‌های نوظهور دموکرات را قلع و قمع کرد و تیشه به ریشه افرادی چون مارتین اومالی، فرماندار مریلند، زد.

hilary20161

اما عملکرد کاندیدای محبوب دموکرات‌ها یعنی هیلاری کلینتون چطور بود؟

خانم کلینتون در دو ماه به چهار گوشه آمریکا سر زد. هم به جورجیا و لوئیزیانا رفت تا به دموکرات‌هایی که در رقابتی تنگاتنگ بودند کمک کرده باشد و هم به آیوا که برای سه دهه در تصاحب دموکرات‌ها بود.

همه دموکرات‌ها ترجیح می‌دادند که در کنار او و رئیس‌جمهور سابق، بیل کلینتون، دیده شوند و از باراک اوباما دوری می‌کردند.

خانم کلینتون از اعتبار خود به نفع ۲۵ کاندیدا، سناتور، فرماندار و عضو مجلس نمایندگان که در خطر بودند مایه گذاشت. نصف بیشتر آن‌ها شکست خوردند و این شکست‌ها بهانه‌ای شد برای یورش جمهوری‌خواه‌ها.

hilary20162

به گفته رَند پُل، سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی، "این تنها دست رد به سینه اوباما نبود بلکه به نظرم در‌واقع دست رد به سینه هیلاری کلینتون بود."

آقای پُل که خودش رؤیای ریاست‌جمهوری در سر دارد خیلی سریع از نتیجه انتخابات برای حمله به رقیب احتمالی‌‌اش استفاده کرد.

او در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت "همه فکر می‌کردند اگر بگویند ‍‍’من یک دموکرات از نوع کلینتون ام‘ بهتر است ولی معلوم شد آن هم چندان محبوبیتی ندارد."

در نگاه اول، سنجیدن تأثیر کمک‌های خانم کلینتون به حزبش در جریان تبلیغات انتخاباتی، یا سنجش نتیجه تلاش‌های دیگر کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری، کریس کریستی، برای کمک به کاندیداهای جمهوری‌خواه (از ۱۸ کاندیدایی که از کریستی کمک گرفتند ۱۴ نفر پیروز شدند)، با چنین منطقی راحت به نظر می‌رسد.

ولی چنین نگاهی، در قدم اول، توزیع حوزه‌های انتخابی سنا را که به ضرر دموکرات‌ها بود نادیده می‌گیرد و، از آن مهم‌تر، به این اصل مهم که کاستی‌های ذاتی کاندیداها را نمی‌توان پشت حمایت اشخاص معروف مخفی کرد بی‌توجهی می‌کند.

آقای پُل حتی کار را به فیسبوک هم کشاند و از هش‌تگ بازنده‌های-هیلاری استفاده کرد، چیزی که به طور قطع در دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم به کرات شاهد یادآوری آن خواهیم بود.

ولی مشاوران نزدیک خانم کلینتون سطوح دیگر این رقابت انتخاباتی و عملکرد او را هم بررسی خواهند کرد. بررسی دقیق حوزه‌های انتخابی، نظرسنجی‌های روز انتخابات و البته استراتژی جمهوری‌خواهان به آن‌ها اجازه خواهد داد تا خود را برای رقابت آتی بهتر آماده کنند.

تِریسی سِفل، مشاور ارشد کمیته سیاسی "وقت هیلاری رسیده" است. او که در حلقه مشاوران نزدیک خانم کلینتون قرار دارد معتقد است هرگاه خانم کلینتون در برنامه‌ای حاضر می‌شد شور و انرژی جمعی در حمایت از کاندیداتوری احتمالی او بیشتر و بیشتر به چشم می‌آمد.

او به بی‌بی‌سی می‌گوید "مردم مدام با ما تماس می‌گیرند. می‌خواهند بدانند چطور می‌توانند کمک کنند. می‌گویند ما خیلی به او احتیاج داریم و خیلی امید دارند که بتوانند به او رأی بدهند. برای همین اگر انتخابات میان‌دوره‌ای تأثیری داشته این تأثیر افزایش حمایت‌ها بوده."

دیوید ناثر، پیش از اعلام نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای در یادداشتی در سایت پولتیکو پیش‌بینی کرده بود که دموکرات‌ها باید بعد از انتخابات به فکر التیام باشند و خانم کلینتون می‌تواند منبع قدرتمندی برای "چنین التیام سریعی" باشد.

حتی مخالفان او هم اذعان دارند که اگر کاندیدا شود رقابت با او بسیار سخت خواهد بود.

hilary20163

با کِی هِیگن در کارولینای شمالی...
بانوی اول و وزیر خارجه سابق در عرض دو ماه در ۴۵ گردهمایی در سطح کشور شرکت کرد. در همه این گردهمایی‌ها، با وجود این‌که نمی‌خواست کاندیداها را در حاشیه قرار دهد، جذابیت اصلی برنامه بود.

در آخرین روز فعالیت‌هایش به ناشوآ در نیو همپشایر رفته بود تا در تجمعی در حمایت از سناتور جین شهین و فرماندار مَگی هَسان (هر دو پیروز شدند) سخنرانی کند.

سناتور شهین در جریان معرفی کردن خانم کلینتون فریاد زد "برای هیلاری آماده اید؟" و جمعیت هم در پاسخ شعار "هیلاری، هیلاری، هیلاری" سر داد.

خانم کلینتون در طی سخنرانی‌هایش پیام خود را برنده‌تر کرد و آهنگ کلامش را تنظیم کرد. او چهار سال مشغول مسائل بین‌المللی بوده و به چنین فرصت‌هایی برای تمرین مجدد اصول حاکم بر کارزارهای سیاسی نیاز دارد.

اولین برنامه او شرکت در مراسم پخت استیک خداحافظی سناتور تام هارکین در نیمه ماه سپتامبر بود که در آن تا حدی دست‌به‌عصا رفتار کرد.

دو ماه بعد که برای آخرین فعالیت انتخاباتی به ناشوآ رفته بود شخصیتی به مراتب راحت‌تر از خود نشان داد و ترکیبی از سیاستمداری و زمامداری را به نمایش گذاشت.

در ادامه آن روز هم در منچستر، نیو همپشایر، در حالی که خانم شهین و خانم هَسان در دو طرفش بودند با مشتری‌های یک رستوران سلام و احوال‌پرسی کرد.

hilary20164

...ماری لاندریو در لوئیزیانا...
قدم زدن خانم کلینتون در رستوران و عکس گرفتن با دخترهای جوان، صحبت کردن درباره هاکی با یک کودک شش ساله در میان خیل عکاسان و خبرنگاران باعث شد تا دو کاندیدای حاضر آهسته آهسته به حاشیه رانده شوند.

اما انتخابات نیو همپشایر یادآور مسائلی که در کارزار ریاست‌جمهوری پیشین برای او مشکل‌‌زا شدند هم بود. از جمله حمله‌های جنسیتی.

در آن زمان خانم کلینتون نتوانست تصویر یک سیاستمدار قدرتمند را با ارتباط آسان با مردم ترکیب کند. در جریان انتخابات میان‌دوره‌ای، کاندیداهای زن از هر دو حزب با حمله‌های جنسیتی مواجه شدند و برای خیلی‌های این سؤال پیش آمد که در صورت اعلام آمادگی خانم کلینتون برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری با چه حجمی از این حمله‌ها روبه‌رو خواهیم شد.

hilary20165

...و جین شهین در نیو همپشایر
شبکه‌های اجتماعی پیدا کردن افراد خاطی را بسیار آسان‌تر کرده اما جمهوری‌خواهان از همین الان به فکر استراتژی مناسب برای رقابت با کلینتون هستند.

اس‌ای کاپ، مفسر محافظه‌کار مقیم واشنگتن، می‌گوید "برنامه خانم کلینتون بر پایه یک انتخاب تاریخی یا همان اولین رئیس‌جمهور زن خواهد بود."

"پیامی که از تیم انتخاباتی او صادر خواهد شد این است که اگر از هیلاری کلینتون حمایت نکنید در برابر تاریخ ایستاده‌اید، در برابر زنان ایستاده‌اید و با رفتن زنان به کاخ سفید مخالف اید."

اما به نظر می‌رسد تاکتیک فعلی خانم کلینتون، تا زمان آمادگی برای اعلام کاندیداتوری، برقراری ارتباط با رای‌دهندگان باشد. او می‌خواهد در این زمینه بهتر از سال ۲۰۰۸ عمل کند. قدم زدن در رستورانی در نیو همپشایر، دست دادن با مشتری‌ها و دادن پیشنهادهای مهربانانه برای بهتر کنترل کردن کسانی که می‌خواهند با او عکس بگیرند، همه در این راستا است.