به گزارش پارس، در حالی که واشنگتن هدف از سفر اخیر دمپسی را به عراق آگاهی از وضع کنونی این کشور و دستیابی به اطلاعاتی درخصوص پیشروی نظامی در مقابله با داعش اعلام کرد، برخی منابع اهداف دیگری را بر این سفر بر شمردند که یکی از آنها ارائه پیشنهادی در خصوص استقرار نظامیان آمریکایی در کنار نیروهای عراقی در عملیات علیه داعش در نینوا و نوار مرزی با سوریه است.

"عبدالمجید صالح" عضو فراکسیون توسعه و آزادی در پارلمان لبنان در گفتگو با مهر به شکست طرح ائتلاف بین المللی علیه داعش و حملات نمایشی و بی تاثیر آنها علیه مواضع داعش در عراق و سوریه اشاره و تصریح کرد: سفر دمپسی پس از شکست نمایشنامه حمله جنگنده های ائتلاف بین المللی علیه داعش به رهبری آمریکا به مواضع این گروه تروریستی در عراق و سوریه که تاکنون هیچ نتیجه ای را در سرکوب این گروه تروریستی در بر نداشته است صورت گرفت.

وی افزود: می توان تاکید داشت که در واقع سفر دمپسی به عراق با هدف سرپوش گذاشتن بر روی شکست این ائتلاف علیه داعش صورت گرفت چرا که با وجود گذشت چندین هفته از آغاز این حملات، داعش همچنان در عراق و سوریه جولان می دهد و حملات جنگنده های ائتلاف نتوانسته است تاثیری بر روی پیشروی داعش بگذارد و مانع از این امر شود و به همین دلیل آمریکا به دنبال دستاویز و بهانه ای است که کاهش این حملات در روزهای اخیر و همچنین شکست این حملات را توجیه کند.

صالح در ادامه تصریح کرد که حملات هوایی ائتلاف علیه مواضع داعش در عراق و سوریه هیچ سنخیت و تناسبی با توان نظامی داعش ندارد و به همین دلیل تاکنون نیز محکوم به شکست بوده است.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از اهداف سفر اخیر دمپسی به عراق این بود که دمپسی در جریان دیدار با مقامات عراقی اینگونه تلقی کند که حضور نظامیان آمریکایی در عراق ضروری است و ارتش عراق بدون حضور نظامیان آمریکایی و حمایت آمریکا نمی تواند با داعش مقابله کند، نظامیانی که واشنگتن از آنها با عنوان کارشناسان و مستشاران نظامی یاد می کند و به دنبال بهانه ای است که شرایط حضور مجدد نظامیان آمریکایی به عراق را فراهم کند. اما عراقیها با هوشیاری باید با این امر به شدت مخالفت کنند و از تجربه حضور پیشین نظامیان آمریکایی در عراق و تبعات سوء غیر قابل انکار آن درس بگیرند.

وی تصریح کرد: نکته دیگری که قابل توجه است این است که آمریکا پس از اینکه داعش تهدیدات خود را علیه کردها و اقلیم کردستان آغاز کرد، با توجه به منافع بسیاری که در این اقلیم داشت وارد عمل شد و علیه داعش اقداماتی را اتخاذ کرد و با حمایتهای مختلف خود به یاری کردها در این اقلیم شتافت.

این نماینده پارلمان لبنان در ادامه افزود: سیاستهای آمریکا در مواجهه با داعش در عراق و سوریه سیاستهایی دوگانه است و باید گفت که آمریکا در این خصوص دائما سیاست یک بام و دو هوا را اتخاذ کرده و اقداماتی که به ظاهر علیه داعش اتخاذ کرده است، تنها در راستای منافع خودش است نه منافع مردم سوریه و عراق.