به گزارش پارس به نقل از فارس، مقامات سعودی به رسمیت شناختن سومین دوره ریاست جمهوری «بشار اسد» و از سرگیری روابط بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و سوریه را مرهون دو شرط عدم ایجاد تغییر در توافقنامه «طائف» و نرسیدن «میشل عون» رئیس جریان ملی آزاد لبنان به ریاست جمهوری لبنان خواندند.

یک منبع دیپلماتیک لبنان در گفت‌وگو با روزنامه السفیر گفت: آنچه سعودی‌ها (در دوره فعلی) سعی در اجرا و تحقق آن دارند این است که «چنانچه بشار اسد را به عنوان رئیس جمهور سوریه برای سومین دوره به رسمیت بشناسند و روابط خود و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را با دمشق از سر بگیرند، چنین امری مرهون دو شرط است».

بر اساس این گزارش، نخستین شرط سعودی‌ها برای به رسمیت شناختن بشار اسد عدم ایجاد تغییر در توافقنامه «طائف» و پایان دادن به بحث و گفت‌وگوها درباره توافقنامه طائف جدید (توافقنامه جدید) است. عدم انتخاب «میشل عون» رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح پارلمان لبنان و رئیس جریان ملی آزاد به ریاست این کشور دومین شرط ریاض را تشکیل می‌دهد.

این منبع دیپلماتیک تاکید کرد که احتمالا دستیابی به توافقی در برنامه هسته‌ای ایران روند توافق و انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان را سرعت می‌بخشد.