به گزارش پارس به نقل از ایسنا ، شبکه خبری اسکای نیوز عربی نوشت: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در اختتامیه نشست گروه 20 در بریسبن استرالیا اعلام کرد: ما توانایی‌های اقتصادی آمریکا را تقویت کرده‌ایم. ما همچنین اوضاع صادرات از آمریکا را بهبود بخشیده‌ایم. ما همچنین توافق‌هایی را با چین منعقد کرده‌ایم و توافق‌هایی نیز با این کشور در مورد تبادل تکنولوژی اطلاعات صورت خواهد گرفت.

وی عنوان داشت: گروه 20 بر توسعه رشد و تقویت زیرساخت‌ها تاکید کرده است. ما بر تقویت نقش زنان تاکید کرده‌ایم و این تحولات بسیار مهم است. ما خواهان از سر گیری مذاکرات در مورد تغییرات آب و هوایی هستیم. ما همچنین در آمریکا مانع از انتشار گاز دی اکسید کربن شده‌ایم.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه افزود: چین برای نخستین بار در جلوگیری از گسترش گاز دی اکسید کربن تاکید کرده است. سه میلیون دلار دیگر نیز برای یک‌چهارم دوره آتی جهت سرمایه‌گذاری اختصاص داده شده است. همچنین تلاش‌هایی برای مبارزه با ابولا صورت گرفته است و گروه 20 بر کمک به کشورهای غرب آفریقا برای مقابله با ابولا تاکید کرده است.

در همین حال رئیس‌جمهوری آمریکا به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. خبرگزاری رویترز سوالی را در خصوص تماس‌های اوباما با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مطرح کرد و از وی سوالی درخصوص تحریم‌های بیشتر علیه روسیه پرسید. اوباما نیز در پاسخ گفت: تماس‌هایی با پوتین در اپک و در گروه 20 صورت گرفت اما این تماس‌ها عادی بود و من همان چیزهایی را گفتم که قبلاً اعلام کرده بودم. روسیه می‌تواند روند اقدامات خود را علیه اوکراین تغییر دهد و روند متفاوتی را در پیش بگیرد، به حاکمیت اوکراین احترام بگذارد.

اوباما افزود: این تحریم‌ها پیامدهای وخیمی را بر روسیه بر جا می‌گذارد و اگر پوتین به سیاست‌های خود در مورد اوکراین ادامه دهد و جدایی‌طلبان را به سلاح تجهیز کند، ما به تحریم‌های خود علیه مسکو ادامه خواهیم داد چراکه این اقدامات روسیه به افزایش اقدامات وحشیانه می‌انجامد.

وی تصریح کرد: ما در دیدار با رهبران اروپایی تاکید کردیم که روسیه تا به اکنون به توافق‌های صورت گرفته احترام نگذاشته است و دچار انزوای اقتصادی شده است. احتمال دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک وجود دارد. ما نمی‌خواهیم روسیه منزوی باشد. روسیه می‌تواند با ما همکاری جهت مقابله با چالش‌های جهانی داشته باشد.

رئیس‌جمهوری آمریکا عنوان داشت: اما ما باید به اصول خود احترام بگذاریم که براساس این اصول نباید کشوری به کشور دیگر حمله کند. مکانیزمی برای انتخابات در اوکراین به وجود آمده است که این اقدام قابل قبول نیست. ما گروهی داریم که تشدید فشارها بر روسیه را بررسی می‌کنند. روسیه فرصتی برای در پیش گرفتن سیاست دیگری در مورد اوکراین دارد.

در همین حال یکی دیگر از خبرنگاران سوالی را در مورد اظهارات اخیر ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مبنی بر اینکه استقرار نیروهای میدانی در عراق بعید نیست، پرسید. این خبرنگار همچنین این سوال را مطرح کرد که اگر رئیس‌جمهوری بعد از وی جمهوری‌خواه یا دموکرات باشد می‌تواند سیاست مهاجرت را تغییر دهد؟

باراک اوباما نیز در پاسخ به این سوال‌ها گفت: من تصمیم اجرایی خوبی را نسبت به افراد پیش از خود اتخاذ کرده‌ام و من براساس اختیاراتی که دادگاه عالی به من می‌دهد عمل می‌کنم. رئیس‌جمهور پس از من می‌تواند تصمیمات اجرایی را تغییر دهد. برخی از دوستان من در کنگره تلاش می‌کنند تا بر مسوولان برای تغییر سیاست‌ها اعمال فشار کنند. زمانی که من روی کار آمدم تعدادی از تصمیمات اتخاذ شده از سوی جورج بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را بنا به صلاحدید لغو کردم.

رئیس‌جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد: در دوره ریگان نیز همین مساله وجود داشت. در مورد برخی از مسائل توافق‌نظر وجود داشت اما در مورد برخی دیگر از مسائل اختلاف‌نظرهایی بود و ما تمرکزمان در حال حاضر بر روی تحقق اصلاحات است.

در همین حال یکی از خبرنگاران اعلام کرد: از شما در گذشته در مورد حمله به داعش پرسیده شد و شما اعلام کردید که زود است در مورد نتایج آن اظهارنظر کنیم. آیا شما با اصلاح سیاست خود در سوریه موافق هستید؟

اوباما در پاسخ به این سوال تصریح کرد: ما نشست هفتگی را با مسوولان عالی‌رتبه و دیپلمات‌ها در منطقه و وزیر امنیت ملی و دیگر مقامات برگزار می‌کنیم تا به بررسی پیشروی‌های خود در مقابله با داعش بپردازیم. ما در این مذاکرات به ارزیابی کلی نمی‌پردازیم و در هر هفته می‌گوییم که کدام یک از اقدامات ما موفقیت‌آمیز بوده و خواهد بود و چگونه ممکن است که اعمال فشارهای بیشتری را بر داعشی‌ها وارد کنیم.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه و در اظهاراتی غیرواقعبینانه و خصمانه مدعی شد: من از قبل گفته بودم که بشار اسد صدها هزار تن از مردم خود را به طرز وحشیانه‌ای کشته است و به صورت کامل مشروعیت خود را از دست داده است و اگر بخواهیم با اسد هماهنگی‌هایی را به عمل آوریم با این اقدام اهل سنت را به حمایت بیشتر از داعش سوق می‌دهیم. نمی‌خواهیم از مذهبی خاص علیه مذهبی دیگر دفاع کنیم. ما فقط می‌خواهیم با گروهی مقابله کنیم که سرهای مردم را می‌برند. ما با اسد در مورد مقابله با داعش هماهنگی نمی‌کنیم. اسد اعتبار خود را از دست داده است.

اوباما گفت: ما خواهان دستیابی به راه‌حل سیاسی هستیم که این راه‌حل فراگیر باشد و علوی‌ها و اهل سنت و دیگر گروه‌های سوری در آن مشارکت داشته باشند. ما می‌خواهیم این راه‌حل فراگیر به بحران سوریه پایان دهد.

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: هماهنگی با اسد ائتلاف علیه داعش را تضعیف می‌کند اما ما در حال حاضر برکناری اسد را مورد بررسی قرار نمی‌دهیم.

اجلاس گروه 20

امروز در دومین و آخرین روز از اجلاس گروه ۲۰ در استرالیا بر مساله تقویت رشد اقتصادی جهان تمرکز بود.

وزیران دارایی کشورهای گروه ۲۰ در ماه فوریه طرح‌هایی برای رشد اقتصادی جهان به میزان دو درصد ظرف پنج سال آماده کرده بودند.

به گزارش بی بی سی از بریسبن طرح‌ها برای جان گرفتن اقتصاد جهان به طوری که رشد تا سال ۲۰۱۸ دو درصد باشد، برای خیلی از کشورهای عضو گروه ۲۰ که با رکود دست و پنجه نرم می‌کنند یا رشد ناچیزی دارند هدفی کاملا بلندپروازانه است.

چگونگی رسیدن به این هدف روز یکشنبه در "طرح عمل بریسبن" اعلام شد.

انتقادهای صریح

روز اول این اجلاس تحت‌الشعاع خشم رهبران کشورهای غربی از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بر سر مناقشه اوکراین قرار داشت.

پوتین در این اجلاس با برخورد سرد استفان هارپر، نخست وزیر کانادا روبرو شد.

به گفته سخنگوی دولت کانادا هارپر به او گفت: "با شما دست می دهم، ولی فقط یک حرف برای گفتن دارم: باید از اوکراین بیرون بروید."

در مقابل پوتین از آمریکا و اروپا که در ارتباط با نقش این کشور در بحران اوکراین اعمال شده انتقاد کرد و گفت که این تحریم‌ها هم به روسیه و هم غرب ضرر می‌زند.

او در مصاحبه با شبکه ای آر دی آلمان خواستار پایان این تحریم ها شد: "آنچه در رابطه با تحریم ها اتفاق می‌افتد، بیش و پیش از هر چیز، ضرر دیدن اقتصاد جهان و اقتصاد ما است... و برخلاف چیزی است که باید سعی کنیم در اجلاس گروه ۲۰ به آن دست پیدا کنیم."

پوتین روز شنبه در حاشیه این نشست همچنین در دیداری با فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه از او خواست برای خنثی کردن تنش‌ها میان دو کشور بر سر اوکراین با او همکاری کند.

فرانسه از تحویل دو ناو جنگی به نیروی دریایی روسیه به خاطر اقدامات این کشور در اوکراین خودداری کرده است.

روسیه می‌گوید که نظامیانش را به اوکراین نفرستاده است، ولی ناتو به تازگی اعلام کرده که گزارش‌های مربوط به ورود نظامیان روسیه به خاک اوکراین و نیز انتقال تجهیزات و تدارکات نظامی روسی به شرق اوکراین را تایید می‌کند.

پیش از شروع اجلاس گروه ۲۰ دیوید کامرون گفت که اگر "همچنان شاهد حضور نیروهای روسیه" در داخل اوکراین باشیم شرایط "خیلی متفاوتی" بر روابط اروپا و روسیه حاکم خواهد بود و افزود که "پتانسیل اعمال تحریم‌های بیشتر وجود دارد."

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز "تجاوز" روسیه به اوکراین را "تهدیدی برای جهان" خوانده است.

جدایی‌طلبان هوادار روسیه در اوکراین ماه‌هاست که کنترل بخش‌هایی از شرق آن کشور را در اختیار دارند و روسیه متهم شده است که با اعزام نیرو و تسلیحات، توان آنها را در مقابله با نیروهای دولتی تقویت می‌کند.

کشورهای اروپایی در ماه مارس (نزدیک به هشت ماه پیش) و پس از آن که روسیه کریمه را ضمیمه خاک خود کرد، تحریم‌هایی را علیه آن کشور تصویب کردند و در این مدت، بر شدت این محدودیت‌ها افزوده‌اند.

مقام‌های روسیه گفته‌اند او قصد دارد اجلاس را روز یکشنبه پیش از موعد ترک کند اما دلیل آن را اعلام نکردند. البته سخنگوی پوتین بعدا گفت او تا کارش را در اجلاس تمام نکند آن را ترک نخواهد کرد.

'پیام امید'

در همین حال باراک اوباما روز شنبه گفت که امنیت آسیا نباید بر ترساندن کشورهای کوچک توسط کشورهای بزرگ بلکه باید با ایجاد ائتلاف استوار باشد.

او صریحا از چین نام نبرد اما نسبت به خطر مناقشه‌های سرزمینی در دریای جنوبی چین هشدار داد. اقدامات چین در این ناحیه باعث نگرانی همسایگانش شده است.

اوباما گفت که "هیچ شکی" در مورد تعهد او به متحدان آمریکا در منطقه آسیا اقیانوسیه وجود ندارد که به تلاش‌های آمریکا برای ایجاد مناسبات استراتژیک در منطقه اشاره دارد.

تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا در شروع اجلاس گفت که او می‌خواهد از فرصت این رویداد "برای اطمینان دادن به مردم در مورد مسیر حرکت اقتصاد جهانی" با "پیام امید و خوشبینی" استفاده کند.

او گفت که ایجاد اشتغال، شناسایی متخلفان مالیاتی و تقویت اقتصاد جهانی جملگی مورد بحث خواهد بود.

در یک تحول دیگر، رهبران گروه ۲۰ بیانیه ای را صادر کرده‌اند و در آن قول داده اند هرچه در توان دارند برای "فرونشاندن" شیوع ابولا در غرب آفریقا انجام دهند.