به گزارش پارس به نقل از  تسنیم، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای معاون اول قوه‌قضاییه در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: در جریان جزئیات این حکم نیستم ولی تا جایی که اطلاع دارم محکومیت سعید مرتضوی که مربوط به انفصال‌ها می‌شد، تأیید شده است.

وی درباره اینکه شنیده شده دادگاه کیفری نمی‌تواند حکم به انفصال از خدمات قضایی برای قضات متخلف صادر کند گفت: خیر چنین چیزی نیست، زیرا در احکام کیفری، به صراحت به صدور حکم انفصال اشاره شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید مرتضوی از سوی شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیرخراسانی به انفصال دائم از خدمات قضایی و انفصال 5 ساله از خدمات دولتی محکوم شده بود.

این در حالی است که سعید مرتضوی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با تسنیم جابجایی پرونده در دیوانعالی کشور را اقدامی بی‌سابقه دانست و گفت: متاسفانه همانگونه که آقای اصلانی وکیل معاون سابق دادستانی تهران اعلام کرده، این پرونده را برخلاف قانون از شعبه نهم دیوان عالی کشور پس از دو سال رسیدگی و پایان دادرسی اخذ کرده و به شعبه 38 دیوان عالی کشور تحت رسیدگی مجدد ارجاع دادند که این اتفاق در دیوان عالی کشور نادر و بی‌سابقه بوده و موارد ذیل به عنوان مطالب خلاف عرف، قانون و شرع مقدس اسلام در آن کاملاً مشهود است.

دادستان سابق تهران گفت: بر اساس صراحت مواد 261 و 262 قانون آئین دادرسی کیفری پس از ارجاع پرونده در دیوان عالی کشور به شعبه‌ای برای رسیدگی، نمی‌توان پرونده را از شعبه مرجوع‌الیه اخذ و به شعبه دیگر ارجاع کرد و همچنین به موجب نظر مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه در این رابطه تصریح شده که هیچ قانونی تا به حال تصویب نشده است که مجوز اخذ پرونده‌ای را پس از ارجاع از شعبه دیوان عالی کشور داده باشد.