به گزارش پارس به نقل از فارس از سنندج، مهدی چمران ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی با اعضای شورای اسلامی استان کردستان و شهر سنندج اظهار کرد: هنوز شوراها نه در دولت‌ها و نه در مجلس، درک نشده‌اند.
وی افزود: با اینکه شوراها بار بزرگی از روی دوش دولت برداشته‌اند، اما دولت‌ها نه تنها قدر نمی‌شناسند، بلکه همکاری لازم را نداشته و حتی گاهی ممکن است شوراها را رقیب خود بپندارند.
رئیس شورای عالی استان‌های کشور با یادآوری طرح نماینده مردم بوکان در مجلس  شورای اسلامی در خصوص تغییر فرآیند انتخاب شهرداران، واکنش اعضای شوراها در سراسر ایران را موجب حذف بند انتخاب شهردار توسط هیئت حل اختلاف عنوان کرد.
چمران با بیان اینکه این موضوع، اساسا خلاف قانون بوده است، تصریح کرد: نه تنها این بند در مجلس تصویب نمی‌شد، بلکه در صورت تصویب در شورای نگهبان قطعا رد می‌شد.
وی اظهار کرد: شوراها نباید شورای شهرداری باشند بلکه به عنوان شورای شهر و مردم باید بر کار همه ادارات نظارت داشته باشند.
رئیس شورای شهر تهران با یادآوری اصل 103 قانون اساسی در خصوص الزام مجریان دولتی به اجرای مصوبات شوراها، گفت: مسائل اساسی شوراها با وحدت و انسجام بیشتر آنها قابل حل است.
چمران شوراها را با وجود 117 هزار عضو بزرگترین تشکل مردمی در کشور دانست و افزود: اگر این نهاد به شکل مطلوب کار کند می‌تواند در میان مردم جای خود را باز و قابلیت احترام و پشتوانه مردمی پیدا کند.
وی با بیان اینکه شواها باید تقدس اسلامی _ شورایی خود را حفظ کنند، گفت: هر اندازه از عمر شوراها گذشت، آگاهی آنها نیز افزایش یافته است.
رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به وجود 2 هزار شورایاری گفت: به دنبال بردن طرحی به مجلس هستیم که طی آن شوراها بتوانند به مدیران تذکر بدهند و حتی از وزرا سؤال و آنها را استیضاح کنند.
چمران با اذعان به وجود محرومیت‌ها و حاشیه‌نشین‌ها در بسیاری از شهرها، حل این مسئله را علاوه بر شورا، رسالت مجلس و دولت عنوان کرد و خواستار همراهی و همکاری آنها شد.
وی با گلایه از اینکه برای درآمد ناپایدار شوراها فکری نشده است، تصریح کرد: شهرداری‌ها در حال حاضر در وضعیت بد مالی هستند.
رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به پیگیری موضوع مدیریت واحد شهری اظهار کرد: چنانچه این مسئله در مجلس مصوب شود، لازم است ساز و کار و ردیف بودجه خاص خود را داشته باشد.
چمران در پایان گفت: اگر دولت‌ها تنها بدهی خود را به شهرداری‌‌ها پرداخت کنند، بسیاری از مشکلات در این حوزه برطرف می‌شود.