به گزارش پارس به نقل از فارس، منوچهر منطقی امروز در نشست خبری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و هوانوردی اظهارداشت: در این نمایشگاه در ۴ حوزه محصول ، خدمات، شرکتهای دانش بنیان و حوزه توسعه روابط بین‌الملل و سازگار متمرکز شده‌ایم.

وی ادامه داد: در بحث محصول در دو حوزه بالگرد و پهپاد فعالیت می‌کنیم و ساخت پهپاد به عنوان استفاده در بخش تجاری مد نظر است.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی بیان کرد: تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۷۰ درصد پهپادها در بخش تجاری خواهد بود.

وی بیان کرد: سومین موضوع در این نمایشگاه موضوع هوانوردی عمومی است که در این راستا بحث عرضه‌کنندگان بخش خصوصی حمایت می‌شود.

وی یادآور شد: در حوزه شرکت‌های دانش بنیان به این موضوع توجه می‌شود که در توسعه‌های آتی هر آنچه بخش خصوصی نیازمند باشد به آن واگذار کنیم که در این باره می‌توان به پهپادها و توربین‌ها اشاره کرد.

منطقی با بیان اینکه در حوزه اویونیک (اویونیک یا الکترونیک هواپیما (به انگلیسی: Avionics ) مربوط به کنترل سیستم‌های الکترونیکی هواپیما مانند سیستم جهت یابی و رادار) هم برنامه توسعه‌ای با حضور بخش خصوصی داریم، گفت: فناوری‌های نوین صنعت در این بخش اداره می‌شود همچنین شرکت‌های دانش بنیان از اجرای پروژه‌های سریع و کم هزینه استقبال می‌کنند که با آنها همکاری می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی با بیان اینکه ۴ ساختار پیش‌بینی شده است، بیان کرد: تسهیل تامین مواد اولیه و قطعات نظیر تاسیس هایپرمارکت برای تامین قطعات از یکی از این ساختارها است.

منطقی افزود: دومین پروژه ما شبکه آزمایشگاهی و توسعه آن در راستای کشت و بخش آزمایشی در بخش هوایی است.

وی تصریح کرد: ایجاد شبکه نخبگان برای تبادل تجارب و فناوری‌ها از دیگر ساختارهای پیش‌بینی شده در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و هوانوردی است.

وی افزود: در مورد خدمات موتور و فعالیتهای آن در بخش هوانوردی نیز به عنوان چهارمین ساختار دنبال مشارکت‌های بین‌المللی هستیم.

وی اظهارداشت: امیدواریم بستر صادرات ۱۰۰ میلیون دلاری در بخش فناوری هوایی و فضایی فراهم شود.

منطقی با بیان اینکه ۲۷ شرکت دانش بنیان فعال داریم اظهارداشت: ۵۰۰ شرکت نیز آمادگی وارد شدن به شرکت‌های دانش بنیان را دارند، در این نمایشگاه حدود ۱۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان حضور می‌یابند.

وی اظهار داشت: حدود یکصد مجموعه داخلی در این نمایشگاه حضور دارند.

وی بیان کرد: برنامه ریزی کرده‌ایم در تولید هواپیماهای غیرنظامی کلاس بیست تن و بالاتر با مشارکت بین‌المللی وارد شویم.

منطقی با بیان اینکه فعلاً ۷ تا ۱۰ کشور در تولید این هواپیماها فعالیت می‌کنند، گفت: می‌توانیم هر هواپیمای در این کلاس تولید کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی بیان کرد: در مورد توربین‌ها نیز ۷۰ درصد اجزاء لازم در داخل تولید می‌شود؛ در موتورهای توربینی در برخی از کلاس ها خودکفا هستیم.

* ورود به عرصه تولید هواپیماهای ۱۵۰ نفره

وی با بیان اینکه وارد طراحی هواپیماهای ۱۵۰ نفره شده‌ایم، اظهار داشت: ۵۷ درصد ناوگان کل دنیا را این نوع هواپیماها به خود اختصاص داده است.

منطقی بیان کرد: با حمایت معاونت علمی - فناوری ریاست جمهوری طرح ساخت توربین ۱۰ تا ۱۵ مگاواتی را در قالب طراحی و ساخت تعریف کرده‌ایم.