تحلیل‎فارین‎پالیسی‎درباره‎نامه‎اوبامابه‎رهبرایران

نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» در خبری نوشت که افشای خبر نامه محرمانه کاخ سفید به رهبر ایران یادآور نقش مهم ایران در جنگ علیه داعش است و نشان می دهد که این جنگ بدون ایران به پیروزی ختم نمی شود و به همین دلیل رئیس جمهور آمریکا تمایل دارد تا به شیوه ای محرمانه در زمینه همکاری با ایران علیه داعش حرکت کند.
تسنیم: یک نشریه آمریکایی نامه مخفیانه کاخ سفید به رهبر ایران را نشان دهنده اهمیت نقش تهران در جنگ علیه داعش توصیف کرد و نوشت این نامه بیانگر این است که جنگ با شبه نظامیان داعش بدون کمک ایران به پیروزی نمی‌رسد.

نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» در خبری نوشت که افشای خبر نامه محرمانه کاخ سفید به رهبر ایران یادآور نقش مهم ایران در جنگ علیه داعش است و نشان می دهد که این جنگ بدون ایران به پیروزی ختم نمی شود و به همین دلیل رئیس جمهور آمریکا تمایل دارد  تا به شیوه ای محرمانه در زمینه همکاری با ایران علیه داعش حرکت کند.

خبر ارسال این نامه توسط اوباما به رهبر ایران برای اولین بار توسط روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» منتشر شد؛ اوباما در این نامه گسترش داعش را تهدیدی برای آمریکا و ایران توصیف و اعلام کرده است که دولت تهران و واشنگتن در حال جنگ با دشمنی واحد هستند.

در این نامه پیشنهاد صریحی مبنی بر هماهنگی مستقیم نظامی آمریکا و ایران علیه داعش مطرح نشده است؛ افشای ارسال این نامه به ایران احتمالا به تشدید فشارهای سیاسی علیه کاخ سفید که پیشتر نیز هدف انتقاد قانونگذاران جمهوریخواه و دموکرات بود، ختم می شود و نگرانی هایی را مبنی بر آمادگی دولت واشنگتن برای سازش گسترده با تهران به منظور توافق هسته ای با ایران قبل از مهلت 24 نوامبر به وجود آورده است.

افشای این نامه همچنین پرسش های جدیدی را درباره نمودار دقیق سیاست کاخ سفید در قبال ایران به وجود آورده است آن هم در حالی که «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه ماه گذشته خود با شبکه خبری «ان بی سی»، همکاری دولت واشنگتن با ایران در جنگ علیه داعش را رد کرد.

فارین پالیسی نوشت که به نظر می رسد، نامه اوباما به رهبر ایران که حاوی پیشنهاد همکاری دو کشور در جنگ علیه داعش است، حداقل گامی قوی برای برقراری مشاوره مستقیم آمریکا با تهران باشد اما با این حال، سخنگوی کاخ سفید اخیرا تاکید کرده است که تغییری در سیاست کاخ سفید در قبال ایران به وجود نیامده است.