به گزارش پارس به نقل از فارس، سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در حاشیه جلسه کمیته هماهنگی اجرایی طرح ‌های ویژه ترافیکی با حضور مسئولین و اعضای سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها، در جمع خبرنگاران به آغاز طرح زمستانی از 19 آذر اشاره داشت و اظهار داشت: طرح زمستانی از 19 آذرماه سال جاری آغاز می‌شود و تا 25 اسفند ادامه خواهد داشت.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تصریح کرد: اگر شرایط جوی تغییرات اساسی داشته باشد شروع طرح زمستانی از 19 آذر به 12 آذر تغییر پیدا خواهد کرد.

وی اهداف جلسه امروز را ارزیابی و بررسی اقدامات طرح زمستانی و برنامه‌ریزی برای طرح زمستانی سال جاری عنوان کرد و افزود: تصمیم‌گیری‌های اساسی در این زمینه انجام شده؛ بدین صورت که حضور و استقرار با توجه به آمار تصادفات در استان‌ها یا پاسگاه‌ها و محورهای پر تصادف اعمال می‌شود که اولویت با استان کرمان، خراسان رضوی و اصفهان است که بیشترین حجم تصادفات را داشته‌اند.

سردار مومنی تصریح کرد: با وزارت کشور هماهنگی شده که از ظرفیت محلی مثل شهرداری و فرمانداری‌ها استفاده شود تا در موارد بحرانی دستگاه امدادی به آن محل برسد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تاکید کرد: به همراه داشتن تجهیزات زمستانی یا زنجیر چرخ از مبداء الزامی است؛ همچنین رعایت فاصله طولی و رعایت سرعت مطمئنه نیز باید لحاظ شود.

وی ادامه داد: مطلب دیگری نیز در این جلسه مطرح شد که تصمیم‌گیری نشد که در مورد سرعت خودروها بود که سرعت خودروهای سنگین و سبک نباید یکسان باشد که قرار است در کمیته فرعی بررسی شود و این موضوع فقط در حد یک طرح بود.

این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی به آمار سازمان پزشکی قانونی اشاره کرد و گفت: در 6 ماهه اول امسال حدود 6 درصد کاهش کشته‌های تصادفات را داشتیم که نشان از همراهی همه دستگاه‌ها و مشارکت مردم در این زمینه است.

وی به تفاهم نامه با وزارت راه اشاره کرد و گفت: افزایش کنترل هوشمند و دوربین از جمله موارد این تفاهم نامه بوده است که در این تفاهم نامه آمده که 30 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور باید به سیستم هوشمند مجهز شوند که این تفاهم نامه کاملاً اجرایی است و از مرداد ماه 4 هزار کیلومتر آن افتتاح شده و امیدواریم ظرف دو سال آینده این طرح را تکمیل کنیم.

رئیس راهنمایی و رانندگی ناجا تصریح کرد: رانندگان قبل از سفر برون شهری باید نسبت به فراهم نمودن تجهیزات ایمنی بویژه زنجیر چرخ و همچنین معاینه فنی توجه داشته باشند چرا که در غیر اینصورت اجازه تردد در جاده‌ها را به آنها نمی‌دهیم؛ همچنین با سرعت مطمئنه که متفاوت از سرعت مجاز است و با توجه به شرایط جوی و جاده‌ای تعیین می‌شود در جاده‌ها تردد کنند.

سردار مومنی درمورد افزایش جریمه‌ها گفت: موضوع تغییرات جریمه با امضای 3 وزیر و فرمانده ناجا در هیأت دولت در حال بررسی است.

این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد افزایش آمار تصادفات حمل و نقل جاده‌ای در زمستان گذشته گفت: بیشترین عامل تصادف خودروهای حمل و نقل عمومی عدم توجه به جلو و سرعت غیر مجاز بوده است.