به گزارش پارس وبسایت شبکه فاکس نیوز در گزارشی از تحولات عراق و جنگ با داعش نوشت: وقتی هفته گذشته نیروهای داعش از جرف‌الصخر عقب‌نشینی کردند، ارتش عراق پیروزی علیه این گروه افراطی را به رخ کشید و تلویزیون این کشور تانک‌ها را نشان داد که در سطح شهر رژه می‌روند و سربازان اطراف ساختمان‌های دولتی که از ماه اوت در اشغال شبه نظامیان بود راه می‌روند. در عین حال تصاویری در وبسایت‌های خبری عراق منتشر شد که در آن حضور قاسم سلیمانی- که نامش مترادف با پیروزی‌های متعددی علیه داعش است - دیده می‌شود.
فاکس نیوز می‌افزاید: شبه نظامیان شیعه در بیرون راندن گروه داعش از کمربند روستاهای سنی پیرامون بغداد نقش کلیدی داشته‌اند. فرماندهان شبه نظامی به آسوشیتدپرس گفتند که مستشاران سپاه پاسداران ایران و حزب‌الله لبنان در خط مقدم جرف الصخر بوده‌اند و به حدود 7 هزار سرباز و جنگجوی شبه نظامی آموزش می‌دادند و فرماندهان را پیش از عملیات هماهنگ می‌کردند.
یک فرمانده عراقی می‌گوید: سلیمانی برنامه‌ریزی برای عملیات جرف الصخر را سه ماه پیش آغاز کرد. این شهر پاکسازی شده در 50 کیلومتری جنوب پایتخت، در مسیر جاده‌ای قرار دارد که توسط زائران برای رسیدن به کربلا برای مراسم عاشورا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به گزارش فاکس نیوز تعدادی مشاور از حزب‌الله برای راهنمایی نیروهای عراقی در خط مقدم در شمال بغداد حضور دارند. اما مشخص نیست آیا جنگجویان حزب‌الله در حال نبرد هستند یا خیر.
رسانه آمریکایی در پایان نوشت: نیروی قدس که شاخه‌ای از سپاه پاسداران ایران است، سال‌ها درگیر آموزش شبه نظامیان شیعه عراق بوده است. فرماندهان نظامی عراق، سلیمانی را «بی‌باک» توصیف می‌کنند و می‌گویند: حتی در خط مقدم هم جلیقه ضد گلوله نمی‌پوشد. یک فرمانده شبه نظامی می‌گوید: «سلیمانی به ما یاد داده که مرگ شروع زندگی است، نه پایان زندگی.»