پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- وزارت امور خارجه ترکیه به دلیل چاپ کاریکاتوری دربارۀ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور در یک کتاب درسی در آلمان، سفیر آلمان در آنکارا را احضار کرد. در این کاریکاتور اردوغان به شکل سگی زنجیرشده نشان داده شده است.

ordoqankarikatoor

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، وزارت امور خارجه آلمان در گفتگو با شبکه اول تلویزیون این کشور احضار سفیر آلمان در آنکارا در اعتراض به وزارت امور خارجه ترکیه را تأیید کرده و گفته است که نارضایتی ترکیه از این امر به اطلاع ابرهارت پول، سفیر آلمان در آنکارا، رسیده است.

وزارت امور خارجه ترکیه پیش‌تر گفته بود که کاریکاتور یادشده که در کتاب درسی "مطالعات اجتماعی و اقتصاد" در مقطع دبیرستان در مدارس ایالت بادن وورتمبرگ چاپ شده، بازتاب‌دهنده نژادپرستی روزافزون و بیگانه‌ستیزی در آلمان است.

نسخه آلمانی‌زبان روزنامه "حریت" گزارش داده است که دختران یک خانواده ترک ساکن در شهر فریدریشس‌هافن، واقع در ایالت بادن وورتمبرگ، متوجه این کاریکاتور در کتاب درسی‌شان شده‌اند.

اتهام "نفرت پراکنی و بیگانه ستیزی"
کاریکاتور بحث‌برانگیز پیش از این در سال ۲۰۱۱ در روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" به مناسبت پنجاهمین سالگرد ورود نخستین "کارگران مهمان" از ترکیه به آلمان به چاپ رسید. در این کاریکاتور سگی بسته به غل و زنجیر، با دندان‌های تیز کرده نشان داده شده است. در بالای لانۀ این سگ تابلویی دیده می‌شود که روی آن "اردوغان" نوشته شده است. این کاریکاتور که اثر دو کاریکاتوریست آلمانی به نام‌های گرزر و لنس است، "ترک‌ها در آلمان، داستان یک موفقیت" نام دارد.

وزارت امور خارجه ترکیه این کاریکاتور را اهانتی نسبت به رجب طیب اردوغان و شهروندان ترک ساکن در آلمان خوانده است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است، در جوامع دموکراتیک جایی برای "تلاش در جهت نفرت پراکنی، بیگانه‌ستیزی و اسلام‌هراسی در جامعه" وجود ندارد.

این وزارتخانه توضیح نداده که میان کاریکاتور اردوغان و اسلام ستیزی چه ارتباطی وجود دارد.

رجب طیب اردوغان در گذشته نیز چندین بار با شکایت از کاریکاتوریست‌های ترک نشان داده است که با کشیده شدن کاریکاتورش چندان میانه‌ای ندارد. ماه گذشته دادگاه یک کاریکاتوریست را از اتهام توهین به رئیس‌جمهور ترکیه مبرا دانست. شکایت اردوغان از این کاریکاتوریست موجب شد تا کاریکاتوریست‌های خارج از ترکیه در اعتراض به این امر با هشتگ #Erdogancaricature دست به انتشار کاریکاتورهای خود از اردوغان در شبکه اجتماعی توییتر بزنند.

اتحادیه اروپا چندین بار سیاست‌های ترکیه در محدود کردن آزادی بیان را مورد انتقاد قرار داده و خواستار اصلاحات در این زمینه شده است.