یک هیات پاکستانی به ریاست وزیر نفت این کشور برای مذاکره در خصوص تسریع اجرای پروژه خط لوله گاز ایران- پاکستان به تهران سفر کرده است.

به گزارش پارس ، ایسنا به نقل از روزنامه نیشن، این هیات قرار است پیشنهادات جدیدی را به طرف ایرانی در خصوص خط لوله گاز آی- پی مطرح کند.

شاهد خان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان طبق برنامه تازه‌ترین تحولات مربوط به اجرای این پروژه را با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در نشست امروز(سه شنبه) مطرح خواهد کرد.

براساس توافق بین ایران و پاکستان، پاکستان باید تا دسامبر 2014 میلادی خط لوله را در خاک خود احداث کند اما به دلیل تهدیدهای آمریکا هنوز نتوانسته کار احداث خط لوله را آغاز کند.

پاکستان در چارچوب یک پیشنهاد ثانویه طرح جایگزین واردات گاز از طریق تبدیل گاز طبیعی به ال ان جی را مطرح خواهد کرد. براساس این طرح ایران گاز طبیعی را به ال ان جی تبدیل و سپس با استفاده از پایانه‌های عمان به پاکستان صادر خواهد کرد.

ایران و عمان در حال حاضر قراردادی را برای صادرات حدود 60 میلیارد دلار گاز طبیعی به این کشور طی 25 سال آینده امضا کرده‌اند.

ایران خواستار صادرات گاز طبیعی به پاکستان، هند و چین از طریق خط لوله است.

ایران 900 کیلومتر از خط لوله آی- پی را در خاک خود احداث کرده و منتظر احداث 700 کیلومتر باقی مانده از این خط لوله در خاک پاکستان است. ایران و پاکستان درسال 1995 میلادی توافق نامه‌ای را در خصوص احداث یک خط لوله گاز امضا کردند. سپس ایران پیشنهاد گسترش این خط لوله از پاکستان به هند را مطرح کرد.

در فوریه 1999 میلادی قراردادی بین ایران و هند در این زمینه به امضا رسید اما طرف هندی به دلیل فشارهای آمریکا در سال 2009 میلادی از این پروژه خارج شد.

پیشتر روزنامه پاکستانی دیلی تایمز در گزارشی که از سوی ایران تکذیب شد مدعی شده بود ایران به صورت یکجانبه قرارداد همکاری با پاکستان را فسخ کرده است.